Broms - Teknikträning

...Kör några pass helt utan broms, samma växel hela varvet...

:tummenupp Helt spontant utan att jag testat så tycker jag det låter som ett knaonbra sätt att träna.

För att lösa problem och bli bättre är det alltid en genväg att dissikera upp problemet i mindre beståndsdelar och träna på dom enskillt. På hoj är det ofta svårt att dissikera problemen. En lösning är att punktträna en enskilld kurva men det är ju ganska olämpligt på en rr-bana.
Men att ta bort broms och växlingsmomentet är ju också att reducera ner problemet till mindre beståndsdelar att träna på.

Att ligga på samma växel brukar jag iofs praktisera på crossbanan ibland och man brukar få ett djäkla bra flyt i kurvorna då. Även om rakorna iofs blir lite trista.

:tummenupp Helt spontant utan att jag testat så tycker jag det låter som ett knaonbra sätt att träna.

För att lösa problem och bli bättre är det alltid en genväg att dissikera upp problemet i mindre beståndsdelar och träna på dom enskillt. På hoj är det ofta svårt att dissikera problemen. En lösning är att punktträna en enskilld kurva men det är ju ganska olämpligt på en rr-bana.
Men att ta bort broms och växlingsmomentet är ju också att reducera ner problemet till mindre beståndsdelar att träna på.

Att ligga på samma växel brukar jag iofs praktisera på crossbanan ibland och man brukar få ett djäkla bra flyt i kurvorna då. Även om rakorna iofs blir lite trista.

Kan bara hålla med, kanonövning..

Inte så lämpligt för att träna bromsning dock ;)

Jag har jobbat med att sluta bromsa tidigare för att få upp ingångsfarten, vilket känns rätt "rätt" :)

Tråden föddes för att jag (nog) hittade mina däcks gräns i just F2 på Mantorp sist, och kände att det var kontrollerat. Frågan uppstod då; Kan man åka såhär nära gränsen överalt och inte bara sista metrarna innan man går på gas igen?

Givetvis går det, men det verkar ju om man lyssnar till den rätt massiva erfarenhet som finns i tråden som att det är svårare än att kasta sig mot marken och missa.

Känns som en dum sak att ifrågasätta :crash

Jag kör olika beroende på kurvans utformning.
Vissa kurvor släpper jag bromsen precis vid nedlägget. Andra kurvor håller jag kvar bromsen riktigt riktigt sent, nästan förbi apex, för att kunna få hojen helt rak i utgången (ex på Karlskoga i en kurva, Knutstorp någon kurva.) Den kurvan nyper och man kommer ut så jäkla dåligt om man inte har "rätt" linje ur.
Oftast släpper jag upp en liten bit innan apex. Hur man tränar? Ingen aning jag testar mig fram :).
Man känner när man fått upp flytet. Jag fadar (stavning?) ut bromsen ju mer nedlägg jag har och försöker ofta gå på grundgas ganska direkt efter jag släppt bromsen helt.
Jag är så jäkla knäpp att jag även använder bakbromsen initialt i vissa inbromsningar.

Last edited:
Inte så lämpligt för att träna bromsning dock ;)

Sorry, hamnade visst off topic där... :)

Men eftersom jag anser att man ska försöka dissikera sina problem så borde man kunna dissikera fram även själva bromsningen på ett liknande sätt. Jag ser två sätt det ena är att öva på ett tomt flygfält eller kanske en övergiven parkering. Då har du fritt utrymme att bara bromsa och börja svänga mot slutet av inbromsningen. Inga konor, eller markeringar utan bara känna på känslan.

Håller man sig på en bana så tror jag man istället ska hålla en konstant hastighet på rakan, så på en raka där du i vanliga fall håller 200km/h slutar du accelerera redan vid 150 och håller därefter konstant fart ända till din bromspunkt. Bromspunkten blir ju förståss senare än "normalt" men på så sätt kommer du vara mer mentalt förberedd när du når bromspunkten.
Och sedan när man avslutar inbromsningen så skippar man gaspåslaget och bara flyter lugnt genom kurvan.

På så sätt har man mentalt reducerat ner alla moment utom just inbromsningen.

Vet inte om det skulle funka då detta bara var ideer som slog mig nu. Eller kanske behöver justeras lite för att funka...

Helst vill man ju punktträna exakt samma kurva gång på gång. Men det gäller ju att hitta rätt plats för såna övningar också.

Sorry, hamnade visst off topic där... :)

Men eftersom jag anser att man ska försöka dissikera sina problem så borde man kunna dissikera fram även själva bromsningen på ett liknande sätt. Jag ser två sätt det ena är att öva på ett tomt flygfält eller kanske en övergiven parkering. Då har du fritt utrymme att bara bromsa och börja svänga mot slutet av inbromsningen. Inga konor, eller markeringar utan bara känna på känslan.

Håller man sig på en bana så tror jag man istället ska hålla en konstant hastighet på rakan, så på en raka där du i vanliga fall håller 200km/h slutar du accelerera redan vid 150 och håller därefter konstant fart ända till din bromspunkt. Bromspunkten blir ju förståss senare än "normalt" men på så sätt kommer du vara mer mentalt förberedd när du når bromspunkten.
Och sedan när man avslutar inbromsningen så skippar man gaspåslaget och bara flyter lugnt genom kurvan.

På så sätt har man mentalt reducerat ner alla moment utom just inbromsningen.

Vet inte om det skulle funka då detta bara var ideer som slog mig nu. Eller kanske behöver justeras lite för att funka...

Helst vill man ju punktträna exakt samma kurva gång på gång. Men det gäller ju att hitta rätt plats för såna övningar också.
Att bara träna att svänga runt runt på ett flygfält tror jag inte ger så mycket, eftersom man inte har någon kurva att anpassa sin körning efter, och inte några referenser heller. Var sätter man svängpunkten och var är apex på en stor tom yta? :va Mycket av poängen med racing är ju att timea dom där microsekundrarna och träffa på centimetern när för att få det perfekta spåret och flytet.

Vad skulle man vinna på att inte gasa sig igenom kurvan? Då stannar man ju till och hojen blir konstig om man motorbromsar sig hela vägen ut på rakan :va

Punktträning av kurvor är ju helt rätt, man åker bara igenom alla utom 1-2 som man jobbar med varje pass. Men har man lägre utgångshastighet i kurva 1 så får man ju lägre ingångshastighet vid kurva 2, och då blir alla referenser lite annorlunda.

Jag ser det som att man måste lära sig vare (typ) av kurva. Sviestad är ju ett bra exempel, i crossböjen håller man ju stumt hela vägen, i Sviestadkurvan dippar man på sin höjd lite på gasen strax före, men in i Korkskruven så bromsar iaf jag hårt tills jag börjar lägga omkull och i Bergskurvan bromsar jag fram till apex säkert.

Att bara träna att svänga runt runt på ett flygfält tror jag inte ger så mycket, eftersom man inte har någon kurva att anpassa sin körning efter, och inte några referenser heller. Var sätter man svängpunkten och var är apex på en stor tom yta?

Det är just det som är poängen med att plocka ner ett problem till mindre beståndsdelar. dvs man tar medvete bort svängpunkt, apex osv och tränar bara på själva inbromsningen och ingenting annat.

Se och lär av annan idrott och fundera på hur man kan aplicera det på rr, fotbollsspelare tränar inte genom att spela match hela tiden. Tränar man någon form av kampkonst som jag själv gjort mycket så tränar man specifikt delmoment. Man kanske står och gör samma spark ett par hundra gånger. osv för att detaljstudera momentet på ett sätt som man omöjligt kan göra genom att bara gå sparring.

Problemet är att vi människor är inte datorer så vi kan inte ta in all den informationen på det sätt du önskar.

Jag menade inte att motorbromsa genom kurvan, jag skrev "flyt genom kurvan" och att motorbromsa genom kurvan är sannerligen inte att flyta genom den. Bara håll jämn lugn fart genom kurvan efter inbromsningen ungefär som att du är ute på en söndagstur och luktar på blommorna. Poängen är återigen att ta bort saker ur ditt huvud. Om du under inbromsningen redan har börjat tänka på gaspåslaget så är du inte till 100% koncentrerad på inbromsningen.
Precis som man inte är 100% koncentrerad på sin spark när man går sparring. Och därför lär man sig inte perfekta sparkar genom att gå sparring. Sen är sparring naturligtvis också bra ur andra synvinklar.

Se och lär av annan idrott

Jag menade inte att motorbromsa genom kurvan, jag skrev "flyt genom kurvan"

Poängen är återigen att ta bort saker ur ditt huvud. Om du under inbromsningen redan har börjat tänka på gaspåslaget så är du inte till 100% koncentrerad på inbromsningen.

Skillnaden, och problemet, är att om jag nu får en perfekt inbromsning och en perfekt ingång.. Så kommer farten in i kurvan va så hög att "söndagsåka" inte riktigt är ett alternativ. Att krascher efter målflagg eller på warm-up lap osv inte är så ovanliga är sannolikt för att man mentalt inte "kör", men det går likförbannat ganska fort.

Så man ska nog ändra så lite som möjligt i övrigt, annars tappar man nog den där rytmen som är så viktig.

Jag är däremot HELT överens (och det är nog de flesta) om att man bör isolera en övning som får allt fokus, och sen "bara göra" resten av varvet på rutin så att man också får lite mentalt utrymme att reflektera.

Har funderat hela dagen på det där med stor plan. Men måste nog hålla med Hoztic.. Tror det är svårt att genomföra då hela problemet är en balansfråga mellan spår/fart/broms, som hänger ihop med sittställning/blick/feedback-mottaglighet aka känsla. Att bromsa så hårt, med så mkt nedlägg osv helt utan referenser skulle jag nog tycka vara ännu svårare. Det är ju i sak inte svårt att lägga ner en hoj, det svåra är att göra det stabilt, utan att tycka att det är obehagligt osv. Där är blick och spår rätt avgörande.

Om sparring-jämförelsen: Att bromsa är rätt svårt för en noob. Att knäskrapa är mångas våta dröm osv. Har man inte båda de bitarna på plats innan, så är nog en kombination av att bromsa hårt djupt in i böj ett frikort in på akuten.

Att träna en specifik spark skulle jag jämföra med att våga lägga ner max, eller bromsa så hårt det går. Att kombinera dem däremot är nog närmare sparring..

Tyvärr, för det är ännu en indikation på att det bara är att testa (krascha :crash) sig fram till "känslan".

Ju mer jag tänker på fysiken bakom det kanske det inte ens är riktigt eftersträvansvärt.. :(

Greppet i asfalten på en RR-bana måste vara bättre än på någon asfaltsplan. Dessutom lär det finns grus på asfaltsplanen. Angående ämnet så tänker jag att om du skulle lära dig att bli grym på att "rädda hjulet med knät", som man ser att de gör ibland i MotoGP, då skulle du ju kunna träna utan att behöva ramla varje gång det släpper! :lol
Hur man tränar på att rädda med knät vet jag inte, men det kanske man kan göra på en grusig asfaltsplan faktiskt.

Nästa steg sen när du börjat ta med dig bromsen in i böj är att lägga på grundgas innan du viker in samtidigt som du bromsar så att du kortar chassit mer och därför styr in snabbare, ett extra plus med det är att hojen skjuter iväg direkt du släpper av bromsen utan instabiliteten mellan uppsläppt broms och påslag. :)

Annars håller jag med Masen här uppe, jag kör samma som han med olika beroende på vad det är för böj fast bara mycket långsammare, sen beror det även på om det är någon bakom i ett race eller om det är kval hur jag gör.

Fick hjälp med tavla i somras ett race och sålänge han jag körde om låg nära bromsade jag senare och längre in i böj än när jag fått en lucka och inte behövde försvara platsen längre, gick ungefär lika fort men känns mycket lugnare att inte behöva ligga kvar så länge på bromsen.

Men du, ha bra däck när du övar, gränsen mellan framhjulssläpp och krasch när du bromsar in i böj är liten......asfalt är mjukt men revben är mjukare...:D

Men du, ha bra däck när du övar, gränsen mellan framhjulssläpp och krasch när du bromsar in i böj är liten......asfalt är mjukt men revben är mjukare...:D

Tro mig jag vet. Sitter här i soffan as I write med kuddar uppbullade bakom vänster skuldra för att avlasta högersidan och vet jätteväl ;).

Ja.. Hela den här tanken dök upp hos på Mantorp sist. Även om det kanske inte var så, så kändes det som att framdäcket kasade sista biten in i F2 och jag liksom lyfte runt hojen på knät. Var lite sen på gasen som du säger, och det måste jag ju också träna på (i några år till gissar jag med min utvecklingskurva :(). Men det gav mig en illusion av kontroll att göra det både 1 och 10 ggr utan att känna panik (säkert kan jag inte kalla det, men jag var inte orolig).

Efteråt såg att jag däcket var sopslut på högersidan, värsta touringplattan, fast på kanten typ. Vet inte om det gör det lättare eller svårare. Borde ju bli mer gummi i marken, men den mår ju inte lika bra.

Det fick mig att undra om man kan få den där lite mjuka kontrollerade känslan av snartdörjag även om det går fortare och nedlägget inte är så stort. När det kasade för mig gick det ju dels rätt långsamt (man stannar ju fan i F2 känns det som) och så var det på slutet där man lägger ner max, så däcket får ju mer sidkraft än bromskraft. Tidigare i böj blir det ju mer broms än sidkraft så "kas" där kanske är straight way to sjukstugan?

Var lite det som var grundfrågan, och hur man i så fall kunde träna på det utan att döden dö.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025