BR9EG VS BPR9ES

yz_gucci

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2021
Hoj
Yamaha YZ 125 -18, Kawasaki KX 250 -03
Hej!

Jag brukar köra BR9EG i min yamaha yz 125. Nu är alla mina stift dåliga och det ända jag fick tag på var ett BPR9ES? Är det samma gängor på BPR9ES som BR9EG? Vad kan hända om jag kör fel stift i värsta fall? Bör jag vänta på min BR9EG beställning som har 5 dagars väntetid?
 
Hej!

Jag brukar köra BR9EG i min yamaha yz 125. Nu är alla mina stift dåliga och det ända jag fick tag på var ett BPR9ES? Är det samma gängor på BPR9ES som BR9EG? Vad kan hända om jag kör fel stift i värsta fall? Bör jag vänta på min BR9EG beställning som har 5 dagars väntetid?

De angivna numren skiljer på två ställen:

P står för "projecting" och avser utskjutande isolatorfot. Det spelar roll!
Jämför stiften så ser du att P-stiftet ser annorlunda och skjuter ut ytterligare in i förbränningsrummet.

På en 125a med hög trimmningsgrad löper du först och främst risken med kontakt med kolvtoppen vid höga varvtal.

Som sekundärrisk kan man tänka sig att man mööööjligen kan få ändrade termiska förhållanden under höga effektuttag och därför kanske kanske riskerar att bränna hål i kolv toppen - med det känns avlägset.

Bokstaven som skiljer i suffixet - G eller S beskriver vad för typ av ledning som löper inne i porslinet.
Detta är av mindre vikt för dig.

Summa: jag skulle låta hojen stå och invänta rätt tändstift.



 
Last edited:
9 är ju värmetalet så med samma värmetal på stiftet finns ingen anledning att motorn ska gå för varm. Däremot håller EG och EGV bättre. Vanliga ES tenderar att ha väldigt kort livslängd på en crossmotor. Träning ute på crossbanan där det är nära att knuffa tillbaka hojen till bilen och byta stift eller lasta och åka hem så där skulle jag inte oroa mig för.

Men se till att byta innan du ska köra tävling för du vill inte att stiftet ska lägga av mitt i en tävling.
 
Hej!

Jag brukar köra BR9EG i min yamaha yz 125. Nu är alla mina stift dåliga och det ända jag fick tag på var ett BPR9ES? Är det samma gängor på BPR9ES som BR9EG? Vad kan hända om jag kör fel stift i värsta fall? Bör jag vänta på min BR9EG beställning som har 5 dagars väntetid?
NGK har bra material där man som nörd kan gräva ner sig lite för djupt...

Och på den sidan kan man vid sökning hitta följande två bilder (som jag kombinerat till en)




1646062601684.png
Så kolla vad motor-tillverkaren rekommenderar.
Stiften skiljer sig åt rent mekaniskt som notrightrider påpekar.
 
Körde med samma NGK Iridium stift 4 säsonger i min yz 125. Snålt bestyckad för enduro.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top