BR9EG VS BPR9ES

yz_gucci

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2021
Hoj
Yamaha YZ 125 -18, Kawasaki KX 250 -03
Hej!

Jag brukar köra BR9EG i min yamaha yz 125. Nu är alla mina stift dåliga och det ända jag fick tag på var ett BPR9ES? Är det samma gängor på BPR9ES som BR9EG? Vad kan hända om jag kör fel stift i värsta fall? Bör jag vänta på min BR9EG beställning som har 5 dagars väntetid?
 

notrightrider

Scheduled to appear a thousand miles from here.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number - ANY number!
Hej!

Jag brukar köra BR9EG i min yamaha yz 125. Nu är alla mina stift dåliga och det ända jag fick tag på var ett BPR9ES? Är det samma gängor på BPR9ES som BR9EG? Vad kan hända om jag kör fel stift i värsta fall? Bör jag vänta på min BR9EG beställning som har 5 dagars väntetid?

De angivna numren skiljer på två ställen:

P står för "projecting" och avser utskjutande isolatorfot. Det spelar roll!
Jämför stiften så ser du att P-stiftet ser annorlunda och skjuter ut ytterligare in i förbränningsrummet.

På en 125a med hög trimmningsgrad löper du först och främst risken med kontakt med kolvtoppen vid höga varvtal.

Som sekundärrisk kan man tänka sig att man mööööjligen kan få ändrade termiska förhållanden under höga effektuttag och därför kanske kanske riskerar att bränna hål i kolv toppen - med det känns avlägset.

Bokstaven som skiljer i suffixet - G eller S beskriver vad för typ av ledning som löper inne i porslinet.
Detta är av mindre vikt för dig.

Summa: jag skulle låta hojen stå och invänta rätt tändstift.



 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
9 är ju värmetalet så med samma värmetal på stiftet finns ingen anledning att motorn ska gå för varm. Däremot håller EG och EGV bättre. Vanliga ES tenderar att ha väldigt kort livslängd på en crossmotor. Träning ute på crossbanan där det är nära att knuffa tillbaka hojen till bilen och byta stift eller lasta och åka hem så där skulle jag inte oroa mig för.

Men se till att byta innan du ska köra tävling för du vill inte att stiftet ska lägga av mitt i en tävling.
 

DieselSverige

Sporthojsnörd
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Hej!

Jag brukar köra BR9EG i min yamaha yz 125. Nu är alla mina stift dåliga och det ända jag fick tag på var ett BPR9ES? Är det samma gängor på BPR9ES som BR9EG? Vad kan hända om jag kör fel stift i värsta fall? Bör jag vänta på min BR9EG beställning som har 5 dagars väntetid?
NGK har bra material där man som nörd kan gräva ner sig lite för djupt...

Och på den sidan kan man vid sökning hitta följande två bilder (som jag kombinerat till en)




1646062601684.png
Så kolla vad motor-tillverkaren rekommenderar.
Stiften skiljer sig åt rent mekaniskt som notrightrider påpekar.
 

mzkjelle660

Sporthojsnörd
Gick med
10 Dec 2019
Ort
Falun
Hoj
08 Yamaha Wr250R, 04 Bmw f650 Dakar , HL500
Körde med samma NGK Iridium stift 4 säsonger i min yz 125. Snålt bestyckad för enduro.


Skickat från min iPad med Tapatalk
 
Nyheter
Bike grusbusar i Sörmländska skogarna!

De sex vassaste grusbusarna...

Bildkavalkad Norrtälje

Foto: Manfred Holz Nu ha...

Finbesök från Tyskland x 2!

Jörg Lohse och tiotusenmila...

Dags för World Adventure Week

WORLD ADVENTURE WEEK inleds...

ExploreBike: Track Days med Yamaha R7

Track Days med Filip Backlu...

1 av 3 använder inte blinkers

Riksförbundet M Sveriges lo...

MCM Classic ute på reportage

Foto: Manfred Holz Vi be...

Nyheter från Roadracing SM

Safari Racing Teams depåupp...

Bike på dragracing på Tierp Arena!

Kungaklassen Top Fuel bjude...

Händelserikt MotoGP på Sachsenring

Fabio Quartararo vann helge...

Top