Bromsa med bakbromsen?

..alltså seriöst? :arsele
bakbromsen skulle inte jag få för mej att ta bort på en hoj, ganska bra att ha om man nu skulle behöva tvärnita för en älg eller en unge. Sen är bakbromsen ganska tacksam att ha om man blir stående i en uppförbacke och ska starta igen...:tummenupp
Dessutom när man krypkör inne i stan och ska svänga tvärt i låga farter är bakbromsen bra, men du kan ju prova utan din så kanske vi får se dej starta "olycktråden" nästa säsong..:näsblod

Säger du det, jag måste ha haft tur hittils då, jag har rost på min bakskiva pga dåligt användande, men har inte varit med i nån olyckstråd än. Måste man det då, skall jag skapa en, nu blir jag osäker? :confused: :va

Jag har fotbromsen kvar, men har aldrig använt det. Ta bort skulle kännas lite väl radikalt tycker jag...för vad gör man om frambromsen skulle knasa (om de nu händer alls). Den sitter där som reserv. Jag har aldrig behövt den till något.

..alltså seriöst? :arsele
bakbromsen skulle inte jag få för mej att ta bort på en hoj, ganska bra att ha om man nu skulle behöva tvärnita för en älg eller en unge. Sen är bakbromsen ganska tacksam att ha om man blir stående i en uppförbacke och ska starta igen...:tummenupp
Dessutom när man krypkör inne i stan och ska svänga tvärt i låga farter är bakbromsen bra, men du kan ju prova utan din så kanske vi får se dej starta "olycktråden" nästa säsong..:näsblod
Eh, vad ska man ha bakbromsen till vid en panikbromsning? :va Eller tillhör du dom som har biltänket kvar, att man ska trampa på bromsen när det skiter sig? Det kommer ju bara sluta med att du glider in i det du ska väja för med låst bakhjul, och ungefär samma fart :(

Eller tillhör du dom som har biltänket kvar, att man ska trampa på bromsen när det skiter sig?

Det är väl du som har biltänket kvar,
"-ähh, vaddå det räcker med en broms ju":näsblod

Jag använder bakbromsen och om du nu skippar den helt o hållet, so fine! Men trådskaparen frågade om råd, inte sant? Mitt råd är att behålla bakbromsen.. :tummenupp

Men du kanske har tagit bort din parkerings-broms i bilen med?! :D

Jag använder bakbromsen och om du nu skippar den helt o hållet, so fine! Men trådskaparen frågade om råd, inte sant? Mitt råd är att behålla bakbromsen.. :tummenupp

Öhmm? Bromsar du fullt hänger ju bakhjulet i princip i luften. Om du nu inte kör glidare..

Alltså, när jag bromsar ner hår så hänger bakhjulet nästan i luften, att då sitta å pilla med fotbromsen är bara bortkastat, man har fullt upp med att växla ner och hitta svängpunkt. Hjulet låser ju upp lite när man släpper ut kopplingen ändå, så jag ser inte vad fotbromsen skulle göra för nytta, med tanke på det lilla trycket mot marken. Och inför snabbare kurvor, där man bara behöver sänka farten lite slår jag hellre av på gasen och finjusterar med fingrarna.
Dessutom, för att få bäst känsla och kontroll på hojen i kurvan bör man ha fotpinnarna under tårna, och att flytta båda fötterna (man har ju oftast växlat ner när man måste bromsa så pass) på den korta tid man har i ingången till kurvan är rätt stressigt!

Å du, bara så du vet, en bil har sk kombibromsar, som bromsar alla fyra hjulen ;)

berätta gärna hur du gör för att slå över när du använder BAKBROMSEN... måste va en teknik jag missat?! :arsele

Vet inte hur du fick till det där, maken till fulquote har jag aldrig sett :gnissla

Självklart är bakbroms händigt att ha vid rödljus etc etc men vid fullbroms undrar jag om det hjälper, slå av fullt på gasen är väl nästan så baken släpper iaf. Men vad vet jag, jag är ju bara en vanlig människa. :)

Jag använder bakbromsen ihop med frambromsen vid halka, grus och regn. Men även vid lugn körning i innerstan, bla för att sprida slitaget mellan bromsarna.

