BR9EG VS BPR9ES

yz_gucci

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2021
Hoj
Yamaha YZ 125 -18, Kawasaki KX 250 -03
Hej!

Jag brukar köra BR9EG i min yamaha yz 125. Nu är alla mina stift dåliga och det ända jag fick tag på var ett BPR9ES? Är det samma gängor på BPR9ES som BR9EG? Vad kan hända om jag kör fel stift i värsta fall? Bör jag vänta på min BR9EG beställning som har 5 dagars väntetid?
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej!

Jag brukar köra BR9EG i min yamaha yz 125. Nu är alla mina stift dåliga och det ända jag fick tag på var ett BPR9ES? Är det samma gängor på BPR9ES som BR9EG? Vad kan hända om jag kör fel stift i värsta fall? Bör jag vänta på min BR9EG beställning som har 5 dagars väntetid?

De angivna numren skiljer på två ställen:

P står för "projecting" och avser utskjutande isolatorfot. Det spelar roll!
Jämför stiften så ser du att P-stiftet ser annorlunda och skjuter ut ytterligare in i förbränningsrummet.

På en 125a med hög trimmningsgrad löper du först och främst risken med kontakt med kolvtoppen vid höga varvtal.

Som sekundärrisk kan man tänka sig att man mööööjligen kan få ändrade termiska förhållanden under höga effektuttag och därför kanske kanske riskerar att bränna hål i kolv toppen - med det känns avlägset.

Bokstaven som skiljer i suffixet - G eller S beskriver vad för typ av ledning som löper inne i porslinet.
Detta är av mindre vikt för dig.

Summa: jag skulle låta hojen stå och invänta rätt tändstift.



 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
9 är ju värmetalet så med samma värmetal på stiftet finns ingen anledning att motorn ska gå för varm. Däremot håller EG och EGV bättre. Vanliga ES tenderar att ha väldigt kort livslängd på en crossmotor. Träning ute på crossbanan där det är nära att knuffa tillbaka hojen till bilen och byta stift eller lasta och åka hem så där skulle jag inte oroa mig för.

Men se till att byta innan du ska köra tävling för du vill inte att stiftet ska lägga av mitt i en tävling.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Hej!

Jag brukar köra BR9EG i min yamaha yz 125. Nu är alla mina stift dåliga och det ända jag fick tag på var ett BPR9ES? Är det samma gängor på BPR9ES som BR9EG? Vad kan hända om jag kör fel stift i värsta fall? Bör jag vänta på min BR9EG beställning som har 5 dagars väntetid?
NGK har bra material där man som nörd kan gräva ner sig lite för djupt...

Och på den sidan kan man vid sökning hitta följande två bilder (som jag kombinerat till en)




1646062601684.png
Så kolla vad motor-tillverkaren rekommenderar.
Stiften skiljer sig åt rent mekaniskt som notrightrider påpekar.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Körde med samma NGK Iridium stift 4 säsonger i min yz 125. Snålt bestyckad för enduro.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top