Bra batteri

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det viktiga med Biltema batterier som jag fattat det, rätta mig om jag har nu har fel. Man inte kan underhållsladdas dom med en Ctek laddare genom att koppla på laddaren på hösten och tro att man ska kunna starta med fulladdad batteri till våren. Spänningen är för hög så även med ett helt urladdat batteri startar inte underhållsladdningen, kopplar man på Ctek laddaren lite då och då på batteriet så funkar det dock då den då startar upp och laddar upp batteriet.

Med en herrans massa fordon så flyttar jag runt mina laddare och detta har förmodligen räddat Biltema batterierna från en säker död, eller så har jag bara haft en jäkla tur.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det viktiga med Biltema batterier som jag fattat det, rätta mig om jag har nu har fel. Man inte kan underhållsladdas dom med en Ctek laddare genom att koppla på laddaren på hösten och tro att man ska kunna starta med fulladdad batteri till våren. Spänningen är för hög så även med ett helt urladdat batteri startar inte underhållsladdningen, kopplar man på Ctek laddaren lite då och då på batteriet så funkar det dock då den då startar upp och laddar upp batteriet.

Med en herrans massa fordon så flyttar jag runt mina laddare och detta har förmodligen räddat Biltema batterierna från en säker död, eller så har jag bara haft en jäkla tur.
Precis !
Varje gång du kopplar på laddaren till en hoj laddas ju batteriet till ca 14,3 Volt. Innan laddaren slår ifrån.
Men batterikvaliten varierar ju också.
Det Biltema batteri jag köpte hösten 2009 till min SV650S var OK när jag sålde hojen 2012. Men för säkerhetskull köpte jag ett nytt. Biltemabatteriet var Svart och satt på SV650S som drog 0,0 mA från batteriet med hojen i garaget. Och dessutom efter 1:a vintern alltid underhållsladdat med 13,7 Volt konstant i garaget. För efter vintern 2009/2010 startade hojen inte på våren 2010 trots batterispänning 12,9 Volt. Löst med några timmars laddning med en billig dumladdare från Biltema, 12 Volt, 500mA enligt Biltemas spec.
"Årsbatterierna" (höll ett år på Sprint RS) Biltemas underhållsfria var Grå, annan tillverkare ?
Och att de fick stryk berodde kanske på att de laddades ordentligt till 14,3 Volt endast med släckt ljus, OK dagtid i England men inte OK i Sverige.
Med tänd belysning bara ca 13,8 till 13,9 Volt över batteriet. Klena kablar.
Min garagegranne med BMW 1200 har slutat använda sin Ctek Zafir 45 och har också gått över till konstantladdning med ca 13,7 Volt. Från en gammal dum laddare 12V/6V där motståndet för 6 V batteriladdning (!) används för att begränsa strömmen och några 6,8 Volt 5W Zenerdioder begränsar spänningen. Zenerdioderna är seriekopplade två och två för formellt "13,6" Volt Zenerspänning och sedan parallellkopplade för klara strömmen. Utspänning 13,7 till 13,8 Volt. (Ju mer ström genom en Zenerdiod, dessto högre spänning verkar det som. Eller bara normaal Zenertolerans ? med ca 13,7 till 13,8 Volt ?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Köpte ett Varta mc batteri till min Honda 1000CBF i mars 2020 hos batterilagret i Västerås. Batteriet är färskt då dom fyller batteriet med syra medans man väntar. Kört ca 700 mil med batteriet och jag har underhållsladdat batteriet under vintern med C-tek laddare. Laddade det för två veckor sedan, efter ett dygn visade voltmätaren 12.9v, efter två veckor visade voltmätaren 12.7 volt. Vad säger experterna?
Startar hojen på våren efter stått med en Ctek för underhållsladdning talar mycket för i varje fall någorlunda batterikvalitet. Med reservation för att Ctek höjt tillslagsspänningen vid underhållsladdning till ca 12,95 Volt mot tidigare ca 12,85 Volt.
Vilken Ctekladdare har du ? Modell ?
 

Jonas_Västerås

Sporthojsnörd
Gick med
27 Mar 2016
Ort
Västerås
Hoj
Honda 1000 CBF 2008- Suzuki 650 V-strom 2008
Startar hojen på våren efter stått med en Ctek för underhållsladdning talar mycket för i varje fall någorlunda batterikvalitet. Med reservation för att Ctek höjt tillslagsspänningen vid underhållsladdning till ca 12,95 Volt mot tidigare ca 12,85 Volt.
Vilken Ctekladdare har du ?
Jag har aldrig laddaren på konstant utan laddar min batterier en gång i månaden. Låter det ladda ett dygn kopplar sen bort laddaren. Laddaren är en Ctek XS 0.8 EU.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top