Broms - Teknikträning

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Hepp..

Såhär när vintern kommer börjar tankarna fara och de mentala förberedelserna för att bearbeta allt man suger på under vintern så att "det bara funkar" sen när våren kommer tar allt större plats.

Efter en diskussion om att bromsa in i böj fick jag undring:


Hur testar/övar/tränar man bäst på att hitta den där magiska gränsen i bromsningen den sista biten in mot apex?

Mitt framdäck var rätt slut sista körningen, och jag liksom kasade in i långsamma kurvor där jag vågade pressa mer. Men hur gör jag för att hitta den gränsen tidigare, och även i snabbare svängar. Och detta utan att behöva förbeställa tid på akuten?

Finns det nån bra metod, några vettiga erfarenheter osv. Eller är det bara att köra och försöka att inte slå sig när man kraschar?
 
Ja här har vi en som inte har gått några utav smc kurser! Du ska ha bromsat färdigt innan du börjar svänga mot apex..
 
Ja här har vi en som inte har gått några utav smc kurser! Du ska ha bromsat färdigt innan du börjar svänga mot apex..

Och här har vi en som inte kollar vilket forum han läser i ;)


Bromsa klart må va trafiksäkert, men det är inte det snabbaste sättet runt en bana!
 
Där ligger en poäng i att man bör vara ganska snabb och ha planat i utvecklingskurva för att det skall vara lönt att gräva ner sig i bromsa mot apex träsket. För de flesta kapar man mer genom att våga ge fan i att bromsa till apex och dyka in med högre hastighet trots att det bär emot.
 
Är ingen expert, men vad tror du om att åka med ngn snabb jävel. Backlund, ockerfelt, han snabbe unge killen i ss600. (menar inte mozzberg..) ibland har tex Suzuki en demohoj vid banan eller så har du en snäll vän som lånar ut en hoj som den snabbe jäveln känner sej hemma på.

Annars fick jag tipset av Tobbe (?) i r600 att bli snabbare genom att 'nästa varv bromsar jag senare i just den kurvan' osv. steg för steg.

/långsamma tips
 
Där ligger en poäng i att man bör vara ganska snabb och ha planat i utvecklingskurva för att det skall vara lönt att gräva ner sig i bromsa mot apex träsket. För de flesta kapar man mer genom att våga ge fan i att bromsa till apex och dyka in med högre hastighet trots att det bär emot.


Jag fick ett citat nyligen av en vis farbror:

"Vill du kapa tiondelar, bromsa senare. Vill du kapa sekunder, höj ingångsfarten"

Det är emellertid inte frågan nu.

Jag har fortfarande spöken efter highsidern gällande utgångarna, men det är nåt jag jobbar på. Ingångarna är ju desto viktigare i omkörningssynpunkt. Jag bromsar sent i förhållande till min övriga nivå. Men hur bromsar jag ÄNNU senare? Svaret är givet, att få med mer fart in i böj, och att ha mer broms precis i ingången (i princip).

Men hur övar man på det utan testamente?
 
Fast ska man lyssna på dom snabba killarna så ska sluta bromsa tidigt på bana också: http://www.sporthoj.com/blogg/?quotmunkenquot ;)

True.. Läst den förut.

(Dubbelkollar inte nu så rätta mig om jag har fel)

Men menar han inte att man ska "börja sluta bromsa" för att få en stabil hoj med gaffeln i ett konstant läge? Det är den känslan jag vill nå (även om jag kanske inte får den 2013) och sträva efter. Att helt ha släppt bromsen inann man svänger gör väl ingen som är rekordeligt snabb?

Munken skriver tom såhär:
När du väl börjar närma dig kurvan och ska börjar stryra in hojen i sväng får du börja släppa lite på bromsen. Släpp lite i taget. Bromsar du för hårt in i kurvan kommer din få svårt att styra in hojen. Testa ska du få se när du släpper bromsarna på väg in i kurvan. Gaffeln samlar sig igen och hojen blir mindre orolig.

Vilket stämmer rätt bra med min bild. Jag har det i teorin, men hur beter man sig för att hitta den magiska gränsen utan att krascha ihjäl?

Rakt fram har jag bra känsla för när bakhjulet lyfter och är rätt vass på att bromsa, i utgångarna är jag lite feg, men tycker det kommer bra "tells" beroende på däck för när man närmar sig gränsen. Med nedlägg och broms känns det mer vanskligt. Är det så enkelt att det är svårt, eller finns det nån som kan tipsa om nån bra metod för att i lugn & ro på ett metodiskt sätt kunna öva upp förmågan att (i princip) åka med kasande framhjul hela vägen in till apex?
 
Jag förstår vad du är ute efter men ett problem för många rookies är att de tror att bromsa sent är lika med bättre varvtider vilket sällan stämmer. Bromsar man sent bromsar man ofta bort för mycket av farten.

Testa att bromsa mindre istället och få med dig mer fart in i svängen. Att försöka bromsa hela vägen in till apex är inget jag tror att du kommer att kunna tjäna tid på. Visst ser det fränt ut när MotoGP-grabbarna gör det men då ska man vara medveten om att deras material är det bästa som finns och att de har en känsla sen barnsben för hur man ska göra.

Om du inte redan har det så köp en GPS-laptimer och jämför dina sektionstider när du bromsar så sent du vågar och när du kanske bromsar lite tidigare men mindre. Då ser du direkt vad som går fortast för dig.
 
Rakt fram har jag bra känsla för när bakhjulet lyfter och är rätt vass på att bromsa, i utgångarna är jag lite feg, men tycker det kommer bra "tells" beroende på däck för när man närmar sig gränsen. Med nedlägg och broms känns det mer vanskligt. Är det så enkelt att det är svårt, eller finns det nån som kan tipsa om nån bra metod för att i lugn & ro på ett metodiskt sätt kunna öva upp förmågan att (i princip) åka med kasande framhjul hela vägen in till apex?
Här är jag rädd att det inte finns så stora genvägar, du får ta som du själv säger det metodiskt lite i taget. Nu är jag varken snabb eller speciellt bra på bromsarna men jag vill nog hävda att bromsar du så hårt att det börjar kasa under nerlägg så kommer du att smaka asfalt inom någon tiondels sekund. Visst går det att bromsa hårt in kurvan men att ligga så nära gränsen så att du ständigt kasar p g a broms det tror jag ingen gör. Men återigen känns det här som lite överkurs, lite fel ände att börja i så att säga. Börja med att få upp riktigt hög kurvhastighet i och ut ur kurvorna.
 
Jag förstår vad du är ute efter

Här är jag rädd att det inte finns så stora genvägar, du får ta som du själv säger det metodiskt lite i taget. Nu är jag varken snabb eller speciellt bra på bromsarna men jag vill nog hävda att bromsar du så hårt att det börjar kasa under nerlägg så kommer du att smaka asfalt inom någon tiondels sekund. Visst går det att bromsa hårt in kurvan men att ligga så nära gränsen så att du ständigt kasar p g a broms det tror jag ingen gör. Men återigen känns det här som lite överkurs, lite fel ände att börja i så att säga. Börja med att få upp riktigt hög kurvhastighet i och ut ur kurvorna.

Jag har kvar att lära när det kommer till ingångshastighet, har också väldigt mkt att hämta i påslag ut (rädd sen krachsen), lite finns det nog mid turn också utan att tveka.. Framförallt just nu är att ta tillbaka all "förlorad" tid. Åker för många metrar "på rull" fortfarande.

Sen är det ju spårfrågan.. Där finns ju hur mkt som helst att hämta antar jag. Men det får bli en senare fråga. Först vill jag få den där magiska "känslan" i större utsträcknig.

Jo, kasa hela vägen från instyrning till apex är nog Lorenzo förunnat. Men "typ".. Att kunna bromsa sådär apsent att att man kan ta sig om, även om utgången blir dålig och allt sånt.. Är man om är man om ;)
 
Men "typ".. Att kunna bromsa sådär apsent att att man kan ta sig om, även om utgången blir dålig och allt sånt.. Är man om är man om ;)
Du behöver inte bromsa "apsent" för att ta dig förbi andra förare på racen. Det räcker att komma upp jämsides (så att den andre ser dig) och sen kan du bromsa som du brukar. Den psykologiska effekten av att din konkurrent ser dig räcker i 9 fall av 10 för att han ska bromsa precis som du gör och därmed är du förbi.

Jag var ingen bromsfantom men lik förbannat tog jag mig förbi folk just i inbromsningarna, framförallt i sluten på racen när folk börjar bli trötta.

Tilläggas bör att ovanstående gäller rookie-racing. På lite högre nivå (SST600 och Superbike) är de så pass rutinerade att de bara viker ner framför ditt framhjul om du inte är före när kurvan kommer.
 
Du ska inte bromsa alls, då kommer det komma av sig själv. Kör några pass helt utan broms, samma växel hela varvet, då kommer kurvhastigheten av sig själv (nåt som SMC och California Superbike School lär ut, är skit bra). Dom flesta av oss har ju upplevt den känslan av att, "nu jävlar bromsade jag sent" och sen står du helt still i böjen. Det är också det som gör att man enklare highsidar, vill ta igen "förlorad tid". Alla varv jag kört lite fortare än i min "komfort zon" har varit tack vare mer fart kvar efter broms. Som Munken säger, en sen/bra bromsning medför sig positiva biprodukter.
Viktigt att poängtera är att bara kunna bromsa sent inte räcker, jag har själv haft svårt att köra om rookies eller konkurrenter som har bra pulver i hojen, som bromsar "sent" men parkerar i svängen.

Det finns nog ingen genväg här, If you don´t risk it, you don´t get the biscuit. Det är väl som att jämföra med att man vill bli stor och stark men inte behöva lyfta tunga vikter på gymmet. Det går liksom inte ;)
 
Dom flesta av oss har ju upplevt den känslan av att, "nu jävlar bromsade jag sent" och sen står du helt still i böjen. Det är också det som gör att man enklare highsidar, vill ta igen "förlorad tid". Alla varv jag kört lite fortare än i min "komfort zon" har varit tack vare mer fart kvar efter broms. Som Munken säger, en sen/bra bromsning medför sig positiva biprodukter.

Viktigt att poängtera är att bara kunna bromsa sent inte räcker, jag har själv haft svårt att köra om rookies eller konkurrenter som har bra pulver i hojen, som bromsar "sent" men parkerar i svängen.

Det finns nog ingen genväg här, If you don´t risk it, you don´t get the biscuit. Det är väl som att jämföra med att man vill bli stor och stark men inte behöva lyfta tunga vikter på gymmet. Det går liksom inte ;)

:rofl

Check! :tummenupp

Jag har krigat en del mot mig själv i snabbare böjar (där jag har mer problem, farträdd som fan) i att "våga sluta bromsa". Jag bromsar sent som fan jmf med andra som är jämnsnabba eller aningen snabbare, så det vill jag inte ändra. Jag vill få våga bromsa mindre den sista biten först. Men det är nåt jag vet om, och jobbar på. När den biten sitter så är ju nästa steg att flytta fram bromspunkten ytterligare lite till och då måste det bromsas lite mer in i böj igen.

Mer just den biten, hur man gör det på ett bra sätt (tränar alltså) utan att åka var tredje varv runt banan på 4 hjul med lampor på taket.
 
Kör lite olika tekniker och mät med diablo (laps?) så får du alla varvtider i din Iphone/Android lur. Det enda jag kan komma med :D
 
Kör lite olika tekniker och mät med diablo (laps?) så får du alla varvtider i din Iphone/Android lur. Det enda jag kan komma med :D

Njae..

Som flera nämnt kostar det nog mer tid även om man lyckas en(1) gång nu. Snittfarten genom kurvan blir ofta lägre om man bromsar FÖR sent och man får den där "Oh snap" känslan...


Jag vill på lång sikt kunna hantera det. Och möjligtvis kunna göra det för att tvinga mig om nån, även om det kostar varvtid. Frågan i sig gällde mer HUR man ska kunna träna på det (att hitta gränsen alltså) utan att dö längs vägen (stor kraschrisk).


Men börjar utläsa då flera ekligaAförare ;) har svarat nu att det kanske bara är att gilla läget och inse att de flesta som vunnit VM har rätt många benbrott i journalen :D.
 
Jag skulle säga att i 9 fall av 10 så kör man långsammare om man försöker "bromsa senare" eller "bromsa apsent" som du beskriver. Som många andra redan har skrivit så är det farten in- och mitt i svängen som kapar tid på banan.

Oftast när man vill åka "jättefort" och tänker "nu jävlar" och tar i för kung och fosterland. Så bromsar man sent utav bara helvete, och får bromsa JÄTTEMYCKET för att inte bromsa på sig, står i princip still mitt i svängen, och får kompensera med JÄTTEMYCKET gas ut ur svängen. Körningen blir ryckig, varvtiderna blir jättedåliga, och risken för vurpor ökar massor på grund av jättehårda och sena inbromsningar (lowsider) och mycket gaspåslag (highsider)... Typiskt dåligt sätt att köra på om man vill åka fort...
Jag har ofta märkt att när jag sätter personbästa och åker fort (med mina mått räknat) så känns det ofta ganska odramatiskt och lungt. Man har liksom ett flyt i åknigen och tar inte i speciellt mycket... Många gånger när jag är i "zonen" och det går bra så har jag kommit på mig själv att jag sitter och nynnar eller visslar under racet eller kvalet.. När jag kommer så långt så brukar det gå bra... :D

Det allra viktigaste är att få med sig farten....

MEN!!
Vill man lära sig att bromsa senare så fick jag lära mig att bra tips av en vis gammal man...
Använd din vanliga bromspunkt i alla svängar ett pass, och sen bromsar du så hårt och så mycket du bara törs.
När du kört så ett tag och känner dig trygg och känner att du har en stadig hoj i bromsningen, så märker du att du kommer ha bromsat färdigt LÅNGT innan det är dags att börja vika in i svängen.... Jättelångt... Då börjar du få ett litet "humm" om hur mycket senare du kan bromsa... Sen är det dags att börja leta lite nya bromspunkter... När du hittat nya bromspunkter som du känner dig bekväm med och kört med ett tag, så kan du börja om preceduren... På så sätt så kan du succesivt flytta fram dina bromspunkter...

Tänk på att när man går på bromsen så ska man inte PANGA på utav helvete på en gång, och samma när du släpper bromsen. Det skapar oro i hojen... Extra viktigt när du släpper bromsen, särskilt om man bromsar sen in i kurvan med nedlägg... Släpp inte bara ut den direkt, utan släpp ut den mjukt så att inte framgaffeln fjädrar ut för snabbt...

Det är jätteviktigt att hitta en bra setting på hojen också för att kunna bromsa "toksent". Har du inte rätt känsla och inställning i chassiet så kommer hojen gå upp på framhjulet och börja "åla" sig så fort du börjar bromsa hårt.

Men jag säger det igen... Att bromsa "toksent" betyder oftast inte att du åker snabbare....
 
Last edited:
Men jag säger det igen... Att bromsa "toksent" betyder oftast inte att du åker snabbare....[/QUOTE]


Massa bra. Där Macke :)

Ungefär så jag gjort med broms för att komma dit jag är. Men det går ju att åka så mkt fortare ändå.


Farten i böj är ju prio 1. Jag är bara rätt säker på att du o andra stora pojkar har med så mkr mer broms ini böj. Eller är det mer för att hålla ihop gaffeln?

Ser ju typ Torparn, snabbvänstern innan f2, ingången depåböjen osv hur hårt "ni" kliver på jmf med oss farträdda kvartssopor ;-)
 
Sammanfattar tråden lite och (kanske) stänger tråden lite med att:

Det verkar råda konsensus från flera monster-pojkar nu att det inte finns nåt vettigt sätt att hitta den där gränsen trots allt. Så det är väl bara att avvakta med den träningen tills det är vad som behövs, och/eller ladda plånboken och medicinskåpet för de krascher som krävs för att lära sig var gränsen går :crash

Nöjd med det :) Det finns inte riskfria sätt att lära sig allt här i världen , bara att gilla läget.

Tack för hjälp och tips iaf :tummenupp
 
Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Back
Top