Bra batteri

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Hade en hoj med Biltema batteri som stod oanvänd i fem år. När jag skulle starta den var tutan lite svag. Dags att ladda upp det. Så man kan ha tur med Biltema batterier.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tydliga kommentarer.. får bli ett Yuasa då. Jag gissar att det inte är några problem att skicka batteri med postorder från batterionline.se..
Tack
Det brukar gå jättebra. Har köpt mina 4-5 senaste batterier online. Nästan alltid Yuasa från webbshop i UK (före brexit...).

(4-5? Så många, så ofta? Flera hojar = fler batteriköp)
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Min B King 2009 hade orginalbatteri Yuasa fram till 2021 då jag bytte till ett nytt Yuasa. Det tycker jag är bra livslängd.
 

jasifil

Sporthojsnörd
Gick med
17 Apr 2019
Ort
Värnamo
Hoj
MT09Tra
Det finns en speciell tråd om Biltema-batterier som berättar varför man bör undvika dem. Det har med syrakoncentrationen och batteriets polspänning att göra. Insiktsfull läsning.
Kan nog stämma. Dock googlade jag en del innan jag bytte batteri 2019 och såg att ganska många hade haft problem med Yuasa också. Det var det som avgjorde mitt val. Jag tänkte som så att skulle det nya batteriet paja så vart jag ju inte ruinerad i alla fall. Fast räknar man antalet paj batterier och jämför så är det högst troligt färre Yuasa jämfört med Biltema. Vad gäller min hoj kan det även ha spelat roll att tidigare ägare troligen låtit hojen stå längre perioder utan underhållsladdning. Jag kör betydligt mer än tidigare ägare vilket också kan vara en förklaring till att just mitt Biltema-batteri tycks leva ett gott liv. :)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag bytte batterier i två av mina hojar.
TDMen laddade inte upp batteriet längre. Det gamla Snell xlmoto-batteriet var 3,5 år. Blev ett nytt Biltema. Hjälpte inte. Trasig stator och laddrelä. Nu startar den direkt. Det gamla batteriet verkar vara ok men jag kör på det nya.
Innan batteriet la av så startade den men nollställde trippmätarna och klockan nästan varje gång.

Kawa twinen köpte jag 2015. Förmodligen var Biltemabatteriet nytt då. Ska vara 14 Ah men förra ägaren köpte ett 9 Ah. Funkade fint, i alla fall över 5+. Hojen blev stående i ett år. Underhållsladdat batteri. När jag skulle dra igång hojen så var soppan gammal och det var lite vatten i flottörhusen. Det gamla batteriet orkade inte alla startförsök så det blev ett nytt Biltemabatteri, nu 14 Ah. Hojen startade motvilligt men sen jag kört igenom ny 98 oktan så startar den fint.
Det gamla underdimensionerade Biltemabatteriet höll sex år och skulle säkert funka några år till. Jag kör på det nya.

Min DR600 har bara kickstart. Kör Biltemabatteri där också.

Mitt marinbatteri från Biltema höll i 16 år.

Mina batterier jag köpte på 80-90-talet var Biltema vad jag minns. Har alltid underhållsladdat på vintern och har aldrig varit med om att de bara hållit ett år.

Jag kör vidare på Biltemas batterier. Bilen behöver ett nytt.

Biltema har batterier hemma. Jag passerar alltid något av alla Biltemaaffärer i närheten när jag är ute och åker.
Ska jag handla i en mc-affär så är det förskottsbetalning och vänta som gäller. Postorder är inte heller min grej. Säker bra för er som gör så.

Men ett tips till ts är att ladda det nya batteriet innan det används och låter det vila ett tag. Kontrollera spänningen mellan polerna med motorn igång så du inte har problem med stator eller laddrelä. Och fixa chokevajern om du inte redan gjort det. :)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Får man alltså inte full garanti på utbytesbatteriet? Då är det en kass deal.
Garantin räknas från köptillfället, sen kvittar det om/när/hur du byter under garantitiden, du har bara en garanti på grundprodukten.

Jag har haft Biltema-batterier i både hojar och bilar, och aldrig haft några problem. En sväng tog jag ur mitt Biltema-batteri ur hojen, och startade morsans bil med det några gånger, stoppade i det i hojen och fick igång den också, utan laddning emellan :tummenupp Men visst, kvaliteten är jämnare på fingrejer, det är ju delvis därför dom är dyrare, högre kvalitet i processen och högre kassation som inte når upp till kraven. Men budgetprylar slinker mer dåliga saker med ut till kund. Vilket är konstigt, för det kostar ju normalt sett 10x mer i varje led ju närmare kund man kommer.
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Jag har ett Biltemabatteri som funkar efter garantitidens utgång.
De andra jag haft har läckt ut syra trots "täta" GEL-batterier, fått avbrott mellan cellerna efter 100 mil, slutat hålla laddning (AGM).
Inget av mina bilbatterier från Biltema har krånglat, utom ett som misshandlades till döds i båten en sommar.
Så min slutsats är att mc-batterierna har inte samma leverantör som bilbatterierna eller så är kvalitetsmarginalen så liten så att många slås ut hos kund.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Börjar tröttna på att läsa om batterier nu, skall vi inte göra om tråden till en OLJETRÅD... :banana
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Har ingen erfarenhet av detta, men skulle inte chansa när det finns ett fungerande koncept (Yuasa) för samma pris dessutom.
Det finns ju hjälmkopior, som kostar en bråkdel av originalet. Kan det vara så att Yuasa som är jättebilliga också är kopior, eller säljer plötsligt en ÅF ut dom av ren välgörenhet?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det finns ju hjälmkopior, som kostar en bråkdel av originalet. Kan det vara så att Yuasa som är jättebilliga också är kopior, eller säljer plötsligt en ÅF ut dom av ren välgörenhet?
Naturligtvis ! Att välja svart hölje och låta trycka Yuasa på utsidan borde inte vara så svårt.....
Första testet är kolla vikten, ju lättare batteri, dessto större risk för förfalskning.
Andra testet är med min erfarenhet av Biltemas batterier att ladda batteriet och sedan efter ett dygn mäta spänningen för att kunna sortera de bra från de dåliga.
(Direkt efter laddning är spänningen normalt en bit över 13 Volt...) Så man måste vänta ett dygn.
Från 12,9 Volt och upp till 13,2 Volt ett dygn efter laddning tyder på lite mindre bly och lite mera svavelsyra för förbättra prestanda (med biverkningen kortare livslängd).
Knepet för att göra ett billigt batteri med bra prestanda är ju att minska på det dyra blyet och öka på med svavelsyra.
Från 12,7 Volt till 12,8 Volt ett dygn efter laddning tyder på kvalitetsbatteri, om det klarar starta hojen. Låg spänning kan ju också bero på att batteriet är slut....

Det tredje testet: Du ansluter en fungerande Ctek laddare till batteriet för underhållsladdning på hösten. På våren startar inte hojen, batteriet kan vara sopslut. Då är det ett lågprisbatteri med högre vilospänning ( i området 12,9 till 13,2 Volt) än tillslagsspänningen på en Ctek ca 12,85 Volt.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag måste ju haft en jäkla tur jag har hela fyra Biltema batteriet, 6 år i Hondan, minst 4 år i Trajan (satt i vid köpet) 3 år i en åkgräsklippare och drygt ett år i GSX:en. Nu ska jag nog aldrig mer köpa ett batteri på Biltema för min tur måste ju vara förbrukad nu. Till mitt försvar att det blivit Biltema batterier är att Hondan och GSX:en köptes som tveksamma objekt som jag inte visste om jag skulke få liv på och jag orkade inte höra morsans tjat om åkgräsklipparen i stugan och passerade Biltema i Skellefteå nån dag senare?

Hannuse har ju inte långt förbi för att själv få beskåda dessa fyra underverk från Biltema ? Kanske vill han rent av få trycka på startknapparna själv och höra startmotorerna snurra?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag måste ju haft en jäkla tur jag har hela fyra Biltema batteriet, 6 år i Hondan, minst 4 år i Trajan (satt i vid köpet) 3 år i en åkgräsklippare och drygt ett år i GSX:en. Nu ska jag nog aldrig mer köpa ett batteri på Biltema för min tur måste ju vara förbrukad nu. Till mitt försvar att det blivit Biltema batterier är att Hondan och GSX:en köptes som tveksamma objekt som jag inte visste om jag skulke få liv på och jag orkade inte höra morsans tjat om åkgräsklipparen i stugan och passerade Biltema i Skellefteå nån dag senare?

Hannuse har ju inte långt förbi för att själv få beskåda dessa fyra underverk från Biltema ? Kanske vill han rent av få trycka på startknapparna själv och höra startmotorerna snurra?
I 8 år hade jag ett Biltemabatteri - ålder okänt - i en Yamaha VT700. I maj ställdes skotern bort bakom garaget. I december vred jag om nyckeln och den startade efter 30 sek snurr när soppan kom fram till förgasarna. Likadant varje år.

Undantaget bekräftar regeln. Alla andra Biltemabatterier jag köpt har hållit en (1) säsong, oavsett om det varit till snöskoter eller hoj.
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Köpte ett Varta mc batteri till min Honda 1000CBF i mars 2020 hos batterilagret i Västerås. Batteriet är färskt då dom fyller batteriet med syra medans man väntar. Kört ca 700 mil med batteriet och jag har underhållsladdat batteriet under vintern med Ctek laddare. Laddade det för två veckor sedan, efter ett dygn visade voltmätaren 12.9v, efter två veckor visade voltmätaren 12.7 volt. Vad säger experterna?
 
Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Köpte ett Varta mc batteri till min Honda 1000CBF i mars hos batterilagret i Västerås. Batteriet är färskt då dom fyller batteriet med syra medans man väntar. Kört ca 700 mil med batteriet och jag har underhållsladdat batteriet under vintern med C-tek laddare. Laddade det för två veckor sedan, efter ett dygn visade voltmätaren 12.9v, efter två veckor visade voltmätaren 12.7 volt. Vad säger experterna?
Klockrent.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top