Bra mc-verkstäder i sthlm ?

• Thread starter Thread starter IronMike
  • Start date Start date
Jag har fixat trasig tvåa på två rettor. Det är hyfsat enkelt, om man bara får av svänghjulet.

Mattias skrev:
2129241 Jag har fixat trasig tvåa på två rettor. Det är hyfsat enkelt, om man bara får av svänghjulet.
Ofan :) ..vad är det man gör? byter man "ett kugg" eller kan men repa till gamla grejjorna? Hört att det är hyffsat vanligt... Är det mkt jobb, dyra grejjer ?

IronMike skrev:
2129246 Ofan :) ..vad är det man gör? byter man "ett kugg" eller kan men repa till gamla grejjorna? Hört att det är hyffsat vanligt... Är det mkt jobb, dyra grejjer ?

Det är fjädern! Sök forumet så hittar du säkert nåt.

ceasar skrev:
2129249 Det är fjädern! Sök forumet så hittar du säkert nåt.
:tungan bara en fjäder ?

kanske kan ta fjädrarna till kopplingskorgen på min gamla mille? jag bytte aldrig dom...å sen ha till 2an på R1ans växellåda

:banana

Hoztic skrev:
2129243 Ja, skruva kan dom säkert, det luriga blir att få fram reservdelar till märken dom inte är aktoriserade för :rolleyes:
Tror jag heller inte är några större problem.

Om t.o.m. privatpersoner klarar av att beställa delar, så ska nog en verkstad också klara av det, auktoriserade eller inte.

ceasar skrev:
2129249 Det är fjädern! Sök forumet så hittar du säkert nåt.

Tveksamt, fjäderhoppet gör att alla växlar krånglar. Om tvåan hoppar ur så är det mer och dyrare saker som pajat. Tvåans och sexans drev på utgående axel och kanske skiftgaffeln.

Mattias skrev:
2129269 Tveksamt, fjäderhoppet gör att alla växlar krånglar. Om tvåan hoppar ur så är det mer och dyrare saker som pajat. Tvåans och sexans drev på utgående axel och kanske skiftgaffeln.
Fyfan.. Låter inte lika trevligt som en fjäder.

Kan tilläggas att det efter dagens repa blivit svårt å få i växlarna, svårare att växla ner än upp, det är hårt å stumt å man måste lirka med kopplingen ut å in för att få i växlarna :huvet

Jävla fan. Det är typiskt när man precis chakat ngt man trodde va tiptop :4skrika dessutom i norrland...

:3freak

Det kanske är en kombination av fjäderbrott och drevpaj då. Fjädern är lätt att kolla, den sitter innanför locket där växelarmen tittar ut. Man ser direkt om den är av. Börja med att byta den (kostar mindre än 50 spänn) om den nu är av och se om det hela lagar sig.

Mattias skrev:
2129281 Det kanske är en kombination av fjäderbrott och drevpaj då. Fjädern är lätt att kolla, den sitter innanför locket där växelarmen tittar ut. Man ser direkt om den är av. Börja med att byta den (kostar mindre än 50 spänn) om den nu är av och se om det hela lagar sig.
Jag är sämst på att meka.. de blir bara värre om jag ska ta av ett lock, de slutar med att jag river ner fel grej å så blir det dyrare på verkstan ändå. Jag e sämst på meck, kan fylla på olja å kolla lufttryck. Knappt det, välte hojjen över mig själv idag när jag skulle fylla på luft i framdäcket. Frambroms-reglaget gick av mot mitt ben när hojjen gick i backen å jag hamna under :4skrika

IronMike skrev:
2129284välte hojjen över mig själv idag när jag skulle fylla på luft i framdäcket. Frambroms-reglaget gick av mot mitt ben när hojjen gick i backen å jag hamna under :4skrika
Hur fan lyckades du med det :rofl

FUBAR skrev:
2129335 Hur fan lyckades du med det :rofl
:( satt på huk - inte på stödets sida, utan andra sidan. Högra sidan... vid framhjulet, med vänster ben utrcäkt åt vänster. Skulle rulla fram cykeln med vänsterhanden, genom å dra lite i handtaget, samtidigt som jag med höger handen försökte få på mackens luftmunstycke...

:3freak :4skrika

IronMike skrev:
2128678 Tänkte lämna in bågen och få lite saker fixade som har med div att göra. Är det bara bita i sura äpplet och ringa yamahacenter, eller finns det några billigare alternativ?

Mvh

Ja kan rekommendera Örby MC i Västberga, har servat mina hojar hos dom i 5 år å de har aldrig varit nåt strul :tummenupp

Kan rekommendera MC-varuhuet i sthlm riktig kanon service :tummenupp

IronMike skrev:
2129284 Jag är sämst på att meka.. de blir bara värre om jag ska ta av ett lock, de slutar med att jag river ner fel grej å så blir det dyrare på verkstan ändå. Jag e sämst på meck, kan fylla på olja å kolla lufttryck. Knappt det, välte hojjen över mig själv idag när jag skulle fylla på luft i framdäcket. Frambroms-reglaget gick av mot mitt ben när hojjen gick i backen å jag hamna under :4skrika

Att fylla på luft kan knappast kallas för att meka. Det kanske kan vara så att du är klantig istället?
Och du klarar säkert att kolla lådan, McB gjorde en fin bildserie om jobbet: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=35824&highlight=sv%E4nghjul
Med mycket tålamod och en handbok funkar det nog.

HJÄÄÄÄÄLP

dom där bilderna som mcb slängde upp gav mig huvudvärk :S

mc varuhuset sa att det skulle kosta 9 timmar + material, runda slängar 12,000 exkl service som jag vill ha :( blir till å kolla vidare....om ingen duktig här vill tjäna extra pengar, behöver inget kvitto

:gråta

IronMike skrev:
2130292 Dom va ju "schyssta"...såhär sa han som svara: "glöm det, sånt där åtar vi oss inte, det är vinterjobb"

:huvet
Du får väl tjöta ihop något med Mattias, han har ju i princip erbjudit hjälp..

Mattias skrev:
2129281 Det kanske är en kombination av fjäderbrott och drevpaj då. Fjädern är lätt att kolla, den sitter innanför locket där växelarmen tittar ut. Man ser direkt om den är av. Börja med att byta den (kostar mindre än 50 spänn) om den nu är av och se om det hela lagar sig.
Har du det mattias ? :rolleyes:

..alla alternativ som e billigare än mc varuhuset e ju kalasbra. behöver inget kvitto alls, vill ju bara få det funka =) mekhjälp mot ekonomisk gåva i gengäld

:hihi

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back