Bröstskydd?

Ajax69

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2021
Hoj
2018 BMW S1000RR
Alla år i sadeln har jag kört med bra mc-kläder (skinnställ eller regn-dito) och ryggskydd. Men aldrig något på framsidan. Förra året ramlade jag dock ner i förluckan på vår segelbåt och knäckte ett par revben mot luck-kanten. Och hel#%te vad ont det gjorde. Flera månader. Så inför denna mc-säsongen har jag börjat fundera på att skaffa bröstskydd (lr va det heter). Har ni några tips eller synpunkter är jag väldigt intresserad. En fråga är ju om skinnstället blir för trångt, förstås.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag har sedan 2011 kört med knox som sveper litet in under armhålorna. Chest armour eller liknande tror jag det heter.

Första turerna kändes det litet avigt men sen är det som om man saknar nåt utan bröstskyddet. Visst, litet tajt var det i början under helstället. Det ger sig snabbt.

Jag säger, klicka på beställ och ångra dig inte.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag har kört med föregångaren till den här västen i flera år. Blir en smula svettigt de varmaste dagarna men jag tycker det funkar rätt bra ändå.

Alpinestars Track 2
 

jais

Medlem
Gick med
10 Sep 2014
Ort
TÄBY
Hoj
Aprilia Tuono 1100 V4 Factory 2018, Kawasaki Z750 2008
Mitt bröstskydd sitter med band ihop med ryggskyddet och man kränger på dem samtidigt och innebär inget extra besvär i processen. Skyddar även skönt mot kall blåst. Klart du ska ha ett
 

Ajax69

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2021
Hoj
2018 BMW S1000RR
Mitt bröstskydd sitter med band ihop med ryggskyddet och man kränger på dem samtidigt och innebär inget extra besvär i processen. Skyddar även skönt mot kall blåst. Klart du ska ha ett
Vilket fabrikat har du? Jag har ett ganska nytt Dainese ryggskydd, som jag helst vill ha kvar, så det bör funka ihop.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Alla år i sadeln har jag kört med bra mc-kläder (skinnställ eller regn-dito) och ryggskydd. Men aldrig något på framsidan. Förra året ramlade jag dock ner i förluckan på vår segelbåt och knäckte ett par revben mot luck-kanten. Och hel#%te vad ont det gjorde. Flera månader. Så inför denna mc-säsongen har jag börjat fundera på att skaffa bröstskydd (lr va det heter). Har ni några tips eller synpunkter är jag väldigt intresserad. En fråga är ju om skinnstället blir för trångt, förstås.
Det skiljer lite i pris mellan olika. Och ska du använda det så det är viktigt att du trivs med det. Jag köpte mitt hos Mc-boden där jag fick prova innan köp.
 
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
Köp ett som är CE Level 2 när du ändå är igång.
Själv använder jag sedan flera år tillbaka Leatt body vest 3DF Airfit, en väst med både insytt rygg- och bröstskydd. Rekommenderas varmt!
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Hur fungerar det med flytväst utanpå bröstskyddet?

 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX

Detta har jag. Nya typen av skydd som känns mjukt men "agerar som ett hårt" när det får en smäll.
Plus för passform och att den känns smidig att ha på sig. Jag bara lägger in den innanför skinnstället, har ganska tajt men om du inte har det så finns det ett HELD som du kan fästa i alla ryggskydd med hängslen. Dock var detta lite hårdare och kändes lite obekvämt på mig. Men satt bra.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hur fungerar det med flytväst utanpå bröstskyddet?

Har använt de båda skarpt två gånger. Det funkar utmärkt.

En från Joytime, Hit-air modell rs1 ifall du undrar.
 
Last edited:

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Själv kör jag med Scott rygg och bröstskydd. Läste någonstans att det är viktigt att bröstskyddet INTE är delat för att fördela kollisionskrafterna jämt över hela bröstkorgen.


Skärmklipp.JPG
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
De revben jag har skadat vid MC-krascher på asfalt har gått när min egen arm/armbåge har tryckt in dom från sidan, aldrig pga smäll framifrån. Allt kan ju hända och mer skydd är väl inte fel men bröst är inte prio 1 för mig på hårt underlag.
Vad gäller cross/enduro/SM och liknande finns det större risk att få smällar från alla håll så där är det bröstskydd på.
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Det finns en statistik, visserligen med några år på nacken, från dåvarande Vägverket över dödsorsaker vid motorcykelolyckor. Skallskador stod för nästan hälften av dödsorsakerna, medan bröstskador kom relativt tätt efter som näst i antal. Man ska alltså ta bröstskydden på allvar tycker jag. Konstigt nog kom ryggskador på näst sista plats före odefinierbara dödsorsaker. Det ha diskuterats bröstskydd tidigare här på Sporthoj, där några med kunskaper från sjukvården har kommenterat vikten av bröstskydd. Tyvärr har jag inte lyckats spåra denna tråd, men någon annan kanske kan?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Kör med något liknande fast med axelsskydd också. Dvs en väst med rygg/axel/bröstskydd. Armbågsskydd i jackan.
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top