Bromshandtaget tar långt in

BusenEdo

allmänt glad
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
Suzuki Sv 650s 2003
Som rubriken lyder så har jag lite bekymmer med min frambroms. Handtaget måste jag dra nästan hela vägen in för att bromsa helt.
Jag har bytt till stålomspunnena bromsslangar, nya skivor och belägg.
Samt köpt en bromspumsrenoveringssats och monterat...
Rengjort i oken samt de två små hålen i bromspumpen som går från påfyllnadskärlet.
Problemet har kvarstått än så länge trots glatt humör och många luftningar utav systemet (uppifrån, nerifrån och med spruta. Har även luftat uppe vid pumpen. Även använt mig av knepet att ha bromshandaget låst under kvällen med ett buntband och släppt på trycket uppe vid pumphandtaget på morgonen.
Dock ingen skillnad. Kan nog inte beskriva mer än så... men en liten hjälp nu vore kalas bra!

Last edited:
Blir det nån skillnad om du pumpar ett par gånger med handtaget? Kan du ställa om tryckpunkten på handtaget?

Definiera "nästan hela vägen in". Den gixxer jag har lider av en sjuka som gör att handtaget tar ganska långt in samt inte är stumt vid full broms utan fjädrar. Många är de som påpekat att det är fel på bromsarna...

Känns dock helt annorlunda när man kör, för bromsarna tar och hojen stannar garanterat.

Har du broms så det räcker och blir över när handtaget är 5 mm från gasen är det nog funkis, kan lika gärna vara som på Suzuki'n då det låter som du gjort allt som kan göras.

Nästa steg är väl att montera Bluespots på den där med tillhörande pump. Om inte annat kommer du märka skillnad då :D

Last edited:
Som sagt, min gixxer kan man klämma in handtaget mot rullen på, men är man kör så är det inga problem att låsa framdäcket.

På rettan fick jag dock liknande problem efter en vurpa så jag var tvungen att sätta dit ett nytt bromsgrepp, som inte passar helt hundra. Kolven på huvudbromscylindern går inte riktigt hela vägen ut, så det blir inget riktigt omtag. Det resulterar i att det är omöjligt att lufta ordentligt, och handtaget går in mot rullen.

Lånar tråden lite.
Samma problem som jag har på en Kawasaki ZZR 600. Har själv inte försökt göra nåt åt det än. Bromshandtaget är ca 1 cm i från gashandtaget när man trycker till ordentligt, och enligt mig är det fullt tillräcklig bromskraft. Har dock inte testat att låsa hjulet när jag kör.
Vad har de att säga om detta hos bilprovningen, finns det nån regel på hur nära handtaget det ska/får vara?

Funderar på att byta bromsoljan i helgen, kan det hjälpa? Är ganska ny på att meka, please be gentle...

Lånar tråden lite.
Samma problem som jag har på en Kawasaki ZZR 600. Har själv inte försökt göra nåt åt det än. Bromshandtaget är ca 1 cm i från gashandtaget när man trycker till ordentligt, och enligt mig är det fullt tillräcklig bromskraft. Har dock inte testat att låsa hjulet när jag kör.
Vad har de att säga om detta hos bilprovningen, finns det nån regel på hur nära handtaget det ska/får vara?

Funderar på att byta bromsoljan i helgen, kan det hjälpa? Är ganska ny på att meka, please be gentle...
Det där låter inte som nåt fel, såvida du inte har märkbart dålig bromsverkan. Det är inte meningen att bromsen ska ta maximalt när man dragit in handtaget 5 mm, speciellt inte på en -96:a gathoj...

Vet du när bromsvätskan är bytt sist? Annars kolla färgen, den ska vara nästan ofärgad eller uringul för att vara fräsch, är den mörk eller grumlig så byt.

Last edited:
Det där låter inte som nåt fel, såvida du inte har märkbart dålig bromsverkan.

Vet du när bromsvätskan är bytt sist? Annars kolla färgen, den ska vara nästan ofärgad eller uringul för att vara fräsch, är den mörk eller grumlig så byt.

Nä, bromsverkan är utmärkt, iallfall enligt mitt eget tycke.
Jag vet inte heller när oljan är bytt senast, men tänkte att det va ett lätt steg att börja med, ska dock kolla ifall den ser OK ut först.
Nån som vet ifall det finns andra knep man kan ta till så att bromsen inte tar så sent/långt in?

Ursäkta men vad är bluespots:va, uberbromsar?
Bromsok från Yamaha R6/R1 från -98 till -05 ungefär. Sitter även på årsmodeller av Fazer/FZ, TDM900 och några andra.

Passar på en hel hög andra Yammor, t ex YZF, FZR, TRX mfl då det är samma offset och samma C-C mellan fästbultarna.

Praktiskt eller hur? :)

Last edited:
Blir det nån skillnad om du pumpar ett par gånger med handtaget? Kan du ställa om tryckpunkten på handtaget?

Ingen skillnad när jag pumpar i handtaget. Ja, jag kan flytta på 4 steg på handtaget, blir dock inte tillräckligt ändå.

Japp, banjonippeln från pumpen har jag släppt luft från med. Kan visst lägga sig där ibland har jag läst mig till på forumet.

När jag kör tycker jag att det ska vara ok att bara lägga upp 2 fingrar på bromsen och trycka till, nu kläms ju fingrarna mellan handtaget och bromsen så det är lite enerverande!

Hmm kanske inte är nått att göra än att byta till ett par blå...

Luta hojen ordentligt åt vänster, eller skruva loss pumpen och vicka på den så att luften verkligen kan åka upp i handtaget.
Jag har varit med om att det varit lite rost på kolven som går in huvudcylindern. Vilket gör att den luftar inte ur ordentligt. Kolla att det är spel mellan kolv och handtag.

Mats

Ingen skillnad när jag pumpar i handtaget. Ja, jag kan flytta på 4 steg på handtaget, blir dock inte tillräckligt ändå.

Japp, banjonippeln från pumpen har jag släppt luft från med. Kan visst lägga sig där ibland har jag läst mig till på forumet.

När jag kör tycker jag att det ska vara ok att bara lägga upp 2 fingrar på bromsen och trycka till, nu kläms ju fingrarna mellan handtaget och bromsen så det är lite enerverande!

Hmm kanske inte är nått att göra än att byta till ett par blå...

KAN det vara så att dimensionen på dina nya slangar tar mer vätska än dina gammla slangar.. MIN tanke blir då att din bromskolv inte är stor nog att pumpa hela mängden vätska för att få känslan du hade innan...

My fem cents...

Jag hade liknande problem på min zx9. En bidragande orsak till att handtaget tog långt in var att styret var böjt efter tidigare omkullåkning. Det var böjt framåt ca 1.5cm precis mellan huvudcylinderfästet och gashandtaget. Annars verkar det som att bromsar på lite äldre hojar tar ganska långt in, tyvärr.

Bilprovningen vill att handtaget ska stanna efter 2/3 delar från startpositionen till handtaget.
Så sa de igår då jag var och besiktigade och fick nedslag på bromsarna för att det tog 1 cm från gasrullen samt att det uppdagades en liten läcka vid banjon vid bromscylindern.
Har på andra hojar haft handtag som gått relativt långt in mot gasrullen men då har de varit stumma och då gått igenom besiktningen.

Luta hojen ordentligt åt vänster, eller skruva loss pumpen och vicka på den så att luften verkligen kan åka upp i handtaget.
Jag har varit med om att det varit lite rost på kolven som går in huvudcylindern. Vilket gör att den luftar inte ur ordentligt. Kolla att det är spel mellan kolv och handtag.

Mats

Var ute och lutade ner bågen åt både höger och vänster. Dock ingen skillnad. Spelmellan kolv och handtag, hur menar du? Om det fjädrar eller?

Jag hoppas verkligen att det är rätt dimension på slangarna, känns som att det borde finnas en standard på det. Vore svårt för alla att kunna byta till stålomspunnena bromsslangar annars:gnissla

KAN det vara så att dimensionen på dina nya slangar tar mer vätska än dina gammla slangar.. MIN tanke blir då att din bromskolv inte är stor nog att pumpa hela mängden vätska för att få känslan du hade innan...

My fem cents...

Rätta mig om jag har fel, men eftersom slangen fylls med bromsvätska så spelar det ingen roll om det är en smal eller tjock....
Det är ju bara volymen i huvudcylindern som skjuter iväg bromsvätskan, borde ju inte spela någon roll om det är en tjock eller smal slang, samma mängd som du skjuter in kommer ju ut i andra ändan.....
Eller tänker jag helt fel?

Har själv råkat ut för att om bromsskivan är skev så trycker den tillbaka bromskolvarna i oket, vilket betyder att du måste pumpa fram mer vätska igen.
Är det någon skillnad om du står still och bromsar än om du kör?

Rätta mig om jag har fel, men eftersom slangen fylls med bromsvätska så spelar det ingen roll om det är en smal eller tjock....
Det är ju bara volymen i huvudcylindern som skjuter iväg bromsvätskan, borde ju inte spela någon roll om det är en tjock eller smal slang, samma mängd som du skjuter in kommer ju ut i andra ändan.....
Eller tänker jag helt fel?

Har själv råkat ut för att om bromsskivan är skev så trycker den tillbaka bromskolvarna i oket, vilket betyder att du måste pumpa fram mer vätska igen.
Är det någon skillnad om du står still och bromsar än om du kör?

Du har helt rätt:tummenupp

Det där är så jobbigt och skapar osäkerhetskänsla. Nästan fått för mig att det är något av ett typfel på yzf 750. Det som talar emot det är väl att de prylarna funkar klockers på andra Yamahamodeller. Har varit med om att lufta tills ens lilla förstånd har vaporiserat.

Angående spökfel har jag två teorier. Inga gissningar utan exempel på vad jag stött på. Kan finnas fler, veck på slang tex:

- Trots att bromscylinder har viss funktion och verkar ok vid okulär besiktning, skulle jag renoverat den. Sett exempel där det är tätt och alt verkar riktigt, men efter desperat reovering har bekymren försvunnit.

- Hur är det med kolvarna på dessa känsliga ok? Finns det någon skillnad på hur lätt/trögt de löper kan du ge dig på att problem uppkommer. Har precis fått mina genomgångna och där blev problemen större ju varmare bromsarna blev,(inte samma hoj men fenomen). Oxid runt/under ringarna gör att det trögar och kolven går inte tillbaka som tänkt. Ju varmare, ju mer sväller gummit och desto trögare går det.

Det där är så jobbigt och skapar osäkerhetskänsla. Nästan fått för mig att det är något av ett typfel på yzf 750. Det som talar emot det är väl att de prylarna funkar klockers på andra Yamahamodeller. Har varit med om att lufta tills ens lilla förstånd har vaporiserat.

Angående spökfel har jag två teorier. Inga gissningar utan exempel på vad jag stött på. Kan finnas fler, veck på slang tex:

- Trots att bromscylinder har viss funktion och verkar ok vid okulär besiktning, skulle jag renoverat den. Sett exempel där det är tätt och alt verkar riktigt, men efter desperat reovering har bekymren försvunnit.

- Hur är det med kolvarna på dessa känsliga ok? Finns det någon skillnad på hur lätt/trögt de löper kan du ge dig på att problem uppkommer. Har precis fått mina genomgångna och där blev problemen större ju varmare bromsarna blev,(inte samma hoj men fenomen). Oxid runt/under ringarna gör att det trögar och kolven går inte tillbaka som tänkt. Ju varmare, ju mer sväller gummit och desto trögare går det.

Oken är mitt nästa mål i garaget. Hade som sagt isär och rengjorde dem, men inget mera i dem. Tar även en koll på packningarna.

Ingen skillnad när jag står stilla eller rullar, så bromsskivorna är inte skeva.

Det är just att det funkar så bra på andra yamor som gör att ajg blir lite ställd... men men! får ta det v25... nu bär det av mot lelle vilken dag som helst!

Back