Broms provet

Swedecat skrev:
2184089 Glöm inte att kontrollera fågelns skick i säkerhetskontrollen. :7peta

Jag har faktiskt aldrig hört att skivorna har kvittrat under inbromsning men jag kanske bromsar för fegt. :va

Gubben kanske lurade mig, men han talade åtminstone med stor inlevelse om att det skulle kvittra. Ungefär som om att det vore det bästa ljud en motorcykel kan ge ifrån sig. :3freak

Gubben har kanske hörselfel efter alla privatister med slipon. :hihi Men jag känner igen den där inlevelsen - min gubbe var likadan och det verkade som om det var hans första dag på jobbet trots han varit där alldeles för länge enligt körskolan.

Nä, när man hör kvitter så är det nog så att man redan har misslyckats med bromsningen... :näsblod

Swedecat skrev:
2184089 Glöm inte att kontrollera fågelns skick i säkerhetskontrollen. :7peta

Jag har faktiskt aldrig hört att skivorna har kvittrat under inbromsning men jag kanske bromsar för fegt. :va

Gubben kanske lurade mig, men han talade åtminstone med stor inlevelse om att det skulle kvittra. Ungefär som om att det vore det bästa ljud en motorcykel kan ge ifrån sig. :3freak
Läste i denna tråd i går om det beryktade "kvittrandet" och skrattade gott. Jag fick verkligen visionen av ett fågelkvitter när man bromsade. :D

Så i morse på väg till jobbet var jag bara tvungen o testa lite om jag lyckades få skivan o låta som en pippi på olika sätt. O ta mig fan, jag lyckades. Iaf så som jag föreställer mig gubben menar med "kvitter"..

Gäller bara som skrivits att bromsa tillräckligt hårt och distinkt! Thats it. Bromsa som vanligt när man ska ta ner farten fort. Typ 85/15 eller så och mesa inte så ska ni se att det kvittrar och sjunger som fan! :yoparty

Vore intressant och stå som åskådare och lyssna hur det låter..

rAWTAZ skrev:
2183613 Något som säkert hjälper dig är att inte göra som jag gjorde i början, agera svamp o ha bacillskräck för styret..

Kort sagt, ha raka/styva armar så du inte svampar mot styret när du ansätter, o se även till att ha ordentlig kontakt med styret INNAN du börjar bromsa. På så sätt sätter du hojjen så gott det går. Vad som hände med mig var att jag tappade effekt dels i "vägen fram till styret" med mina händer, och lite i att jag inte var för slapp :tungan, inte bra. Höll på som fan med bromsningarna :)

På provet vart det aldrig någon övning innan, efter att det inte gått så himla bra dagen innan. Men det löste sig som tur va.

Du skall absolut inte ha raka armar! :fatta! Gör du så flyttar du upp tyngdpunkten och släpper det så har du liten chans att parrera upp hojen med låsta raka armar!
Knip åt runt tanken med benen och försök att ha lätt böjda armar, upp med blicken och titta som vanligt långt framåt.
Var försiktig med bakbromsen om du har en sporthoj!
Sist men inte minst värm upp däcken med att bromsa lungt och försiktigt innan du nyper på ordentligt! :tummenupp
Per SMC-Instruktör

Dark_Messenger skrev:
2186547 Läste i denna tråd i går om det beryktade "kvittrandet" och skrattade gott. Jag fick verkligen visionen av ett fågelkvitter när man bromsade. :D

Så i morse på väg till jobbet var jag bara tvungen o testa lite om jag lyckades få skivan o låta som en pippi på olika sätt. O ta mig fan, jag lyckades. Iaf så som jag föreställer mig gubben menar med "kvitter"..

Vore intressant och stå som åskådare och lyssna hur det låter..

Bara det slutar blåsa och regna ska jag också ut och försöka kvittra lite. :hihi
Kul att någon vågade tro på min uppkörningsstory och sedan kunde bekräfta den. :tummenupp

TukTuk skrev:
Nä, när man hör kvitter så är det nog så att man redan har misslyckats med bromsningen...

Äh, ut med dig och bromsa lite du också... :7peta

Swedecat skrev:
2186670
Äh, ut med dig och bromsa lite du också... :7peta

Attans! :rodnar Det måste betyda att jag mesbromsar!

Eller så är det bara för jag motorbromsar ordentligt samtidigt :7peta

Nu bara måste jag ut och lyssna vid första möjliga tillfälle.

För att inte förstöra tråden helt:

Vid min uppkörning så stod gubben ungefär vid den gräns man skulle klara i de olika farterna MEN det allra viktigaste är att det ser säkert ut. För mig hade det precis regnat och var nära 0 när jag hade uppkörningen så då ökade marginalerna markant.

En välte (kom in för fort + låste bakbromsen okontrollerat) runt 90-100 och gjorde ett fint fyrverkeri. Tur var så gick det fint för honom ändå!

Freddola skrev:
2184166 Skippa använda bakbromsen.
Enda det kmr göra är att du riskerar låsa upp bakhjulet och kugga.
Ta foten på den så det ser ut som du använder den bara.

Bromsa relativt hårt och bestämt men inte allt för hårt.
Ska verkligen inte vara på gränsen till att du låser.

min polare kuggade på att han ej använde bakbromsen! :7peta

GLÖM INTE ATT TA EN ORDENTLIG ANSATS!!!!!

Det gjorde jag på uppkörningen :huvet
Följden blev att jag han inte förbereda mig ordentligt.... jag tittade på mätaren o kolla att ja va uppe i 90 o när jag kolla upp igen så va konen redan där. Så i stället för att "lägga an" o göra mig bromsberedd så va jag tvungen att panikbromsa o låste frambromsen på blöt asfalt, flög några meter slog sen i backen o kanade en bra bit. Fick åka på akuten o röntga istället för att jubla över lappen.

Nästa gång jag körde upp tog jag en jävla ansats o klarade det hela galant!!

sp2 skrev:
2186559 Du skall absolut inte ha raka armar! :fatta! Gör du så flyttar du upp tyngdpunkten och släpper det så har du liten chans att parrera upp hojen med låsta raka armar!
Knip åt runt tanken med benen och försök att ha lätt böjda armar, upp med blicken och titta som vanligt långt framåt.
Var försiktig med bakbromsen om du har en sporthoj!
Sist men inte minst värm upp däcken med att bromsa lungt och försiktigt innan du nyper på ordentligt! :tummenupp
Per SMC-Instruktör
Argh, måste en gång för alla förtydliga mitt kassa inlägg.

Min poäng var, se till att ha intim kontakt med styret vid ansättningen, så det inte blir som så att du förlorar en hel del sättning av hojjen pga att du svampar mot styret istället för att energin går ner i fronten o "sätter" hojjen såsom man vill.

Absolut rätt, man skall inte ha låsta eller styva/hårda armar, man måste ju vara med o inte sitta som en robot typ, särskilt om d skulle skita sig.

Sorry.

rAWTAZ skrev:
2187934 Argh, måste en gång för alla förtydliga mitt kassa inlägg.

Min poäng var, se till att ha intim kontakt med styret vid ansättningen, så det inte blir som så att du förlorar en hel del sättning av hojjen pga att du svampar mot styret istället för att energin går ner i fronten o "sätter" hojjen såsom man vill.

Absolut rätt, man skall inte ha låsta eller styva/hårda armar, man måste ju vara med o inte sitta som en robot typ, särskilt om d skulle skita sig.

Sorry.

Det låter bättre!
Tyvärr så får man se både den ena varianten och andra när man jobbar som instruktör!
T.o.m. personer med alldeles färskt körkort som kommer diirekt från en körskola där man lärt ut att man skall spänna armarna och hålla dom raka! :huvet
Tur att folk kommer och avrostar sig så man kan omvända en del i alla fall :tummenupp

sp2 skrev:
2188257 Det låter bättre!
Tyvärr så får man se både den ena varianten och andra när man jobbar som instruktör!
T.o.m. personer med alldeles färskt körkort som kommer diirekt från en körskola där man lärt ut att man skall spänna armarna och hålla dom raka! :huvet
Tur att folk kommer och avrostar sig så man kan omvända en del i alla fall :tummenupp
Hähä javisst :D Sjukt kul med jobb där man har kontakt med massa olika folk hela tiden, ibland iaf. Kan ju bli påfrestande på många konstiga sätt :hihi

Det var okej att låsa bromsarna när jag gjorde uppkörning, om man redde upp det, som sagt och det inte var något som hände varje gång.

När jag körde upp lyckades jag låsa bakhjulet, dock körde jag upp på en BMW 850r med ABS. Måste säja att ABS:en på den hojen e ruggit effektiv, kände bara att "ryckte" till i bakbromsen. Efteråt pratade jag med min körlärare, enligt honom gick det så fort (hjulet va låst så kort tid), att inspektören inte såg det, han sa iaf inget om det. När det va klart sa han bara, "Japp, det är godkänt, jag har inget att anmärka på..." :)

Tudor_66 skrev:
2184179 Kraftig säker innbromsning till stillastående, hos mig tittade han efter god balans, inte i med fötterna före hojen har stannat helt. Ska man fixa det måste man titta långt fram.

Fick se nu att du är västeråsare, hoppas på att du får Jussi när du ska köra upp, han sprider lugn omkring sig.

Tack för svaret men men broms provet gällde inte mig. En vännina till mig som fått körkortet på köpet med B kortet har skaffat hoj och behövde lite hjälp. Jag kom inte ihåg vad som gällde med broms provet. Jag tykte personligen att det var en vättig sak att kunna och ville veta på ett ungefär hur lång sträckan skulle vara. Fast nu har jag förstått att det finns ingen sån sträcka ut hur man gör själv in bromsningen. Jag vet inte vad min uppkörnings man hette men förmodlligen var det han *L* Jussi. Lugn härlig kille. Som kom och la armen om mig och fråga om jag våga köra en gång till efter att ha sabbat manöver provet ordentligt *S*. Jag var helt övertygad om att det var kört. Höll på att lägga omkull hojen vid vändningen och låste bromsarna så det skrek i däcken *S* men jag fick mitt körkort :banana

Ja, vissa får körkorten för vilka fel de än gör, andra får knappt de med en felfri runda. Patetiska körkort

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025