Bromsbelägg i racing!

För dessa förare spelar det ju ingen roll om beläggen måste bytas efter varje pass eller helg. För mig som rookie med begränsad ekonomi är SBS inget att ha. Tar slut snabbt utan att ha bättre bromsverkan än de som räcker 5-10 gånger längre.

Carbone Lorraines senaste heter C55. C43 och C44 var de tidigare modellerna om jag inte är ute och cyklar.

Det där inlägget finns med på google.se om man söker på "carbone lorraine c55". Knappt en timme efter att du skrev det. Hur fan går det till?

Om inte beläggen slits så mycket så kanske något annat slits mera? Så var det för mig när jag körde SP. Körde Ferodo CP911 och dom skitade ner hojen direkt med svart damm och fick bytas efter några race. Sen bytte jag till Premiere och fick grymma bromsar och var jättenöjd för dom höll länge med. Tills jag såg att dom slet väldigt mycket på skivorna... Kostar en del att byta skivorna oftare med.
 
Var inne och kikade precis. Hittade bl.a EBC:s racebelägg, kostar 28$ per ok, alltså ca 365 SEK för en komplett uppsättning :tummenupp

EBC HH är verkligen inte bättre än grevens billiga galfer.... men till hondan kanske det funkar bättre än det gjorde till gsxr eller r1

Det finns några som heter HH gold som är lite mindre dåliga...
 
Om inte beläggen slits så mycket så kanske något annat slits mera? Så var det för mig när jag körde SP. Körde Ferodo CP911 och dom skitade ner hojen direkt med svart damm och fick bytas efter några race. Sen bytte jag till Premiere och fick grymma bromsar och var jättenöjd för dom höll länge med. Tills jag såg att dom slet väldigt mycket på skivorna... Kostar en del att byta skivorna oftare med.
Vad jag kan se på mina bromsskivor har de inget onormalt slitage.
 
EBC HH är verkligen inte bättre än grevens billiga galfer.... men till hondan kanske det funkar bättre än det gjorde till gsxr eller r1

Det finns några som heter HH gold som är lite mindre dåliga...

Gatbelägg duger väl helt enkelt inte till hård bansmiskning. EBC:s racebelägg heter GFA, har du testat dem?

EDIT: det pris jag såg var för HH, de verkar inte ha GFA till hondan. Racebelägg verkar ligga runt cirkus 50$ för de flesta märken.
 
Last edited:
Hårdare belägg sliter mer på skivorna än mjuka. Men det brukar ändå ta ett tag att slita ner ett par skivor i jämförelse med mjuka belägg.
 
Jag behöver lite hjälp...

På min hoj satt det en uppsättning VESRAH med detta instansat: 004HH4Y

Jag är väldigt nöjd med dessa belägg och vill fortsätta med dom,
men jag har ingen som helst aning om vilka belägg det är??? :va:va
(jag har sökt på google utan framgång och skickat en förfrågan till Alienmoto som säljer VESRAH belägg, men har inte fått något svar än....)

Har du fått nåt svar än?. Vesrah har fått väldigt bra betyg ute på nätet så jag funderar på att testa ett par RJL eller SRJL (men de är möe dyrare)
 
Har du fått nåt svar än?. Vesrah har fått väldigt bra betyg ute på nätet så jag funderar på att testa ett par RJL eller SRJL (men de är möe dyrare)

Det har blivit lite problem då jag har fått tillbakastuds på alla deras e-post adresser. :näsblod
Så nu har jag skickat en förfrågan om bromsbeläggen till hojens förra ägare, men han har inte varit online sen den 2:a Januari, så svaret dröjer nog ett tag till



Nu hittade jag precis bilder på slitageytorna på Vesrah´s bromsbellägg.
(Det är ett lite annorlunde "mönster" i mina belägg)

Beläggen på min hoj verkar vara antingen:
SJRL X
Material is the same as SRJL17 but, thickness of material is 1mm thicker than SRJL17.

SJRL XX
Material XX has a slightly less initial bite to OB-17,with a slight progression feel, and more power. No fade.
http://www.vesrah.com/new_page_56.htm
 
Last edited:
Lyfter denna lite.
Finns det nått intresse för gruppköp av belägg? Verkar mycket billigare från USA t.ex Vesrah
 
Hur är uppdateringen nu 5 år senare? Vilka belägg gäller. Tidigare i tråden fick SBS sämre kritik men jag har hört mycket gott om deras dual sinter belägg.

Är det fortfarande Carbon Lorraine som gäller när det kommer till race?
 
Just dom där var, XBK5 är väl kanske inte racebelägg direkt utan mer ett "sport"-belägg.

SBS DS är mycket bra racebelägg, själv har jag kört med SBS DC och dom är ok men inga värsting.

Har också köpt XBK5 i tron om att det är racebelägg. Men vad är sportbelägg? gatbelägg vet man ju och racebelägg, men vad är skillnaden mellan race och sport belägg?
 
Jag körde på Galfer 1375 på originalskivor på R1:an på rekommendation av greven. Frågade om jag skulle ha racebelägg men det tyckte han var slöseri på pengar. Tycker de har funkat bra tills halva belägget var kvar ungefär. Då började de fadea ordentligt, men å andra sidan gick varvet på Sviestad 6 sekunder snabbare när de började fadea. Kan ju helt klart påverka. Nästa säsong får vi se vad det blir. Inleder med 1375 då jag har en omgång kvar, om jag inte bytt hoj dvs.
 
bästa kombo jag har provat är SBS DC med ISR skivor, funkar skitbra..
 
Har också köpt XBK5 i tron om att det är racebelägg. Men vad är sportbelägg? gatbelägg vet man ju och racebelägg, men vad är skillnaden mellan race och sport belägg?
Carbon Lorraines racebelägg heter C59, jag har själv inte kört med just xbk5 men däremot för en massa år sedan på gathoj med ett som hette sbk5 som var motsvarande då om man läser carbon lorraines hemsida och jag tyckte det var ungefär som orginalbeläggen. Om du tittar på deras hemsida så är det för sporthojar, därav mitt "sport"-belägg. Skillnaden mot racebelägg är högst troligt som vanligt att det fungerar bra "kallt" och är lite skonsammare mot bromskivor och inte har samma bett som C59.
 
Carbon Lorraines racebelägg heter C59: De heter numera C60.

Som nämns tidigare så är SBS DS riktigt bra, ( värsta jag kört på iaf)
 
Carbon Lorraines racebelägg heter C59, jag har själv inte kört med just xbk5 men däremot för en massa år sedan på gathoj med ett som hette sbk5 som var motsvarande då om man läser carbon lorraines hemsida och jag tyckte det var ungefär som orginalbeläggen. Om du tittar på deras hemsida så är det för sporthojar, därav mitt "sport"-belägg. Skillnaden mot racebelägg är högst troligt som vanligt att det fungerar bra "kallt" och är lite skonsammare mot bromskivor och inte har samma bett som C59.

Jag kör xbk5 på min cbr600 och de fungerar förvånansvärt bra på bana. Xbk5orna behöver lite värme för att nypa ordentligt. Största skillnaden mellan sport och race är väl främst värmen, men jag har hört att racebeläggen tenderar att käka bra mycket mer på skivorna.
 
Back
Top