Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Det verkar vara upp til insp !Inte för kort och inte för långtAniqvi skrev:2183150Finns det någon som vet hur lång broms sträckan får vara i 50, 70 respektive 90
rokie gsx550 skrev:2183164Det verkar vara upp til insp !Inte för kort och inte för långt![]()
_stensmo_ skrev:2183174vet inte men när ja tog lappen så kolla de mest bara på en säker inbromsning,
att hojjen går rakt å stadigt å att du inte låser något av däcken![]()
men gör inte som jag å gör en stoppie i 50, de tyckte läraren inte om,
![]()
hade la gött!
Swedecat skrev:2183788Man ska bromsa så hårt det kvittrar i bromsskivan sade min uppkörningsinspektör.
Det var tydligen det han tittade/lyssnade efter.
Kvittrar det i bromsskivan och man inte låser upp något hjul och i övrigt ser bra ut är bromsningen godkänd så som jag tolkade honom.
Så var det på min uppkörning..... lyckades bromsa upp mig lite lätt på bakhjulet i 90-bromsningen varvid jag låser bakbromsen när däcket tappar all friktion mot asfalten...Ankan_84 skrev:2183953Men om man får låsning på något däck och släpper upp den igen, då har jag hårt att det ska vara okey...
Med andra ord, lite låsning om man reder ut det snappt igen?? Är det inte så?
rAWTAZ skrev:2183613Något som säkert hjälper dig är att inte göra som jag gjorde i början, agera svamp o ha bacillskräck för styret..
Kort sagt, ha raka/styva armar så du inte svampar mot styret när du ansätter, o se även till att ha ordentlig kontakt med styret INNAN du börjar bromsa.
Var lite försiktig med att låsa armarna, vid kraftig broms kan du få lite wobbel om du har för låsta armar. Knip runt tanken med benen så kroppen sitter "fast" och du kan ha full kolla på broms och styrning. Jag fick jobba mycket på detta med min körlärare för jag hade för låsta armar (och all min vikt låg därmed på styret) och fick alltid lite krängning fram när jag bromsade hårt. Hojen liksom "ålade" sig när jag inte knep fast ordentligt. Så, gör som Susanne Lanefeldt och kniiip...
TukTuk skrev:2183958Omedelbums ner till närmsta djurhandel och inhandla en kanariefågel mao. Glöm inte mata den bara - det finns säkert matskålar som går att fästa i bromsvajern. Jag ska nog också köpa en så jag bromsar rätt...
Jao det är sant, man ska inte vara för stelMorgue skrev:2184044Var lite försiktig med att låsa armarna, vid kraftig broms kan du få lite wobbel om du har för låsta armar. Knip runt tanken med benen så kroppen sitter "fast" och du kan ha full kolla på broms och styrning. Jag fick jobba mycket på detta med min körlärare för jag hade för låsta armar (och all min vikt låg därmed på styret) och fick alltid lite krängning fram när jag bromsade hårt. Hojen liksom "ålade" sig när jag inte knep fast ordentligt. Så, gör som Susanne Lanefeldt och kniiip...rAWTAZ skrev:2183613Något som säkert hjälper dig är att inte göra som jag gjorde i början, agera svamp o ha bacillskräck för styret..
Kort sagt, ha raka/styva armar så du inte svampar mot styret när du ansätter, o se även till att ha ordentlig kontakt med styret INNAN du börjar bromsa.
Morgue skrev:2184044rAWTAZ skrev:2183613Något som säkert hjälper dig är att inte göra som jag gjorde i början, agera svamp o ha bacillskräck för styret..
Kort sagt, ha raka/styva armar så du inte svampar mot styret när du ansätter, o se även till att ha ordentlig kontakt med styret INNAN du börjar bromsa.
Var lite försiktig med att låsa armarna, vid kraftig broms kan du få lite wobbel om du har för låsta armar. Knip runt tanken med benen så kroppen sitter "fast" och du kan ha full kolla på broms och styrning. Jag fick jobba mycket på detta med min körlärare för jag hade för låsta armar (och all min vikt låg därmed på styret) och fick alltid lite krängning fram när jag bromsade hårt. Hojen liksom "ålade" sig när jag inte knep fast ordentligt. Så, gör som Susanne Lanefeldt och kniiip...
Precis så hade jag det med. Knipa som fan med låren runt tanken, ha armarna som normalt, styva till ryggen. Ungefär så som jag sett folk sitta när dom gör stoppiesar. Inte fan har dom/ni armarna helt raka vid det tillfället?
Den enda skillnaden är ju att på provet så titta långt fram i horizonten. För balans och för att kunna upptäcka ytterligare faror i färdvägen.
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |
![]() |
Vinnarhoj från Custom Bike Show
I nästa nummer av Allt om M... |
![]() |
Testhoj hämtas från Sulas MC
Vi åkte till Strängnäs för ... |
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon
Foto: Andreas Johansson ... |
|
![]() |
Custom Bike Show 2025
Den 7 juni var det åter dag... |
![]() |
Forged följer tre baggerbyggen
Tre amerikanska hojbyggare ... |
Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar
Statistik från försäkringsb... |
|
Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar
Trendbrott: Statistik från ... |