Brainstorming önskas. cafè bygge på g !

CR500 motor tror jag begränsar användbarheten.
Visst vore det ballt, men jag tror att man tröttnar fort.
XR600 motorn är ganska "ohyfsad" i karraktären redan den, men charmig.

Satt och önskade på blocket:
Trevligt omodern paralelltwin med kick och cc:
http://www.blocket.se/skaraborg/Kawasaki_Z750_LTD_23263157.htm?ca=17&w=3&last=1
8266842736.jpg
 
Hej !

kick är charmigt. och de motorerna är trevliga.men ojoj vad mkt jobb att få till den hojen.

jag satt och drömde om den här http://www.blocket.se/jonkoping/Honda_CB_750__1972_Muscle_Machine_24478072.htm?ca=17&w=3

snacka om skönhet !

http://www.blocket.se/ostergotland/Honda_vf750_25215439.htm?ca=11&w=3



Schysst v-tvin objekt för småpengar:tummenupp

plus en extra motor, kan det bli bättre under 10.000,-?

Dessutom så ultraful att det inte tar emot att riva isär.

Hoj !

alltså, den där väckte habegär. det där kan vara ngt att titta närmare på.
man kan ju slänga på helkåpa på den för att dölja de moderna grejorna.

ska genast söka upp spec på hojen. tackar.

mvh
 
Last edited:
http://www.blocket.se/ostergotland/Honda_vf750_25215439.htm?ca=11&w=3



Schysst v-tvin objekt för småpengar:tummenupp

plus en extra motor, kan det bli bättre under 10.000,-?

Dessutom så ultraful att det inte tar emot att riva isär.
V-twin är det icke.
Vätskekyld V-fyra.
Om jag minns rätt så var det den första modellen som Honda placerade VFmotorn i.
En trevlig och sofistikerad motor.
Trist.

Hade en kompis som körde VF1000F.
Blytung klump.
Får mig att anta att motorn är tung.
 
V-twin är det icke.
Vätskekyld V-fyra.
Om jag minns rätt så var det den första modellen som Honda placerade VFmotorn i.
En trevlig och sofistikerad motor.
Trist.

Hade en kompis som körde VF1000F.
Blytung klump.
Får mig att anta att motorn är tung.

helt rätt. vattenkyld v4. tung sak. tror det är kardan på denna vf750n dessutom. men sånt går att lösa, har jag hört hehe !

bifogar en liten hjul klapp till er !
Så ni kan önska till nästa år.

god hjul från peking !
 

Bifogat

  • imola cafe racer.jpg
    imola cafe racer.jpg
    31.9 KB · Visningar: 213
Nej nej nej. Inte bygga på VF750! Den motorn är en total katastrof. Honda va så jävla kåta på att utveckla en v4:a att de glömde bort att få en vettig motor.
Senare utgåvor av den motorn däremot är bra. Fick balansaxel trots att det i princip inte ska behövas i en v4 då allt ska jämna ut sig.
Ful, tung och tråkig är den dock. Ska du bygga med V4 så fixa en V-max motor! Grymt trevliga att köra:tummenupp

Kolla annars på Yamaha SR/XT. Måste säga att trots alla problem jag haft med min SR så är den hojen redit mysig när den går som den ska. Hade den haft bättre bromsar och väghållning så hade det vatt en perfekt hoj.
 
Nu skall jag skaffa ovänner:
Stritfajters och kafferäsermaskiner skall byggas på billiga objekt.
Ety TS kunngjort att ekonomin inte är något (större) hinder, så skulle jag hellre se en originalrenovering av en ursprunglig sporthojj.
Gärna en Laverda 1000 Jota:
Laverda%20Jota%201000%2078%20%202.jpg

Laverda 750 SF:
Laverda750SF.jpg

Ducati 900 SS:
80_ducati_900ss_reno_leoni.jpg

Moto Guzzi Le Mans:
moto_guzzi_850_le_mans_1978_1.jpg

Norton comando:
NortonCommando750.jpg

AJS 7R:
AJS-7R-48.jpg

Triumph GP:
1951-triumph-grand-prix-s.jpg

Det finns så många snygga originalhojjar.
För att inte tala om "Specialarna" från Nikko-Bakker, Bimota, Dunstall, Egli, osv.
En riktig favorit är de gamla Metisse kitten från Rickman:
rickman-metisse.jpg




Edit:
Glömde att det finns en äkta 500cc rysk tävlingshojj till salu i Åkersberga.
ryssracer1.jpg
 
Last edited:
Nu skall jag skaffa ovänner:
Stritfajters och kafferäsermaskiner skall byggas på billiga objekt.
Ety TS kunngjort att ekonomin inte är något (större) hinder, så skulle jag hellre se en originalrenovering av en ursprunglig sporthojj.
Gärna en Laverda 1000 Jota:

Det finns så många snygga originalhojjar.
För att inte tala om "Specialarna" från Nikko-Bakker, Bimota, Dunstall, Egli, osv.
En riktig favorit är de gamla Metisse kitten från Rickman:



Edit:
Glömde att det finns en äkta 500cc rysk tävlingshojj till salu i Åkersberga.
ryssracer1.jpg

Hej !

Du har så rätt och jag håller redan på att återställer en ur-gixxer till mint original condition så det får räcka för mig personligen.

Cafe moppen ska verkligen byggas efter regelboken.
men, är helt säker på att alla komponenter och nytillverkade delar kommer
kosta mångfaldigt mer än själva ursprungs objektet.

är helt inne på brittiskt bygg tänk. man bygger om för byggandets skull.
inte bara för prestanda. då är det ju alltid billigare och enklare att köpa en tidig nittitals sporthoj.

För övrigt, vilka bilder..... Sparade för inspiration.tack för dom !

mvh
 
Hej !

oh yes, finns många läckra byggen på bmw.
men de bra objekten är så dyra. iaf vad jag kan se.

kanske ngn har ngn vettig ide på prisvärd bumse modell som
går att komma över till bra pengar. jag är dålig på bmw.

mvh

BMWs boxermodeller har väldigt gott rykte, vilket gör dem ganska högt prissatta.
Det kan avskräcka att de ofta har många mil på mätaren, men man bör tänka mer i biltermer än jämföra med andra motorcyklar.
En BMW körs ofta långa sträckor utan överdrivna påfrestningar, samt sköts väl av sina ägare.
Mest prisvärd är R80 modellerna, men det är en 1000kubikare man vill ha.
Som vanligt skall man undvika de första exemplaren av nya modeller.
Efter några årsmodeller är barnsjukdommarna botade.

Det som gör det lite vanskligt att bygga om en bumse är att de är välbalanserade trots att delarna var för sig inte imponerar.
Till exempel så bör man undvika styv fjädring (trots att det känns som om det behövs) ety ramen inte tål det utan att flexa.
Samma med motorerna - De har ett fantastiskt mellanvarvsuppförande och håller länge.
60 kusar från en literklubba uppmanar till trimning.
Möjligen kan man byta tändsystem och förgasare och tjäna någon enstaka ponny, men seriös trimning kostar mer än det smakar.
Och originaleffekten räcker längre än man tror.

Dessvärre så är jag barnsligt förtjust i gammelbumsar (nya också) så jag skulle helre se en originalrenoverad R100 (även RSmodellen tilltalar mig med sin Blixt Gordon-kåpa).
http://www.blocket.se/dalarna/Bmw_r100rs_r100_rs_19845512.htm?ca=17&w=3

Gamla polisbumsar är ofta slutkörda.
Men denna tyckte jag var skitball:
4865630164.jpg


Det finns ju annars en uppsjö rysshojjar i öststaterna som inte är bra på något utom att se gamla ut.
Delarna är billiga och lättåtkomliga.
"Bobbern" på denna sida gillar jag.
Sidventilare på sisådär 20 hästar.
http://www.henriksson.ee/?p=28
 
jag köpte min för 18000kr med kåpor- väskor o allt möjligt jävelskap, som jag sålde för ca 6000kr så hojen kostade mej 12000 det tyckar jag inte är dyrt. det du ska leta efter är r 75-r90-dom första r100 dom har ekarhjul. min är en r90/6 1976 med r90s framgafel-hjul= dubba skivor. dom lite äldre har trumma fram o snyggare ventilkåpor ( kolla mina ventilkåpor emot dom på blocket). o dom går att smiska på bana oxå. om det blir bmw kan du få länkar till delar av mej
http://www.blocket.se/goteborg/Bmw_r100_7_24781680.htm?ca=23_14&w=3
http://www.blocket.se/skaraborg/Bmw_r75_6__74_24633930.htm?ca=23_14&w=3
 
Kul idé! Har själv fantiserat om nåt liknande, men ekonomin sätter stopp för såna planer för min del. Skall bli intressant att se vad du kan svänga ihop!
 
Tackar för länken !

MEN, Jag kan inte komma åt tuben härifrån. (kina)
Maos arvingar gillar inte youtube nå vidare.

Jag är inge bra på det här med loop holes och proxy servers heller !!!

Vad visar klippen ? blir ju väldigt nyfiken nu faktiskt.

För övrigt undersöks BMW väldigt noggrant just nu.

Mvh
 
Roland Sands har byggt ett par motard cafe racers som de kör skiten ur i filmen.
Mycket roligare på film än på denna bild.
 

Bifogat

  • Roland Sands Cafe Racer.jpg
    Roland Sands Cafe Racer.jpg
    235 KB · Visningar: 173
Vore ballt med en caferacer på en tvåtakts 500 :D
Den ena av sands hojar såg ut att va en tvåtaktare med tanke på kröken...
Bunny var ju söt också :brynad

den här är läcker.
Riktigt läcker, men jag skulle nog inte våga köra den ordentligt av rädsla för att skrapa i cylindrarna :rolleyes:
 
läste att någon nämde 750 ltd.. vet en kille som byggde på en sån:näsblod dock får jag väl knappast kalla det café räcer men..



inte klar på bilden. nu är det gula lackat i volvos saffran guld och avgasröret är klart.. står dock och samlar damm i garaget nu pga harley bobber bygge :crash

tråd finns att tillgå längre ner.


Fasen va sugen jag blev på att bygga klart den då:P skulle fortfarande behöva nya bakdämpare, de som sitter på förstör stuket helt.

en hoj som jag aldrig kommer sälja iaf.. (säger jag nu)
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top