Bredbandslambda - omkoppling av PAIR, vevhusventilation(?) och övrigt?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Hej,
Kommer köra med bredbandslambda på hojen och vill få mätbara resultat oavsett last.
Som jag förstått det ska jag koppla bort PAIR, så att ingen friskluft går ut i avgasröret vid lägre gaspådrag samt tomgång.

Nu försöker jag lista ut hur jag ska koppla det, jag har sett tre alternativ:
1. PAIR mod - Koppla ur endast PAIR-systemet.
2. PAIR mod + Clean air. Koppla bort PAIR, använd utgående PAIR-slangar till att ventilera vevhuset istället för genom luftboxen
3. PAIR mod + Catch tank och filter för vevhusventilation.
(kanske finns det fler alternativ än de jag hittat? Kommentera gärna i så fall).

Lösning 1 har jag sett göras med antingen "smog plates" som man skruvar fast på motorn istället för slangfästena eller genom att man helt enkelt pluggar igen befintliga slangfästen. Finns det någon anledning att köpa dessa smog plates istället för att blockera av?

Lösning 2 ska enligt "internet" kunna ge en marginell effekthöjning, eftersom undertrycket i avgassystemet hjälper till att dra ut gaser ur vevhusventilationen istället för att fylla luftburken med varm och förorenad luft. Men någon mätning på detta har jag inte kunnat hitta, så jag gissar på att skillnaden är försumbar.
Frågan är också om lösning 2 kan sabba bredbandslambdan snabbare?

Som jag förstått det är lösning 2 vanligt bland stuntförare eftersom det inte kommer in olja i luftburken när man stegrar eller välter cykeln. Lösning 3 är vanligare inom race, då olja inte kan ta sig ut genom avgassystemet utan samlas upp istället.

Hur som helst, vilket sätt skulle vara bäst för mig att koppla på och varför?
Kommer använda cykeln på gata, så den ska inte byggas om till ren banhoj eller stuntas med. Jag är alltså ute efter att kunna mäta korrekt, inte sabba lambdan och få ut så mycket effekt som möjligt.
 
Last edited:
PAIR är det Pulsair som typ Volvo hade förr i världen? Verkar så på beskrivningen, att man matar in luft i avgassystemet för att åstadkomma några miljömässiga supereffekter?

Idealt skulle man vilja ha lambdan innan man släpper in luft, men det är pulsande luftströmmar så det är enklare sagt än gjort med korta avgassystem.
Plugga PAIR låter som det vettigaste och inte röra vevhusventilationen. På en racemotor vill man till varje pris undvika att få med olja i färskgasen, på en gatmotor finns det lite marginaler för detta. Risk för knack om det blir för mycket olja.

Så tänker jag i vart fall, smogplates - ingen aning.
 
Det är ingen mätbar skillnad mellan vevhusvent till luftburken eller ut i naturen. På förgasarhojar rekommenderar jag ut i naturen för att undvika olja i förgasarna men på sprutcykel är det skit samma. Jag hade bara dragit i en skruv i lämplig storlek i slangen och slangklämma utanpå. Kostar gratis men är inte lika snyggt som block off plates.
 
Det är ingen mätbar skillnad mellan vevhusvent till luftburken eller ut i naturen. På förgasarhojar rekommenderar jag ut i naturen för att undvika olja i förgasarna men på sprutcykel är det skit samma. Jag hade bara dragit i en skruv i lämplig storlek i slangen och slangklämma utanpå. Kostar gratis men är inte lika snyggt som block off plates.
Tack. Är det ingen mätbar effektskillnad på en spruthoj ser jag ingen anledning att dra om vevhusventilationen heller. Jag har inte kunnat hitta några bänkningar med koppling av vevhusventilationen och har tyvärr ingen uppfattning om hur mycket som ventileras ut.

Känns onödigt att köpa plattor och skruva dit om "gratis" uppnår precis lika bra resultat och ändå inte syns.

Finns det något annat jag bör fundera över?

PAIR är det Pulsair som typ Volvo hade förr i världen? Verkar så på beskrivningen, att man matar in luft i avgassystemet för att åstadkomma några miljömässiga supereffekter?
Precis så.

Idealt skulle man vilja ha lambdan innan man släpper in luft, men det är pulsande luftströmmar så det är enklare sagt än gjort med korta avgassystem.
Jag kommer sätta lambdan på den "vanliga" platsen i avgasröret. Men jag håller helt med dig, bäst hade varit om man kunde ha den innan all utblandning sker.

Plugga PAIR låter som det vettigaste och inte röra vevhusventilationen. På en racemotor vill man till varje pris undvika att få med olja i färskgasen, på en gatmotor finns det lite marginaler för detta. Risk för knack om det blir för mycket olja.
Frågan är om ventilationen stjäl någon effekt värd att prata om, särskilt då vid kraftigare gaspådrag. Det borde ju ge både mer varm vevhusventilation och större andningsbehov.
 
Last edited:
Nyheter
KTM är tillbaka!

Dags för ”Tracking” med fot...

Stark Varg SM – Världens starkaste supermoto!

Det har tisslats och tassla...

ZX Moto gör en Honda-lik retromodell

Screenshot Titta bakåt u...

Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen

Nya Panigale V4 R har senas...

Back
Top