I snäva kurvor på tex Rörken eller runt gathörn använder jag bakbromsen lite för att mildra motorns kolvslag vid övergången från motorbroms till gas ut ur kurvan. Det blir lätt släpp annars med 178 Nm vid 4000 rpm och bara två cylindrar. Jag dämpar alltså vridmomentpulserna mha bakbromsen så att inte kolvslagen drar loss bakhjulet så mycket.

Oavsett om man använder bakbromsen eller ej så är det ju iaf en trygghet med två oberoende bromskretsar om ngt skulle hända med frambromsen. Och den dagen är det ju bra att veta hur man använder bakbromsen. Dessutom är det ju en bra livlina vid överslag om man har is i magen.

Tycker jag.

Last edited:
Finns en bra genomgång av bromsteknik i BIKE nr 3 2008. Enligt uppgift bromsar du upp till 25% mer effektivt om du lär dig använda bakbromsen korrekt (jämfört med bara frambroms). Jag bromsar, som de flesta andra, i ärlighetens namn minst 90-10 för det mesta, men skulle aldrig komma på tanken att ta bort en broms. Kan ju hända att frambromsarna strejkar, att framhjulet är i luften, att det inte är läge att bromsa fram alltför mycket till följd av halt/löst underlag osv. Vill du tjäna in vikten från bakbromsen, banta själv istället.

Motorbroms min bästa vän!

Använder aldrig bakbromsen utan utnyttjar slirkopplingen istället, ibland kanske lite väl hårt....slirkopplingen har ju gjort att man kan använda motorbroms på ett helt annat sätt än förr.

Det någon sa om att bromsa i kurvor och då undvika frambroms....verkar farligt, det är lätt och inte alls särskilt farligt att faktiskt bromsa rätt hårt även vid väldigt djupa nedlägg det är mest en träningssak men även här funkar ju motorbroms oxå bra.

Personligen tycker jag att motorbroms är en effektivare bakbroms men vid en paniksituation är tiden en fiende som gör att växla ned inte finns tid till då är bakbromsen effektiv. Även om baken nästan lättar så hjälper lite broms bättre än ingen.

Att bromsa på bakhjulet vid riktigt hårda inbromsningar är nästan ett krav för att kunna göra det så effektivt som möjligt om man använder sig av maximal motorbroms då eller en del bakbroms tillsammans med motorbroms är nog bara upp till var och en, inget fel eller rätt där, finns nog helt enkelt lika många som använder bakbroms som inte använder bakbroms skulle jag tro, ända från toppen av racingförare ner till nya körkortsinnehavare.

Å du, bara så du vet, en bil har sk kombibromsar, som bromsar alla fyra hjulen ;)

Å du, bara så du vet, så har en hoj 2 hjul och därför också 2 bromsar.. :tungan :blah

Och vem har sagt något om panikbromsning?! :va
Om du nu är ute och kör i 90km/h och det kommer ut nåt på vägen att du måste bromsa bestämt är detta säkrast och effektivast om du använder BÅDA bromsarna, men fördelar ca 90% till frambromsen och 10% till bakbromsen för att få en stabil inbromsning.:tummenupp

använder min hela tiden, lite extra bromsverkan är bättre än inget

Själv använder jag bakbromsen endast vid krypkörning, mest för att den inte skall gegga igen, men jag har hört av killar som kör på riktigt att bakbromsen är bra för att hålla nere framhjulet när man t.ex. behöver ändra riktning mitt på ett krön.

Å du, bara så du vet, så har en hoj 2 hjul och därför också 2 bromsar.. :tungan :blah

Och vem har sagt något om panikbromsning?! :va
Om du nu är ute och kör i 90km/h och det kommer ut nåt på vägen att du måste bromsa bestämt är detta säkrast och effektivast om du använder BÅDA bromsarna, men fördelar ca 90% till frambromsen och 10% till bakbromsen för att få en stabil inbromsning.:tummenupp
Javisst, enligt boken är det så! Men i den där paniksituationen när grannens hamster joggar ut mitt i vägen, hur ska du kunna sitta å finlira så att du bromsar 90/10, eller rättare sagt, undviker att låsa bakhjulet och glida omkull istället? I synnerhet som du måste flytta foten innan du bromsar, fingrarna har man ju redan på bromsgreppet!

Last edited:
äääh. låt tjejen tro att hon har rätt..
Hon e tjej o har bestämt sig, finns inget vi kan göra.

Finns mer än en anledning till att brudar e värdelösa i trafiken.
Som att lära en gammal hund att sitta.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...