BR9EG VS BPR9ES

yz_gucci

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2021
Hoj
Yamaha YZ 125 -18, Kawasaki KX 250 -03
Hej!

Jag brukar köra BR9EG i min yamaha yz 125. Nu är alla mina stift dåliga och det ända jag fick tag på var ett BPR9ES? Är det samma gängor på BPR9ES som BR9EG? Vad kan hända om jag kör fel stift i värsta fall? Bör jag vänta på min BR9EG beställning som har 5 dagars väntetid?
 
Hej!

Jag brukar köra BR9EG i min yamaha yz 125. Nu är alla mina stift dåliga och det ända jag fick tag på var ett BPR9ES? Är det samma gängor på BPR9ES som BR9EG? Vad kan hända om jag kör fel stift i värsta fall? Bör jag vänta på min BR9EG beställning som har 5 dagars väntetid?

De angivna numren skiljer på två ställen:

P står för "projecting" och avser utskjutande isolatorfot. Det spelar roll!
Jämför stiften så ser du att P-stiftet ser annorlunda och skjuter ut ytterligare in i förbränningsrummet.

På en 125a med hög trimmningsgrad löper du först och främst risken med kontakt med kolvtoppen vid höga varvtal.

Som sekundärrisk kan man tänka sig att man mööööjligen kan få ändrade termiska förhållanden under höga effektuttag och därför kanske kanske riskerar att bränna hål i kolv toppen - med det känns avlägset.

Bokstaven som skiljer i suffixet - G eller S beskriver vad för typ av ledning som löper inne i porslinet.
Detta är av mindre vikt för dig.

Summa: jag skulle låta hojen stå och invänta rätt tändstift.



 
Last edited:
9 är ju värmetalet så med samma värmetal på stiftet finns ingen anledning att motorn ska gå för varm. Däremot håller EG och EGV bättre. Vanliga ES tenderar att ha väldigt kort livslängd på en crossmotor. Träning ute på crossbanan där det är nära att knuffa tillbaka hojen till bilen och byta stift eller lasta och åka hem så där skulle jag inte oroa mig för.

Men se till att byta innan du ska köra tävling för du vill inte att stiftet ska lägga av mitt i en tävling.
 
Hej!

Jag brukar köra BR9EG i min yamaha yz 125. Nu är alla mina stift dåliga och det ända jag fick tag på var ett BPR9ES? Är det samma gängor på BPR9ES som BR9EG? Vad kan hända om jag kör fel stift i värsta fall? Bör jag vänta på min BR9EG beställning som har 5 dagars väntetid?
NGK har bra material där man som nörd kan gräva ner sig lite för djupt...

Och på den sidan kan man vid sökning hitta följande två bilder (som jag kombinerat till en)




1646062601684.png
Så kolla vad motor-tillverkaren rekommenderar.
Stiften skiljer sig åt rent mekaniskt som notrightrider påpekar.
 
Körde med samma NGK Iridium stift 4 säsonger i min yz 125. Snålt bestyckad för enduro.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top