Sniglom
Gudomlig sporthojare
Hej,
Kommer köra med bredbandslambda på hojen och vill få mätbara resultat oavsett last.
Som jag förstått det ska jag koppla bort PAIR, så att ingen friskluft går ut i avgasröret vid lägre gaspådrag samt tomgång.
Nu försöker jag lista ut hur jag ska koppla det, jag har sett tre alternativ:
1. PAIR mod - Koppla ur endast PAIR-systemet.
2. PAIR mod + Clean air. Koppla bort PAIR, använd utgående PAIR-slangar till att ventilera vevhuset istället för genom luftboxen
3. PAIR mod + Catch tank och filter för vevhusventilation.
(kanske finns det fler alternativ än de jag hittat? Kommentera gärna i så fall).
Lösning 1 har jag sett göras med antingen "smog plates" som man skruvar fast på motorn istället för slangfästena eller genom att man helt enkelt pluggar igen befintliga slangfästen. Finns det någon anledning att köpa dessa smog plates istället för att blockera av?
Lösning 2 ska enligt "internet" kunna ge en marginell effekthöjning, eftersom undertrycket i avgassystemet hjälper till att dra ut gaser ur vevhusventilationen istället för att fylla luftburken med varm och förorenad luft. Men någon mätning på detta har jag inte kunnat hitta, så jag gissar på att skillnaden är försumbar.
Frågan är också om lösning 2 kan sabba bredbandslambdan snabbare?
Som jag förstått det är lösning 2 vanligt bland stuntförare eftersom det inte kommer in olja i luftburken när man stegrar eller välter cykeln. Lösning 3 är vanligare inom race, då olja inte kan ta sig ut genom avgassystemet utan samlas upp istället.
Hur som helst, vilket sätt skulle vara bäst för mig att koppla på och varför?
Kommer använda cykeln på gata, så den ska inte byggas om till ren banhoj eller stuntas med. Jag är alltså ute efter att kunna mäta korrekt, inte sabba lambdan och få ut så mycket effekt som möjligt.
Kommer köra med bredbandslambda på hojen och vill få mätbara resultat oavsett last.
Som jag förstått det ska jag koppla bort PAIR, så att ingen friskluft går ut i avgasröret vid lägre gaspådrag samt tomgång.
Nu försöker jag lista ut hur jag ska koppla det, jag har sett tre alternativ:
1. PAIR mod - Koppla ur endast PAIR-systemet.
2. PAIR mod + Clean air. Koppla bort PAIR, använd utgående PAIR-slangar till att ventilera vevhuset istället för genom luftboxen
3. PAIR mod + Catch tank och filter för vevhusventilation.
(kanske finns det fler alternativ än de jag hittat? Kommentera gärna i så fall).
Lösning 1 har jag sett göras med antingen "smog plates" som man skruvar fast på motorn istället för slangfästena eller genom att man helt enkelt pluggar igen befintliga slangfästen. Finns det någon anledning att köpa dessa smog plates istället för att blockera av?
Lösning 2 ska enligt "internet" kunna ge en marginell effekthöjning, eftersom undertrycket i avgassystemet hjälper till att dra ut gaser ur vevhusventilationen istället för att fylla luftburken med varm och förorenad luft. Men någon mätning på detta har jag inte kunnat hitta, så jag gissar på att skillnaden är försumbar.
Frågan är också om lösning 2 kan sabba bredbandslambdan snabbare?
Som jag förstått det är lösning 2 vanligt bland stuntförare eftersom det inte kommer in olja i luftburken när man stegrar eller välter cykeln. Lösning 3 är vanligare inom race, då olja inte kan ta sig ut genom avgassystemet utan samlas upp istället.
Hur som helst, vilket sätt skulle vara bäst för mig att koppla på och varför?
Kommer använda cykeln på gata, så den ska inte byggas om till ren banhoj eller stuntas med. Jag är alltså ute efter att kunna mäta korrekt, inte sabba lambdan och få ut så mycket effekt som möjligt.
Last edited: