Bra bostadsområde i Göteborg?

Mark skrev:
Nu är jag ju inte nån mäklare, men har ju horat taxi här i stan. Kan tänka mig att de är likvärdigt med Guldheden, men själv anser jag nog att Masthugget är mer centralt. Men de är nog mest en smaksak, beroende på var i stan man hänger mest. De är ju nära till olika delar av centrala stan bara.

Det var som fan.....

Om man vill snäppet upp från Linné då, vart hamnar man då?

Gixxer-Anders skrev:
Det var som fan.....

Om man vill snäppet upp från Linné då, vart hamnar man då?

Även om det inte är "mitt-i-smeten" så tror jag att det ligger prismässigt i toppen. I stan, men ändå nära till grönområde (slottskogen).

Avenyyyyyyyyn är väl det hippaste. men även lorensberg, och vasastan är ju riktigt centralt.

Johanneberg (som ligger mellan stan och guldheden) är väldigt ger jag :tummenupp . Ganska lugnt område, men promenadavstånd, så länge man inte är sketfull :fyllisar då, till och från stan.

Har du massa slantar och vill ha de topp topp så ska du ju såklart bo på avenyn. Då är det riktigt nära till GP (Götaplatsen) oxå, där vi ses för hojträffar :)

De delar av Johanneberg som ligger nära centrum är helt OK, men längre bort får det nog anses som en av de tråkigare stadsdelarna.
Linné är centralt snyggt och dyrt. Mycket folk i rörelse.
Masthugget har varit lite "Sunkigt" men börjar bli bättre. Specielt nu när de renoverar torget.
Majorna är majorna. Inte befriat från brottslighet, men inte högbelastat heller.
Eriksberg är dyrt och på "fel" sida älven.
Vasastan och Lorensberg är dyrt och snyggt. Mycket folk i rörelse.

Hyressituationen är inte så kul.. Har sökt en sisådär 250-300 lägenheter unde sex månaders tid och fått ETT erbjudande på en studenlya på 18 kvadrat.
Jag fattar inte hur man ska få tag på ett förstahandskontrakt utan att det blir i östra bergsjön bland allt skubb...

juha01 skrev:
Hyressituationen är inte så kul.. Har sökt en sisådär 250-300 lägenheter unde sex månaders tid och fått ETT erbjudande på en studenlya på 18 kvadrat.
Jag fattar inte hur man ska få tag på ett förstahandskontrakt utan att det blir i östra bergsjön bland allt skubb...
Har man möjlighet att söka efter lägenheter på internet mellan ca 09-11 på förmiddagarna så kan man få en hel del erbjudanden. Man behöver såklart en del tur oxå.

Jag mer eller mindre bodde på BOPLATSGBG i nån månad, sen på kort tid fick jag inte mindre än 3 st. lägenheter att välja mellan. Detta var i höstas (sept/okt) och det är nog fortfarande det "lättaste" sättet.

varje dag mellan 09-11 (ungefär) läggs nya lyor ut. Beroende på vilken fastighetsägare det är så är de lite olika system. En del erbjuder den första som anmäler sig att titta på lyan för att sen ta den om man vill ha den. Andra låter upp till fem personer titta på samma lägenhet och väljer sen själv vem av dom fem, som har tackat ja, som ska få stället.

om man tittar längst till hö. på listan av dom lediga lyorna så ser man hur många som har anmält sitt intr. Står det typ 459 intr. så är det ju ganska kört. är det däremot <50 så är det bara att slänga in sin intr. anmälan. Det kostar ju inte en spänn så ös på med intresseanmälningar bara.

kan bara önska lycka till och var beredd med en stor portion tålamod!

//ny inflyttade Mark

Jag tror att en hyfsad inkomst kraftigt underlättar att snabbt få bostad via Boplats.
Hur man än vrider och vänder på det så är huvudsaken för hyresvärdarna att få in hyrorna utan trassel.

RWD skrev:
Jag tror att en hyfsad inkomst kraftigt underlättar att snabbt få bostad via Boplats.
Hur man än vrider och vänder på det så är huvudsaken för hyresvärdarna att få in hyrorna utan trassel.

självklart vill dom att man ska ha en fast inkomst med ref. till arb. givare.

men om du har en lön på 12 000 eller 45 000 borde väl inte spela nån roll för en hyra på 2-4 tusen?

Jag tror att det är just inkomsten som sätter käppar i hjulet för mig.. CSN... Men egentligen skumt ändå, jag och tjejen för ju minst in 300k/år före skatt genom csn+arbete, dessutom blir hon klar till våren (civilekonom) och jag läser till ssk så jobb finns nog efter skolan med. Dom orkar väl inte ens titta på ansökningarna när det står "studerande" i den.
Fasen, vi har ju borgenär och allt om det behövs. Surt är vad det är! :död

juha01 skrev:
Jag tror att det är just inkomsten som sätter käppar i hjulet för mig.. CSN... Men egentligen skumt ändå, jag och tjejen för ju minst in 300k/år före skatt genom csn+arbete, dessutom blir hon klar till våren (civilekonom) och jag läser till ssk så jobb finns nog efter skolan med. Dom orkar väl inte ens titta på ansökningarna när det står "studerande" i den.
Fasen, vi har ju borgenär och allt om det behövs. Surt är vad det är! :död
Har du sökt där? då syftar jag mest på lgh:er som du vet är heta, dvs precis utkommna, DOM ska man satsa :rolleyes: på!!!

sen får man kika på erbjudande sidan nångång om dan oxå, så man inte missar nåt ev. erbjudande som jag höll på att göra. Dom man mailar ju oxå, men jag som får så mkt spam rensar ju snabbt och lätt undan även viktiaga mail :huvet

tjena

Mark skrev:
Har du sökt där? då syftar jag mest på lgh:er som du vet är heta, dvs precis utkommna, DOM ska man satsa :rolleyes: på!!!

sen får man kika på erbjudande sidan nångång om dan oxå, så man inte missar nåt ev. erbjudande som jag höll på att göra. Dom man mailar ju oxå, men jag som får så mkt spam rensar ju snabbt och lätt undan även viktiaga mail :huvet

tjena

Jovisst! Jag har stenkoll! både jag och tjejen kollar flera ggr/dag (5-10ggr). Alla tider, ibland kommer det in lägenheter mitt i nätterna tom! Måste vara nån inställd grej dom kör, för det lär ju inte vara nån som kör nattskift på boplats... Har tom boplats som startsida.

juha01 skrev:
Jovisst! Jag har stenkoll! både jag och tjejen kollar flera ggr/dag (5-10ggr). Alla tider, ibland kommer det in lägenheter mitt i nätterna tom! Måste vara nån inställd grej dom kör, för det lär ju inte vara nån som kör nattskift på boplats... Har tom boplats som startsida.
uj, så var det inte på den gamla goda tiden (okt -04)

då satt ja som klistrad i nästan 2 h o bara uppdaterade HELA tiden...när jag hade tid då.

Mark skrev:
uj, så var det inte på den gamla goda tiden (okt -04)

då satt ja som klistrad i nästan 2 h o bara uppdaterade HELA tiden...när jag hade tid då.

Var hamnade du till slut?

Gixxer-Anders skrev:
Tycker nog den är i billigaste laget. Man vill ju inte bo i något snik-område.... :rolleyes:

Förstår precis, sen verkade det ju va nära vattnet och det kanske kan va farligt..... jag menar är ju inte speciellt kul o behöva springa runt med flytvästen på :rolleyes:

När ska ni åka ner o kolla på lya då?

Mark skrev:
Avenyyyyyyyyn är väl det hippaste. men även lorensberg, och vasastan är ju riktigt centralt.

Avenyn suger fett. Tål du inte höra massa liv jämt så är det inget ställe att bo på. Farsan pallade en vecka.

Therudeboy skrev:
Avenyn suger fett. Tål du inte höra massa liv jämt så är det inget ställe att bo på. Farsan pallade en vecka.
Jojo, men de finns ju äldreboenden långt utanför stan oxå... :rolleyes:

Therudeboy skrev:
Bor hellre på Hönö/öckerö än avenyn.

Nja evigt blåsande,turister på sommaren och dom har väl fortfarande färja dit ut.
En snabb tur till stan tar 2 timmar.
Lägger man sedan till fastighetsskatten och huspriserna där ut så är avenyn bättre

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman