Broms provet

vet inte men när ja tog lappen så kolla de mest bara på en säker inbromsning,
att hojjen går rakt å stadigt å att du inte låser något av däcken :)

men gör inte som jag å gör en stoppie i 50, de tyckte läraren inte om,
:gnissla
hade la gött!

rokie gsx550 skrev:
2183164 Det verkar vara upp til insp !Inte för kort och inte för långt :va

hm lagom alltså... :tungan

_stensmo_ skrev:
2183174 vet inte men när ja tog lappen så kolla de mest bara på en säker inbromsning,
att hojjen går rakt å stadigt å att du inte låser något av däcken :)

men gör inte som jag å gör en stoppie i 50, de tyckte läraren inte om,
:gnissla
hade la gött!
:hihi :rofl

Det ska va en effektiv inbromsning, och den ska va säker. Mao du ska bromsa hårt men untan risk att låsa däcken eller dylikt.

Något som säkert hjälper dig är att inte göra som jag gjorde i början, agera svamp o ha bacillskräck för styret..

Kort sagt, ha raka/styva armar så du inte svampar mot styret när du ansätter, o se även till att ha ordentlig kontakt med styret INNAN du börjar bromsa. På så sätt sätter du hojjen så gott det går. Vad som hände med mig var att jag tappade effekt dels i "vägen fram till styret" med mina händer, och lite i att jag inte var för slapp :tungan, inte bra. Höll på som fan med bromsningarna :)

På provet vart det aldrig någon övning innan, efter att det inte gått så himla bra dagen innan. Men det löste sig som tur va.

Se till att inte retas med gubben innan, bromstestet är deras vapen att kugga privatister om de har minsta anledning, eftersom det är helt upp till dem att avgöra.

Bromsa hårt och bestämt, använd hela handen, titta framåt, inte på framhjulet och se till att inte låsa nått av däcken. Öva, bakbromsen brukar kunna släppa lite när man blir för ivrig.

Som sagt, det skilljer sig mycket från hoj till hoj. Men om du har en hyffsat ny hoj med dubbla skivor fram/ en bak ska det gå att bromsa till stillastående på 6-7 m i 50 km/h. På provet är det SÄKERHET som är det stora ordet du ska komma ihåg.

Man ska bromsa så hårt det kvittrar i bromsskivan sade min uppkörningsinspektör.

Det var tydligen det han tittade/lyssnade efter.

Kvittrar det i bromsskivan och man inte låser upp något hjul och i övrigt ser bra ut är bromsningen godkänd så som jag tolkade honom.

Men om man får låsning på något däck och släpper upp den igen, då har jag hårt att det ska vara okey...

Med andra ord, lite låsning om man reder ut det snappt igen?? Är det inte så?

Swedecat skrev:
2183788 Man ska bromsa så hårt det kvittrar i bromsskivan sade min uppkörningsinspektör.

Det var tydligen det han tittade/lyssnade efter.

Kvittrar det i bromsskivan och man inte låser upp något hjul och i övrigt ser bra ut är bromsningen godkänd så som jag tolkade honom.

Omedelbums ner till närmsta djurhandel och inhandla en kanariefågel mao. Glöm inte mata den bara - det finns säkert matskålar som går att fästa i bromsvajern. Jag ska nog också köpa en så jag bromsar rätt...

Ankan_84 skrev:
2183953 Men om man får låsning på något däck och släpper upp den igen, då har jag hårt att det ska vara okey...

Med andra ord, lite låsning om man reder ut det snappt igen?? Är det inte så?
Så var det på min uppkörning..... lyckades bromsa upp mig lite lätt på bakhjulet i 90-bromsningen varvid jag låser bakbromsen när däcket tappar all friktion mot asfalten...
Upptäckte detta och rättade till misstaget innan stopp... = uppkörningskillen var nöjd med mitt agerande... :tummenupp

rAWTAZ skrev:
2183613 Något som säkert hjälper dig är att inte göra som jag gjorde i början, agera svamp o ha bacillskräck för styret..

Kort sagt, ha raka/styva armar så du inte svampar mot styret när du ansätter, o se även till att ha ordentlig kontakt med styret INNAN du börjar bromsa.

Var lite försiktig med att låsa armarna, vid kraftig broms kan du få lite wobbel om du har för låsta armar. Knip runt tanken med benen så kroppen sitter "fast" och du kan ha full kolla på broms och styrning. Jag fick jobba mycket på detta med min körlärare för jag hade för låsta armar (och all min vikt låg därmed på styret) och fick alltid lite krängning fram när jag bromsade hårt. Hojen liksom "ålade" sig när jag inte knep fast ordentligt. Så, gör som Susanne Lanefeldt och kniiip...

TukTuk skrev:
2183958 Omedelbums ner till närmsta djurhandel och inhandla en kanariefågel mao. Glöm inte mata den bara - det finns säkert matskålar som går att fästa i bromsvajern. Jag ska nog också köpa en så jag bromsar rätt...

Glöm inte att kontrollera fågelns skick i säkerhetskontrollen. :7peta

Jag har faktiskt aldrig hört att skivorna har kvittrat under inbromsning men jag kanske bromsar för fegt. :va

Gubben kanske lurade mig, men han talade åtminstone med stor inlevelse om att det skulle kvittra. Ungefär som om att det vore det bästa ljud en motorcykel kan ge ifrån sig. :3freak

Morgue skrev:
2184044
rAWTAZ skrev:
2183613 Något som säkert hjälper dig är att inte göra som jag gjorde i början, agera svamp o ha bacillskräck för styret..

Kort sagt, ha raka/styva armar så du inte svampar mot styret när du ansätter, o se även till att ha ordentlig kontakt med styret INNAN du börjar bromsa.
Var lite försiktig med att låsa armarna, vid kraftig broms kan du få lite wobbel om du har för låsta armar. Knip runt tanken med benen så kroppen sitter "fast" och du kan ha full kolla på broms och styrning. Jag fick jobba mycket på detta med min körlärare för jag hade för låsta armar (och all min vikt låg därmed på styret) och fick alltid lite krängning fram när jag bromsade hårt. Hojen liksom "ålade" sig när jag inte knep fast ordentligt. Så, gör som Susanne Lanefeldt och kniiip...
Jao det är sant, man ska inte vara för stel :)

Fan, i grund o botten är det bara o trixa tills det går bra.

Jag låste framhjulet i bromsningen från 90 på min uppkörning, men gubben blev mest imponerad över att jag inte vurpade å sen fick jag prova igen. Iofs hade det kanske vart en annan visa om jag hade kört upp som privatist.

Morgue skrev:
2184044
rAWTAZ skrev:

Precis så hade jag det med. Knipa som fan med låren runt tanken, ha armarna som normalt, styva till ryggen. Ungefär så som jag sett folk sitta när dom gör stoppiesar. Inte fan har dom/ni armarna helt raka vid det tillfället?
Den enda skillnaden är ju att på provet så titta långt fram i horizonten. För balans och för att kunna upptäcka ytterligare faror i färdvägen.

Jag körde upp som privatist och låste framhjulet först vid inbromsningen på manöverbanan, sen även vid inbromsning från 70,
han sade bara "bra att du hade balans annars hade du vurpat, prova igen!"
då klarade jag det och även 90 provet klarade jag (körde i ca 80) :hihi
Så bara man visar säkerhet och balans så får män säkert prova om eller fortsätta.
Bakhjulet änvände jag inte alls. lade foten på pinnen bara....

Steveo

Skippa använda bakbromsen.
Enda det kmr göra är att du riskerar låsa upp bakhjulet och kugga.
Ta foten på den så det ser ut som du använder den bara.

Bromsa relativt hårt och bestämt men inte allt för hårt.
Ska verkligen inte vara på gränsen till att du låser.

Kraftig säker innbromsning till stillastående, hos mig tittade han efter god balans, inte i med fötterna före hojen har stannat helt. Ska man fixa det måste man titta långt fram.

Fick se nu att du är västeråsare, hoppas på att du får Jussi när du ska köra upp, han sprider lugn omkring sig.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon