Bråkig startmotor (bil)

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Min Ford Transit diesel -02 strular ibland vid start. Ibland när man vrider nyckeln så hörs bara ett vinande ljud. Efter ett par-tre försök så brukar den starta normal. Först trodde jag att det var nåt tjall på solenoiden, eftersom startmotorn går men inte drar runt vevaxeln. Hittade en sprillans startmotor (komplett) till bra pris och bytte hela skiten. Men nu, två dagar senare, så är det samma problem igen.

Har ni några teorier? Vill gärna få ordning på grejerna innan vargavintern kommer.
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
Kan det kanske ha något med jordningen av startmotorn att göra?
Jag hade liknande tjall på min bil, startmotorn slog aldrig till ordentligt. Jordade om den och den funka galant igen.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Trasig startkrans kanske.

+1

När det händer nästa gång:

I med tvåans växel, knuffa bilen så att motorn vevar runt litegrann och testa igen. Startar den utan bekymmer då så är det "bara" att lossa startmotorn, lysa in med en ficklampa och inspektera startkransen.

Inte helt ovanligt fel på bilar som gått långt med mycket start/stopp, t.ex. taxibilar.

EDIT: Vi har fått en OT-teknikhörna =0)

http://www.sporthoj.com/forum/forumdisplay.php?114-OT-Teknikforumet
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Fast om det är kransen går ju inte drevet i efter ett par gånger.

Klart den gör, en Ford skramlar såpass av vibrationerna från startmotorn som låter som ett tröskverk vilket resulterar i att det tillslut slår till ;) Lägg till någon som kallar sig för Iridium som sitter och studsar av ilska inuti för att skiten inte startar...
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Klart den gör, en Ford skramlar såpass av vibrationerna från startmotorn som låter som ett tröskverk vilket resulterar i att det tillslut slår till ;) Lägg till någon som kallar sig för Iridium som sitter och studsar av ilska inuti för att skiten inte startar...

Sant, ryckandet i spaken gör nog sitt till oxå...
 

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Tack för hjälpen. Startkransen låter som det rimligaste felet, även om jag inte såg något konstigt när jag bytte startmotor. Får lämna in fanskapet nånstans där de kan byta startkrans.
 

tommi

Guest
ska du lämna in den för startkrans kanske du ska byta packboxen till vevaxeln samtidigt?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Tack för hjälpen. Startkransen låter som det rimligaste felet, även om jag inte såg något konstigt när jag bytte startmotor. Får lämna in fanskapet nånstans där de kan byta startkrans.

Är dock bra om möjligt att kontrollera enligt ovanstående innan man river lådan =0) Surt om det inte är det som är felet så att säga.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top