Bromsbelägg i racing!

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
För dessa förare spelar det ju ingen roll om beläggen måste bytas efter varje pass eller helg. För mig som rookie med begränsad ekonomi är SBS inget att ha. Tar slut snabbt utan att ha bättre bromsverkan än de som räcker 5-10 gånger längre.

Carbone Lorraines senaste heter C55. C43 och C44 var de tidigare modellerna om jag inte är ute och cyklar.

Det där inlägget finns med på google.se om man söker på "carbone lorraine c55". Knappt en timme efter att du skrev det. Hur fan går det till?

Om inte beläggen slits så mycket så kanske något annat slits mera? Så var det för mig när jag körde SP. Körde Ferodo CP911 och dom skitade ner hojen direkt med svart damm och fick bytas efter några race. Sen bytte jag till Premiere och fick grymma bromsar och var jättenöjd för dom höll länge med. Tills jag såg att dom slet väldigt mycket på skivorna... Kostar en del att byta skivorna oftare med.
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Var inne och kikade precis. Hittade bl.a EBC:s racebelägg, kostar 28$ per ok, alltså ca 365 SEK för en komplett uppsättning :tummenupp

EBC HH är verkligen inte bättre än grevens billiga galfer.... men till hondan kanske det funkar bättre än det gjorde till gsxr eller r1

Det finns några som heter HH gold som är lite mindre dåliga...
 

sandstream

Guest
Om inte beläggen slits så mycket så kanske något annat slits mera? Så var det för mig när jag körde SP. Körde Ferodo CP911 och dom skitade ner hojen direkt med svart damm och fick bytas efter några race. Sen bytte jag till Premiere och fick grymma bromsar och var jättenöjd för dom höll länge med. Tills jag såg att dom slet väldigt mycket på skivorna... Kostar en del att byta skivorna oftare med.
Vad jag kan se på mina bromsskivor har de inget onormalt slitage.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
EBC HH är verkligen inte bättre än grevens billiga galfer.... men till hondan kanske det funkar bättre än det gjorde till gsxr eller r1

Det finns några som heter HH gold som är lite mindre dåliga...

Gatbelägg duger väl helt enkelt inte till hård bansmiskning. EBC:s racebelägg heter GFA, har du testat dem?

EDIT: det pris jag såg var för HH, de verkar inte ha GFA till hondan. Racebelägg verkar ligga runt cirkus 50$ för de flesta märken.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Hårdare belägg sliter mer på skivorna än mjuka. Men det brukar ändå ta ett tag att slita ner ett par skivor i jämförelse med mjuka belägg.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Jag behöver lite hjälp...

På min hoj satt det en uppsättning VESRAH med detta instansat: 004HH4Y

Jag är väldigt nöjd med dessa belägg och vill fortsätta med dom,
men jag har ingen som helst aning om vilka belägg det är??? :va:va
(jag har sökt på google utan framgång och skickat en förfrågan till Alienmoto som säljer VESRAH belägg, men har inte fått något svar än....)

Har du fått nåt svar än?. Vesrah har fått väldigt bra betyg ute på nätet så jag funderar på att testa ett par RJL eller SRJL (men de är möe dyrare)
 

Affe_R1

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
KTM EXC-F 350 Sixdays, Suzuki SV1000S
Har du fått nåt svar än?. Vesrah har fått väldigt bra betyg ute på nätet så jag funderar på att testa ett par RJL eller SRJL (men de är möe dyrare)

Det har blivit lite problem då jag har fått tillbakastuds på alla deras e-post adresser. :näsblod
Så nu har jag skickat en förfrågan om bromsbeläggen till hojens förra ägare, men han har inte varit online sen den 2:a Januari, så svaret dröjer nog ett tag till



Nu hittade jag precis bilder på slitageytorna på Vesrah´s bromsbellägg.
(Det är ett lite annorlunde "mönster" i mina belägg)

Beläggen på min hoj verkar vara antingen:
SJRL X
Material is the same as SRJL17 but, thickness of material is 1mm thicker than SRJL17.

SJRL XX
Material XX has a slightly less initial bite to OB-17,with a slight progression feel, and more power. No fade.
http://www.vesrah.com/new_page_56.htm
 
Last edited:

Nicane

1.48.7 :)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
helt ok
Hoj
R1 -01 banhoj
Lyfter denna lite.
Finns det nått intresse för gruppköp av belägg? Verkar mycket billigare från USA t.ex Vesrah
 

Linool

Azzazzin
Gick med
24 Nov 2008
Ort
Åhus
Hoj
675 -06, R1 -15
Hur är uppdateringen nu 5 år senare? Vilka belägg gäller. Tidigare i tråden fick SBS sämre kritik men jag har hört mycket gott om deras dual sinter belägg.

Är det fortfarande Carbon Lorraine som gäller när det kommer till race?
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Just dom där var, XBK5 är väl kanske inte racebelägg direkt utan mer ett "sport"-belägg.

SBS DS är mycket bra racebelägg, själv har jag kört med SBS DC och dom är ok men inga värsting.

Har också köpt XBK5 i tron om att det är racebelägg. Men vad är sportbelägg? gatbelägg vet man ju och racebelägg, men vad är skillnaden mellan race och sport belägg?
 

TheWhip

Medlem
Gick med
17 Jun 2011
Ort
Linköping
Hoj
R1-03 Banhoj, Yamaha XS 750 -77 (Caféracerobjekt)
Jag körde på Galfer 1375 på originalskivor på R1:an på rekommendation av greven. Frågade om jag skulle ha racebelägg men det tyckte han var slöseri på pengar. Tycker de har funkat bra tills halva belägget var kvar ungefär. Då började de fadea ordentligt, men å andra sidan gick varvet på Sviestad 6 sekunder snabbare när de började fadea. Kan ju helt klart påverka. Nästa säsong får vi se vad det blir. Inleder med 1375 då jag har en omgång kvar, om jag inte bytt hoj dvs.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
bästa kombo jag har provat är SBS DC med ISR skivor, funkar skitbra..
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Har också köpt XBK5 i tron om att det är racebelägg. Men vad är sportbelägg? gatbelägg vet man ju och racebelägg, men vad är skillnaden mellan race och sport belägg?
Carbon Lorraines racebelägg heter C59, jag har själv inte kört med just xbk5 men däremot för en massa år sedan på gathoj med ett som hette sbk5 som var motsvarande då om man läser carbon lorraines hemsida och jag tyckte det var ungefär som orginalbeläggen. Om du tittar på deras hemsida så är det för sporthojar, därav mitt "sport"-belägg. Skillnaden mot racebelägg är högst troligt som vanligt att det fungerar bra "kallt" och är lite skonsammare mot bromskivor och inte har samma bett som C59.
 

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Ort
Stockholm
Hoj
HRC cbr 1000rr
Carbon Lorraines racebelägg heter C59: De heter numera C60.

Som nämns tidigare så är SBS DS riktigt bra, ( värsta jag kört på iaf)
 

GT

Absolut kortast.
Gick med
29 Nov 2010
Ort
Helsingborg
Hoj
CBR600RR - Pink Kitty Edition
Carbon Lorraines racebelägg heter C59, jag har själv inte kört med just xbk5 men däremot för en massa år sedan på gathoj med ett som hette sbk5 som var motsvarande då om man läser carbon lorraines hemsida och jag tyckte det var ungefär som orginalbeläggen. Om du tittar på deras hemsida så är det för sporthojar, därav mitt "sport"-belägg. Skillnaden mot racebelägg är högst troligt som vanligt att det fungerar bra "kallt" och är lite skonsammare mot bromskivor och inte har samma bett som C59.

Jag kör xbk5 på min cbr600 och de fungerar förvånansvärt bra på bana. Xbk5orna behöver lite värme för att nypa ordentligt. Största skillnaden mellan sport och race är väl främst värmen, men jag har hört att racebeläggen tenderar att käka bra mycket mer på skivorna.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top