Broms STD bil mot RR-hoj.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Då jag och Kobbe druckit några öl och diskuterat Rossi:s vara eller icke var kom vi in på vår härliga banan på LMS. Sen flöt diskussionen vidare mot bromspunkter. LMS har som ni kanske vet en väldigt lång raksträcka. Vi ponerar nu att en bil kommer i 250 (jag vet dom kommer inte upp i det) bredvid kommer en hoj i samma fart. Vilken får bromsa först? Hastigheten bör vara ca 100 in i böj. Vi vill nu ha svaret ute i från en STD bil (BMW 318 eller dyl inget räjs) med vanliga gatdäck jämfört med en RR hoj med STD bromsar men med uppvärmdaslicks. Kobbe tror att bilen bromsar tidigare jag tror på bilen. Vi utgår vidare från att båda förarna är lika duktiga på att bromsa. Kobbes teori är att det är en jävla massa masa som man ska få stopp på jag tror på 4x 300mm bromsskivor.

björn o Kobbe

Bilen bromsar sist ! No discussion....

björn.e skrev:
2545924 Då jag och Kobbe druckit några öl...
björn o Kobbe

I det här fallet tror jag att bilen måste bromsa först.

Värstingbil mot värsinghoj tror jag att hojen måste bromsa först.

Folkezx9r skrev:
2545935 Bilen bromsar sist ! No discussion....

motivera varför!!!

blacktriple skrev:
2545939 I det här fallet tror jag att bilen måste bromsa först.

Värstingbil mot värsinghoj tror jag att hojen måste bromsa först.

ja men nu pratar vi STD bil hur blir det då?

björn o kobbe

gixxermf skrev:
2545936 Bilen lär besöka berget om den bromsar samtidigt som hojen!

The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters. :D

Last edited:
björn.e skrev:
2545941

The message you have entered is too short. Please lengthen your message to at least 5 characters. :D

En standardbil har pissiga bromsar det har inte en hoj... ett par gatdäck släpper ganksa lätt i en hård inbromsning i dom hastigheterna... vilket ett par slicks inte gör = kan bromsa hårdare och senare!

En bil väger så mycket mer och behöver därför bromsa tidigare!

börjar vi däremot snacka racebil med downforce och grejor så bromsar bilen senare!

gixxermf skrev:
2545952 En standardbil har pissiga bromsar det har inte en hoj... ett par gatdäck släpper ganksa lätt i en hård inbromsning i dom hastigheterna... vilket ett par slicks inte gör = kan bromsa hårdare och senare!

En bil väger så mycket mer och behöver därför bromsa tidigare!

börjar vi däremot snacka racebil med downforce och grejor så bromsar bilen senare!

jäffla A-förar jävel håll tyst och låt dom andra skriva :mad:

bara björn

björn.e skrev:
2545959 jäffla A-förar jävel håll tyst och låt dom andra skriva :mad:

bara björn

Hehe... kasta inte sten i glashus... hade inte du tjuvstartat så hade du haft vita nummerbottnar redan i år!!!! :7peta

En vanlig bil har inte bra nog bromsar/däck att slå en sporthoj, fördelen är att de kan på ett annat sätt ligga på med broms in i kurvorna. Bilarnas bromsar håller inte för värmeutveckligen heller, ett par varv så ryker det ur hjulhusen och vätskan kokar.

gixxermf skrev:
2545961 Hehe... kasta inte sten i glashus... hade inte du tjuvstartat så hade du haft vita nummerbottnar redan i år!!!! :7peta

aaaa dit jäffla rikspucko du ska inte bli dryga dig mot mig kom i håg:

Bingo skrev:
2535996 Lilla gubben, DU måste vara forumets i särklass drygaste medlem. Försök fatta innan du svarar.

Neutral skrev:
2545972 En vanlig bil har inte bra nog bromsar/däck att slå en sporthoj, fördelen är att de kan på ett annat sätt ligga på med broms in i kurvorna. Bilarnas bromsar håller inte för värmeutveckligen heller, ett par varv så ryker det ur hjulhusen och vätskan kokar.

gå tillbaka till ditt talibangarage och skruva :mad:

Last edited:
björn.e skrev:
2545941 motivera varför!!!

Har man en bil som kommer upp i 250 km/h , så har man troligtvis bromsar därefter. Alla bilar idag har ABS , så vilken förare som helst kan ställa sig på bromsen o få MAX bromsverkan. Pratar vi nu inte att testbromsningen ska ske på det 25:e varvet , utan en inbromsning , så lär väl även de uslaste STDbromsar klara det. Ska du ha ut max bromsverkan på en hoj , så får du vara riktigt duktig...

4 feta bromsskivor o 4 st normala 195/60-16 kombinerat med ABS o vilken förare som helst borde helt enkelt kunna bromsa senare än värsta sporthojen , även om den körs av en duktig förare... Eller ?..:rolleyes:

Eh...Sexual Transmitted Disease-bil.... Inte konstigt att man kör hoj :1pajas

Räkna lite på energin, en hoj väger typ 200 med förare o bensin kanske 300kg hojen har 3 bromsskivor
en bil 1500kg 4 bromskivor
Bilen har en anslagsenergi på 4218750 J
Hojen har en anslagsenergi på 843750 J skillnaden i energi är 3375000 J

Bilen måste börja bromsa först pga den större massan och högre energi som ska stoppas.
Uträkningen är gjord vid 75m/s

Så är det ungefär - desutom vågar man mer gå på gränsen och över med en bil - kan bli lite dyrt me båge att passera gränsen.
Under normala lägen är risken stor att en bil bromsar fortare av den anledningen men en mycket kunnig förare kan me mc bromsa lika fort.
O fortare men bilföraren har viss fördel me stabilitet.

Men va fan man tar in de förlorade på accet istället - me me fet ränta.

Folkezx9r skrev:
2546134 Har man en bil som kommer upp i 250 km/h , så har man troligtvis bromsar därefter. Alla bilar idag har ABS , så vilken förare som helst kan ställa sig på bromsen o få MAX bromsverkan. Pratar vi nu inte att testbromsningen ska ske på det 25:e varvet , utan en inbromsning , så lär väl även de uslaste STDbromsar klara det. Ska du ha ut max bromsverkan på en hoj , så får du vara riktigt duktig...

4 feta bromsskivor o 4 st normala 195/60-16 kombinerat med ABS o vilken förare som helst borde helt enkelt kunna bromsa senare än värsta sporthojen , även om den körs av en duktig förare... Eller ?..:rolleyes:

Jaha ja! Det är sånt här ni håller på med när jag har gått hem och lagt mig! :mad:

Tror inte Kobbe får leka med dig mer i veckorna! I alla fall inte om han ska komma hem 2 på natten när jag ska upp och jobba 6 på morgonen! :4skrika

Toca var inte bra för er! :tungan

/Inte alls bitter för att ni sover och jag är på jobbet...

En modern bil har kortare bromssträcka än en sporthoj. Mycket mer gummi i marken, vilket är den begränsande faktorn.

Har varit på tal i tidigare trådar flera gånger - use the search.

Det hojen däremot vinner på sen är accelerationen UR kurvan, bilen har högre kurvhastighet.

xyx skrev:
2546195 En modern bil har kortare bromssträcka än en sporthoj. Mycket mer gummi i marken, vilket är den begränsande faktorn.

Har varit på tal i tidigare trådar flera gånger - use the search.

Det hojen däremot vinner på sen är accelerationen UR kurvan, bilen har högre kurvhastighet.

Den begränsande faktorn är rörelseenergin.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna