Bra meck Lund-Staffanstorp-Malmö

Bara att byta själv. Köp ett verktyg som klarar att driva ut gamla niten och att nita den nya (biltema 800kr).
Slipa ner den gamla niten innan du försöker driva ut den, annars riskerar du att förstöra drivdonet. Montera på det nya och nita det. klart. tar inte 30min.

ahhh köp ny hoj istället

Käften!!! :mad:

Nästa problem var ju att jag efter folks rekommendationer i div trådar hade tänkt köra Dunlop Sportsmart (120x70-17 resp 180x55-17) men det fanns ju inte i den fina webshoppen som Palle länkade.

hojdack.nu ska för dessa ha 1179 + 1595 kr, dexon.se ännu mer, dvs över 3000 monterat och klart vilket bara är några hundringar under vad Br Hörber tar och då känns det inte så lönt att ta klyddet själv. Någon som sett bättre priser på annat håll? Palles sida hade väldigt bra priser på roadsmart (2000 fram och bak) men det var ju inte det jag ville ha ...

Iof är och förblir jag en hopplös snigel både på gata och bana så egentligen klarar jag mig säkert på roadsmart men placeboeffekten ska inte underskattas :D

Käften!!! :mad:

Nästa problem var ju att jag efter folks rekommendationer i div trådar hade tänkt köra Dunlop Sportsmart (120x70-17 resp 180x55-17) men det fanns ju inte i den fina webshoppen som Palle länkade.

Hur avancerat du kör bör avgöra? Jag älskar Dunlops däck o tycker du väljer ett mkt bra märke. Ditt däckval är inte illa heller men frågan är om det är befogat att ta den nyaste modellen.
Jag har kört med roadsmart o qualifierII. Båda däcken är med dubbla blandningar. ((Hårt i mitten o mjuk på sidorna)gäller bakdäcket).
Jag kör som en halv illbatting och är satan nöjd med greppet. Med tanke för bankörning så lägger jag nog mitt val på qualifierII men för lite lugnare bankörning o definitivt gata är roadsmart great.
Roadsmart får du nog ut lite mera mil på då qualifierII är mer bandäck än det andra.

Så, har jag nu lyckats förvirra dig ännu mer kanske.?:D

Pirelli ROSSO Corsa är iaf enligt mitt tycke dom absolut bästa däcken för både gata och bana.

Kostar för ett set 120/70 och 180/55 - 2773,00 på däck online.

EDIT: Tillverkas Sportsmart fortfarande? Trodde bara det fanns i sport kategorin SPORTMAX Q2, Qualifier, D211-GP A, Roadsmart och D616.

Om du tittar vad ett Qualifer kostar 1081,00 resp 920,00 får du väldigt bra däck för liten peng:)

Last edited:
Hur avancerat du kör bör avgöra? Jag älskar Dunlops däck o tycker du väljer ett mkt bra märke. Ditt däckval är inte illa heller men frågan är om det är befogat att ta den nyaste modellen.
Jag har kört med roadsmart o qualifierII. Båda däcken är med dubbla blandningar. ((Hårt i mitten o mjuk på sidorna)gäller bakdäcket).
Jag kör som en halv illbatting och är satan nöjd med greppet. Med tanke för bankörning så lägger jag nog mitt val på qualifierII men för lite lugnare bankörning o definitivt gata är roadsmart great.
Roadsmart får du nog ut lite mera mil på då qualifierII är mer bandäck än det andra.

Så, har jag nu lyckats förvirra dig ännu mer kanske.?:D

Förvirrad var jag redan tidigare :rolleyes:

Har iof hört mycket positivit om Qualifier, men de lär inte vara så skojiga i regn, lite därför jag har valt bort dom. Nuvarande kombination som jag kör med, Michelin Pilot Power fram och Pilot Road 2CT bak, bytte jag till från motsvarande från Metzler just för att de senare blev väldigt hala i regn tom i mitt snigeltempo, PP + PR2 har haft ett helt annat och mycket trevligare beteende. Att det inte blev PP både fram och bak är för att jag kör hyggligt mycket gata och då räcker ett PP i mitt tycke för kort, med PR2 får jag lätt ut över 1000 mil, PP verkar knappt hålla max hälften.

Anledningen till att jag tänkte prova en annan kombination är att PR kan bli ganska hala på bana när det är varmt kombinerat med att Sportsmart till skillnad från Qualifier sägs funka bra i regn och dessutom ha för sportdäck bra hållbarhet, även om den inte lär vara i klass med PR. Jag antar att Roadsmart är mer i stil med Pilot Road vilket är anledningen till att jag valde bort dessa, samma sak med nya Pilot Road3.

Men visst, jag vet mycket väl att jag är långt ifrån att vara så snabb att jag inte kan utvecklas med Pilot Road eller Roadsmart, men med samma logik så kan jag ju även sälja zx6an och köpa en ER5a eller nått... :gnissla Å andra sidan kanske Roadsmart är så pass mycket bättre än Pilot Road att det är fullt tillräckligt för mig.

EDIT: Tillverkas Sportsmart fortfarande? Trodde bara det fanns i sport kategorin SPORTMAX Q2, Qualifier, D211-GP A, Roadsmart och D616.
)

Sportmax Sportsmart är ju deras nyaste däck. Sitter bla som banner här på SH.

Du verkar ha koll redan ju. :tummenupp
Skilj på Qualifier och QualifierII. Det är inte samma däck. Men sen Q2 & RS är i regn kan jag dock inte svara på. Jag har inte upptäckt att de skulle vara hala då men så har jag kört väldigt fint när det var blött så det är ingen referens som är bra nog.

Last edited:
Conti Attac känns klibbigt att ta på. Lite som Pirelli Rosso. Roadsmart känns mer plastiga att ta på. Undrar om man kan avgöra vad det e för typ av grepp och hållbarhet i däcket bara genom att ta på det.

Tror inte Roadsmart e SÅÅ mycket bättre än Pilot Power. De är bra i torrt, och riktigt bra i vått, men man får nog va mkt mer rutinerad förare än mig för att kunna märka var skillnaderna är (eller var gränsen går) på de däcken. Alla nya märkesdäck lär va bättre än vad du och jag behöver

Sportmax Sportsmart är ju deras nyaste däck. Sitter bla som banner här på SH.

Du verkar ha koll redan ju. :tummenupp
Skilj på Qualifier och QualifierII. Det är inte samma däck. Men sen Q2 & RS är i regn kan jag dock inte svara på. Jag har inte upptäckt att de skulle vara hala då men så har jag kört väldigt fint när det var blött så det är ingen referens som är bra nog.

Finns inte iaf på Dunlops hemsida eller att köpa på Tyska hemsidor.

http://www.dunlopmotorcycle.com/tirecatalog_category.asp?id=1

EDIT: Men det finns på Svenska sidan:va

Last edited:

Jodå, de finns. Sök på storlek istället för på motorcykel så dyker de upp i listan. :tummenupp

Funderade på att beställa ett par Pilot Power 2ct, men efter att ha läst att du läst att Sportsmart var bra lutar det åt ett par sådana, så jag hoppas du läst rätt och gjort en korrekt analys i däckdjungeln. :gnissla

Last edited:
Sportsmart är riktigt gött, tycker jag. Har haft det framme sen förra sommaren, har funkat väldigt bra för mig och mitt tempo. :tummenupp

Sportsmart är riktigt gött, tycker jag. Har haft det framme sen förra sommaren, har funkat väldigt bra för mig och mitt tempo. :tummenupp

Ditt tempo är väl ungefär dubbelt så högt som mitt, så jag får väl köra med däckvärmarna på och en lång sladd. :D

Bara hoppas de tål typ 240 mil touring på Autobahn också i rask takt, eller det kommer vara fyrkantigt när jag kommit hem? :gnissla

Jag kör med Sportsmart på Fz1:en. (Ja, antagligen onödigt) men underbara däck som känns hur stabila som helst. Litar fullt ut på dem däcken. Kört lite med dem i regn också och där känns dem fortfarande stabila. Men jag har ju inte pressat dem i regn direkt.

Till Hondan som ska gå blandat gata / bana blir det Q2. Utbudet på 16" fram är ju inte det största men vad jag hört så är dem bra :)

Säger som Aidem. Förkärleken till Dunlop är stor :P

hur många mil får man ut av SportSmart ?

Det återstår att se :) Har bara rullat ca 150 med mina däck än så länge. Har för mig MrsRR har rullat ganska mycket på sina.
Sägs ju att dem ska hålla ganska bra för att vara sportdäck.

Ni som vill se vad Dunlops sportsmart verkligen klarar så kommer Backlund att pressa det på en standard gixxer 1000 på knutstorp torsdagen den 26 maj :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT