Bromsbelägg i racing!

FARFAR

Tittar på 2012!
Gick med
8 Aug 2004
Ort
GBG
Hoj
2 st ZX 10-09 Race
Bromsbelägg!

Jag har en Gixxer 03 och skall köra Rookie till sommaren.
(jag har inte kört en gixxer förut, har haft R1or)

Vilka är bra!
Vilka är dåliga!
Vilka är prisvärda!
Vilka är bäst!

Och sist men inte minst var köper jag dom!

Tack för alla svar!
 
Bromsbelägg!

Jag har en Gixxer 03 och skall köra Rookie till sommaren.
(jag har inte kört en gixxer förut, har haft R1or)

Vilka är bra!
Vilka är dåliga!
Vilka är prisvärda!
Vilka är bäst!

Och sist men inte minst var köper jag dom!

Tack för alla svar!

orginal står sig mkt bra på alla punkter
 
Original funkar för endurance. Men för det sista bettet utan att behöva trycka hårdare på bromsen och öka armpumpen... med några meter senare bromspunkt, uppgradera till mjukare belägg... men även till andra skivor som tuggar på beläggen hårdare, men även håller ner temperaturen. Som t.ex Galfer wave m.fl.
 
Bromsbelägg!

Jag har en Gixxer 03 och skall köra Rookie till sommaren.
(jag har inte kört en gixxer förut, har haft R1or)

Vilka är bra!
Vilka är dåliga!
Vilka är prisvärda!
Vilka är bäst!

Och sist men inte minst var köper jag dom!

Tack för alla svar!

Har provat rätt många olika, men senast testade jag Galfer. Bra bett och varar i evighet. Har då kört både ett 6h ERF och några sprint plus träning på en uppsättning och det är fortfarande hälften kvar, minst. Kör med orginal skivor(R1). Finns hos Greven bl.a.
 
Under 2006 testade jag följande belägg tillsammans med EBC bromsskivor:

SBS DC www.duells.se
Ferodo CP911 www.allright.fi
Carbon Lorraine www.boove.se
EBC racebelägg
Vesrah standardbelägg www.maxmc.se

Sämst funkade SBS DC, och absolut bäst har varit Carbon Lorraine och Ferodo CP911.

Carbon Lorraine och Ferodos belägg ger en helt annan stabilitet i hojen vid hård inbromsning, hur det kan bli så kan jag inte förklara trots att jag har försökt förstå vad det är som händer rent fysiskt. Det bidrar hur som helst i sin tur till kortare bromssträcka eftersom maskinen känns säkrare och stabilare.

Både Carbon Lorraine och Ferodos belägg mattas avsevärt när man slitit ner ungefär halva belägget. Det är då dags att byta ut dom mot nya.

2007 kommer jag att köra på Ferodo, dom kostar 390:-/sida jämfört med Carbon Lorraine som kostar 700:-/sida.

Till sist så är det många saker som spelar in innan du hittar det "perfekta" belägget. Don körstil, vilken känsla du vill ha i bromshandtaget, vilka skivor du kör med, vilka däck du kör med, vilken fjädringssetup du har mm.

Mitt råd är att du helt enkelt provar dig fram.
 
Ring Motorhuset i Nyköping. De säljer de flesta, men du får även chansen att disskutera med någon som verkligen vet. Jörgen Andersson har kört det mesta. SB, SS600, STK 600.

0155-202022
www.motorhuset-nykoping.se
 
Håller med tidigare talare om att SBS slits fort, för fort enligt mig, men är billiga.
Har gått över till Carbon Lorraine som verkar hålla betydligt bättre.
Suzukis originalbelägg ska också ha bra hållbarhet.
 
Orginal är jävligt bra. Har svårt att se varför man skulle testa massa annan skit. Kommer bara kosta dig "provpengar".

/benfre
 
Original funkar för endurance. Men för det sista bettet utan att behöva trycka hårdare på bromsen och öka armpumpen... med några meter senare bromspunkt, uppgradera till mjukare belägg... men även till andra skivor som tuggar på beläggen hårdare, men även håller ner temperaturen. Som t.ex Galfer wave m.fl.

Funkar dom bra ihop med orginalskivor?
Jag kommer inte att byta skivor i år iallafall.
Dom står ju sig bra i pris!

Orginal är jävligt bra. Har svårt att se varför man skulle testa massa annan skit. Kommer bara kosta dig "provpengar".

/benfre

Vad kostar orginal?

Håller med tidigare talare om att SBS slits fort, för fort enligt mig, men är billiga.
Har gått över till Carbon Lorraine som verkar hålla betydligt bättre.
Suzukis originalbelägg ska också ha bra hållbarhet.


Carbon Lorraine hur står dom sig i pris?
Nån skrev att dom kosta 700kr per sida e det så eller finns dom att köpa billgare?
 
Last edited:
Carbon Lorraine hur står dom sig i pris?
Nån skrev att dom kosta 700kr per sida e det så eller finns dom att köpa billgare?
Har för mig att de ligger på 1200-1400 (komplett fram) beroende på vart man köper dem. SBS kostar hälften men de slits också dubbelt så fort så man slipper byta lika ofta med CL.
Original kostar också runt 1200-1400 och ska ha bra livslängd. Vet ett ERF-team som testat olika belägg och till slut valt original.
 
Har för mig att de ligger på 1200-1400 (komplett fram) beroende på vart man köper dem. SBS kostar hälften men de slits också dubbelt så fort så man slipper byta lika ofta med CL.
Original kostar också runt 1200-1400 och ska ha bra livslängd. Vet ett ERF-team som testat olika belägg och till slut valt original.

Grevens galfer belägg har du något att säga om dom dom står ju sig bra i pris iallafall :)
 
Både Hasse och jag i N-TRADE RACING bytte till att köra med Galfer belägg förra året och vi är grymt nöjda.
Vi köper våra av Grevens MC delar direkt i deras webshop
http://www.grevensmcdelar.com eller i deras tält när vi är ute på banan.
 
Har för mig att de ligger på 1200-1400 (komplett fram) beroende på vart man köper dem. SBS kostar hälften men de slits också dubbelt så fort så man slipper byta lika ofta med CL.
Original kostar också runt 1200-1400 och ska ha bra livslängd. Vet ett ERF-team som testat olika belägg och till slut valt original.

Nja SBS kostar ju också runt 1300-1500, om du inte menar belägg för gathojar.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top