Bröstskydd?

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Kör med Dainese väst med ryggskydd och bröstskydd Sedan 5 år tillbaks. Funkar perfa att ha på sig, inget man märker vid körning. lägre stolar på fik gör att det trycks upp mot hakan, men med blixtlås fram kan man öppna upp. Lite varmare på sommaren såklart, men värt det om något händer. Som sagt ovan, prova er fram.
 

Yamabraap

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2019
Ort
Norberg
Hoj
Ingen ännu
Dags att byta ryggskyddet och funderar på detta kombinerade rygg och bröstskydd från Spidi:
https://www.spidi.com/eu_en/defender-b-c-170-180
Någon som testat hur det är?
Kört med det i 3år nu. Köpte det för att spara lite pengar. För jag använder det när jag kör snöskoter också. Där skulle jag aldrig köra utan bröstskydd. Jag tycker skyddet funkar bra! Inte behövt använda det till det är tänkt för än. Asså krascha. Men fått en del humlor och kvistar på bröstet. Men det är ju små saker.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns en statistik, visserligen med några år på nacken, från dåvarande Vägverket över dödsorsaker vid motorcykelolyckor. Skallskador stod för nästan hälften av dödsorsakerna, medan bröstskador kom relativt tätt efter som näst i antal. Man ska alltså ta bröstskydden på allvar tycker jag. Konstigt nog kom ryggskador på näst sista plats före odefinierbara dödsorsaker. Det ha diskuterats bröstskydd tidigare här på Sporthoj, där några med kunskaper från sjukvården har kommenterat vikten av bröstskydd. Tyvärr har jag inte lyckats spåra denna tråd, men någon annan kanske kan?
Att ryggskadorna inte är så högt i dödsstatistiken kan ju vara för att man sällan dör av det, man blir bara förlamad. Säger inte att det är så, bara spekulerar.
 

To_Xtrem

Deals Gap
Gick med
17 Jan 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Honda VFR1200F
Kört med det i 3år nu. Köpte det för att spara lite pengar. För jag använder det när jag kör snöskoter också. Där skulle jag aldrig köra utan bröstskydd. Jag tycker skyddet funkar bra! Inte behövt använda det till det är tänkt för än. Asså krascha. Men fått en del humlor och kvistar på bröstet. Men det är ju små saker.
Köpte ett förra året och är supernöjd. Känns tryggt och säkert att ha på sig. Kan bara rekommenderar ?
 

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Angående vikten av bröstskydd:
Iklädd skinnställ så besökte jag akuten på ett sjukhus på västkusten för att lämna några dosor snus till en bekant som jobbade kväll där. I sällskap med henne kommer det en läkare som frågade om jag hade bröstskydd?
- Nej blev svaret.
- Skaffa det då, för när ni kommer in och har craschat så brukar vi dra ner dragkedjan på skinnställ och konstatera att allt flyter runt i bröstkorgen, sönderslaget, och då är det lika bra att dra upp den igen för det finns inget att göra mer än att låta er dö. Så skaffa ett!
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Köpte ett förra året och är supernöjd. Känns tryggt och säkert att ha på sig. Kan bara rekommenderar ?
Skyddet som helhet är helt OK, men personligen tycker jag att det är alldeles för underdimensionerat för ländryggen jämfört med många andra ryggskydd.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Angående vikten av bröstskydd:
Iklädd skinnställ så besökte jag akuten på ett sjukhus på västkusten för att lämna några dosor snus till en bekant som jobbade kväll där. I sällskap med henne kommer det en läkare som frågade om jag hade bröstskydd?
- Nej blev svaret.
- Skaffa det då, för när ni kommer in och har craschat så brukar vi dra ner dragkedjan på skinnställ och konstatera att allt flyter runt i bröstkorgen, sönderslaget, och då är det lika bra att dra upp den igen för det finns inget att göra mer än att låta er dö. Så skaffa ett!
Pedagogiskt ?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top