Brödbakartråden!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Nu ska här bakas bröd!

Jag är allergisk mot allt som har med trender och hälsa att göra. Jag vill bara baka gott bröd. Jag rodde ihop en surdeg långt innan folk i Sthlm ens hade en aning om fenomenet...

Sprid era bästa tips här! Ljusa eller mörka spelar ingen roll, men Anna-skipperrecept går fetbort. Gärna riktigt smör och alla tänkbara onyttigheter. Smaken styr!

Vilka är era bästa tips? Jag har en gammal hederlig degknådare från sjuttiotalet, så tunga degar är inga problem.

:tummenupp Bröd är nog en av de uppfinningar som jag tycker bäst om. Jag brukar knåda till Focaccia med ett recept från "Den nakna kocken".

30 gram jäst
2 msk honung
6 1/4 dl ljummet vatten
15 1/2 Vetemjöl
2 1/2 msk salt

gör en vätska på jäst, vatten, hounung och salt
I med mjölet och....
KNÅDA (minst 5 min)

jäsa 40 min till 1 1/2h (beror på...)

"Slå" ner degen och platta ut i långpanna

Låt degen vara naturell eller lägg på vad du vill....(olja, salt oliver, färska kryddor..)

jäs i 40 min

In ugnen i 15-20 min på 250 grader

ungefär sådär :D

Brödet käkas varmt med mycket smör och en pilsner...klart bättre än sniglar och vin:yoparty

Last edited:
Jag har verkligen gjort några ärliga försök till att baka bröd genom åren, men när jag står där med deg som inte går att få loss upp till armbågarna så inser jag varför jag inte bakar bröd oftare.

Smet: Ja
Deg: ALDRIG I LIVET

Jag har verkligen gjort några ärliga försök till att baka bröd genom åren, men när jag står där med deg som inte går att få loss upp till armbågarna så inser jag varför jag inte bakar bröd oftare.

Smet: Ja
Deg: ALDRIG I LIVET

Det är en mening från hemkunskapen som fortfarande ringer i mina öron när jag försöker sova.

"mer mjöl tills degen släpper bunken"

Det är en mening från hemkunskapen som fortfarande ringer i mina öron när jag försöker sova.

"mer mjöl tills degen släpper bunken"

App app app! Man ska låta degen vara lite klibbig, dvs den ska fastna på insidan av bunken och på redskap, men bara lite, så blir brödet saftigare!

Ett tips för att få jästen att lösa sig snabbare är att salta den, innan man häller på vattnet (nej, jästen påverkas INTE negativt av detta, iaf inte som jag har märkt efter att ha testat både och). Man kan gärna ha i lite honung och olja samtidigt, för att boosta jästen i några minuter, innan man häller på det vattnet.

När man bakar t.ex. lantbröd är det en vinnare att byta ut delar av mjölken i receptet mot filmjölk och använda sig av lite sur el. utgången mjölk till den andra delen.

Gammalt hederligt franskt recept på franskt lantbröd, godaste brödet! Googla reda på något sådant, jag har det liggandes i en kartong någonstans och orkar inte leta.

Hur är det med hållbarhet. Vilka bröd kan man äta av annat än bär de är färska? Tycker att de åldras ganska fort.

Hur är det med hållbarhet. Vilka bröd kan man äta av annat än bär de är färska? Tycker att de åldras ganska fort.

Det beror ju på vad du har i för skit, det finns ju konserveringsmedel i överflöd.
Men vi bakar vårat eget bröd för det mesta och fryser in allt i smidiga portionspåsar som man bara tar upp ur frysen, det smakar nästan lika bra som färskt.

Baka hårdbröd! "leila" har några recept bl. a.. Kryddor uppepå så det smakar något. En vinnare till sillen.

Nu är degen på jäsning

Hittade en fint recept på Tekakor.

Verkar ju sk*etbra detta så det kör vi på tänkte jag.

Steg 1: Koka 5dl mjölk och häll det sedan i en bunke tillsamman med 150gram margarin och 2,5dl havregryn.

Jajjemen serru.
Hittar inte DL-måtten men ½DL-måtten hittade jag.
1-2 En DL, 2-3 Två DL, 3-4, umm Fyra DL, eller aja, vi slänger i lite till!
På plattan och full fräs på 6:ans växel på spisen.
Inga problem med detta ju

Va va det nu jag skulle göra... ja just de.

Margarin och havregryn.
Margarin är väll samma som smör? I den där guldiga förpackningen.
Aja, to late now.
Där fanns ju mått med på paketet så det kan inte bli fel.
Inga problem där och 2.5DL havregryn var ju lätt att räkna med det lilla måttet.

Jaha, nu var det ju bara att vänta då på att mjölken skulle koka.
Konstigt men jag har för mig att Mamma alltid blev sur när mjölk kokade

Aja, jag förbereder det andra ingredienserna.
0.75 DL socker och en tesked Salt.
Det var lätt det med =)

Och Vetemjöl..
Men det står ju inget mått ju?! VAF*N
Aja, kolla lite på Google ifall man hittar något liknande recept.

Jajjemen, 10 DL skulle det vara i det.

1-2-3-4-5-6-7-8-9 Nu var glaset fullt.
10-11 ojdå, nu var Mjölet slut. 11/2=6DL

Aja, det får väll gå.
Känner att detta kommer bli en Tekaka istället för Tekakor.

---
Vad är det som luktar?

Jahaaaa, mjölken kokar nu. Hoppsan det kom lite på Spisen med.
Luktar bränt.. Gott.

I med den i bunken tillsammans med margarin och havregryn.

Kolla receptet igen.
-Lägg i ingredienserna när mjölken är 37 grader.

När vet man det då??
Kompisen på msn säger något om fingervarmt.
Fattar ingenting.

Aja, nu bränns det inte iaf och det är inte kallt så i med allt.
Blandar ihop allt med en plastvisp som verkar vara gjord av färdigkokt spagetti.
Och ont i armen får jag med.
Tänker mig till minnes att jag fick någon maskin av morfar som kunde göra under i köket.
Kökshälp eller något hette den.
Slänger upp den på bänken, men inte hittar jag degröraren..
Aja vi tar kniven man strimlar Dinky-Toys leksaker med den borde ju funka.

Fullgas på maskineriet och det blir faktiskt en stor grötklump som påminner om en blandning av spöket i Ghostbusters och Flubber.

Häll ut allt på bakplåtspapper och en plåt och täck över för jäsning.

Har varit och lyft lite på handuken och tittat men jag vet inte vad jag letar efter, men så gör de på tv iaf..

To be continued.:banana

Contonued...

Tadaaaaaa:yoparty
20101014235753.jpg

Last edited:
Ge grabben lite creds... Han eldade iaf inte upp lägenheten, sen om det där är ätbart får han svara på (om han överlevde...)

:D

Jag vet inte vad jag ska kalla det ännu :va

Funderar på plattkaka :D

Den gick faktiskt jättebra att äta, och smakade tillockmed gott :tummenupp

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär