Bra meck Lund-Staffanstorp-Malmö

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hej.

Hojen behöver både nya däck fram + bak och nytt drivpaket (nitad kedja, inga jävla clips)

Vilka firmor rekommenderas? Piffes var trevlig förr men nu har jag hört så mycket skit om honom på senare tid så det får bli någon annan, dessutom ryktas det att han har lagt ner.

För att göra det hela mer komplicerat så har jag varken dragkrok eller släpkärra och bor i byn som om inte Gud så åtminstone Skånetrafiken glömde, därför vore det bra om den ligger i någon av dom få orter jag har något sånär vettiga bussförbindelse med, vilket är Staffanstorp, Malmö (via Arlöv), Dalby, Lund och Södra Sandby. I värsta fall får tanten hämta och lämna mig med bil men hon jobbar lite konstiga tider så det är svårt när butikerna är öppna.

Alternativt om det finns någon på annan plats som gör det medan man väntar, brukar byta däck på Bröderna Hörberg medan jag väntar och dom är trevliga och bra om än kanske inte direkt billiga. Tror dock inte kör samma deal med drivpaket, och gör dom det blir det nog lång väntan, får ofta vänta en timme när dom bara ska byta däck iom att det ofta är kö.

Lillemans i Lund har åtminstone tidigare bojkottat jobb på Kawor så dom går bort. Å andra sidan är dom både dyra och ibland lite slarviga så dom hade nog ändå gått bort ändå.

Byte av drivpaket är inte så svårt och du kan göra det relativt snabbt själv.
Köp paketet på Addemoto o låna hem ett verktyg där, gratis men tar deposition för verktyget som du får tillbaka.
Vi är flera som kan kränga däck, men hörbergs är nog smidigare o blir gjort snabbt o enkelt :)

Däcken förstår jag att du vill ha bytta på firma då jag själv hatar att kränga däck. Men drivpaketet hade jag fixat själv.

Kostar ca 1300:- på Addemoto i Lund och är väldigt lätt att byta själv. Vad gäller nita kedjan får du låna ett nitverktyg av de helt gratis.

Fixade detta på min förra hoj, och det var en baggis...

Hehe, frågan är om Addemoto lånar ut verktyg just till mig, lyckades faktiskt paja ett nitverktyg som jag lånade av dom till förr-förra hojen, var just denna incidenten som gör att jag undviker att nita själv då jag tyckte jag följde beskrivningen till punkt och pricka men ändå gick det fel, dvs antagligen har jag tummen mitt i röven eller nått... :D

(schysst nog fick jag ändå igen dep då jag var stamkund så det avskrevs som fel på verktyget eller nått, fast det lär dom inte göra om)

Däcken förstår jag att du vill ha bytta på firma då jag själv hatar att kränga däck. Men drivpaketet hade jag fixat själv.

Kostar ca 1300:- på Addemoto i Lund och är väldigt lätt att byta själv. Vad gäller nita kedjan får du låna ett nitverktyg av de helt gratis.

Fixade detta på min förra hoj, och det var en baggis...

1300,00 det va f*n billigt för hela drivpaketet. Köpte i förra veckan 1757,00 kostade det kalaset.

Sen att min nitning inte höll och tappade kedjan ute i ingenstans har inget med priset att göra, hade det kostat 1300,00 hade jag garanterat tyckt det var en skit kedja:)

1300,00 det va f*n billigt för hela drivpaketet. Köpte i förra veckan 1757,00 kostade det kalaset.

Sen att min nitning inte höll och tappade kedjan ute i ingenstans har inget med priset att göra, hade det kostat 1300,00 hade jag garanterat tyckt det var en skit kedja:)

Du kan ju själv gå in på deras sida och kolla vad de har för packet till just din hoj... :D

Jag har en polare i veberöd/idala som kan fixa allt detta. Han oxå hämta din hoj hemma. Han är privatperson och fixar på kvällarna. Skicka pm om du vill ha hans nummer.
Han har meckat till flera racingteam och är mycket noggran.

Problemet e att det är mycket kraft i en twin så många lås/kedjor håller inte. Inte samma problem på en sexhundra radfyra.

Last edited:

Åtminstone till gamla touringhojen hade dom kedjor i olika kvalitets och prisklasser, O-ring, X-ring, dubbel o-ring och allt vad dom hette...

Jag kan undervisa dig hur man nitar en kedja och hjälpa dig för en öl. :tummenupp

Däck köper du här. Tar en vecka till tre innan du har dem, men priserna gör att det är värt att vänta.

Skruva av hjulen och kör dem till Jörgen Svensson Däck & Fälg AB, så byter han däcken för ca 150 pix per hjul.

Last edited:
Kan du använda färdignitad kedja?
Sätt på clipslåset hemma, puttra till firma o låt dem nita.

(BTW har oxå pajat ett av deras nitverktyg :tungan )
Bra idé... om någon verkstad är beredd att göra jobbet utan att få sälja kedjan (men det är klart, om br Hörberg får sälja däck samtidigt så kanske...).

Inte förvånad ang nitverktyget, säkert många klåpare som använt och mattat ut metallen i verktyget.

Bra idé... om någon verkstad är beredd att göra jobbet utan att få sälja kedjan (men det är klart, om br Hörberg får sälja däck samtidigt så kanske...).

Inte förvånad ang nitverktyget, säkert många klåpare som använt och mattat ut metallen i verktyget.

Kolla om Addemoto kan nita den åt dig. De kunde sälja färdignitad kedja åt mig iaf så då borde de väl kunna nita den på hojen?

I mitt fall satte sig stiftet (för att bryta gamla kedjan) så hårt att det var sjukt. Åkte in med verktyget o de lyckades inte heller få ut det (samtidigt som de mumlade nåt om att det aldrig hade hänt förut... :tungan )

Nitverktyg och skåpbil finnes. Var f-n bor du?
Verktyg för att kränga däck finns väl på feltema=)
Jag bytte själv på min och det var inte så svårt. (lärde mig många svordomar).
Så om du tar med dig ölen så tittar Palle71 och jag på medans du svär =)

Det går o nita med hammare oxå=)

Har nitverktyg om du vill låna
Dricker gärna öl och tittar på när du svär :D
Nej det är faktiskt skitenkelt

Jag kan undervisa dig hur man nitar en kedja och hjälpa dig för en öl. :tummenupp

Däck köper du här. Tar en vecka till tre innan du har dem, men priserna gör att det är värt att vänta.

Skruva av hjulen och kör dem till Jörgen Svensson Däck & Fälg AB, så byter han däcken för ca 150 pix per hjul.

Nitverktyg och skåpbil finnes. Var f-n bor du?
Verktyg för att kränga däck finns väl på feltema=)
Jag bytte själv på min och det var inte så svårt. (lärde mig många svordomar).
Så om du tar med dig ölen så tittar Palle71 och jag på medans du svär =)

Det går o nita med hammare oxå=)

Har nitverktyg om du vill låna
Dricker gärna öl och tittar på när du svär :D
Nej det är faktiskt skitenkelt

Fint, låter som man köper en kedja och nitar av bättre sort på Adde-m, får jag inte ihop det själv har jag tre "frivilliga" medhjälpare för en maxkostnad av 3 fulinsmugglade öl... :banana

Tackar för alla tips i tråden, ska bara bestämma vilka däck jag ska ha innan jag jag langar in den stora beställningen .... :gnissla

Last edited:
Fint, låter som man köper en kedja och nitar av bättre sort på Adde-m, får jag inte ihop det själv har jag tre "frivilliga" medhjälpare för en maxkostnad av 3 fulinsmugglade öl... :banana

Tackar för alla tips i tråden, ska bara bestämma vilka däck jag ska ha innan jag jag langar in den stora beställningen .... :gnissla

Hör av dig innan du beställer däck så kan vi dela på frakten.

Jag brukar fixa däck från gsxrtobbe här på forumet. Sjukt grymma priser:tummenupp

Jag köpte precis ett fram och bak däck av märket Pirelli diablo strada för 1750kr.

Lillemans mc vill ha 1700kr och det är bara för bakdäcket :Bugar

Han kränger även på däcken till dig för en liten fickpeng.

Han är att rekommendera om du frågar mig.

jag brukar låta andra göra mina mekgrejer då det går snabbare, och blir gjort rätt. Sist la jag ett par feta repor i bakfälgen då jag tappade den över bromsoket :(

Lindströms motor brukar jag köra till då det är närmast. Visst, rätt saftig timkostnad, men billigare än andra runtomkring

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman