Bränslepumpsbekymmer zx9r -95

sunkann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Grums
Hoj
r1 -01
Har start bekymmer med min zx9r jag köpte i vintras. Vet inte mkt om den. Ägaren hade startat den innan jag kom till platsen. Den var igång länge så borde tömt förgasarna om den inte fick mer bensin.
Hade svårt att få igång den för en månad sen men det gick, då fick den gå på tomgång en stund bara.
Nu får jag inte igång den. Har plockat av förgasarna rengjort munstycke. Kan ha varit lite bränsle i 4 förgasaren. Hade ingen tändstiftnyckel som passade så monterade ihop med ny bränsle och försökte igen utan resultat.
Har nu tagit ur tändstiften, kändes knappt dragna. Den ger gnista på alla 4 stift.
Inget bränsle i 4 förgasaren.
Nu pumpar inte bränslepumpen vid startförsök. 12.1v på batteri som ger 10.5v när startmotor går med tändstiften ur och 7.9v till pumpen. Tar jag separata trådar rakt på batteri så pumpar den och ger ifrån sig högt ljud.
Skall det vara full spänningen till pumpen eller skall det vara ett spänningsfall efter pumprelät?
Vad är nästa steg?, nytt relä till pumpen eller hur går jag vidare.
 
Start kablar från bilbatteri funkar allt då är det ett nytt batteri du behöver. Går den konstigt efter att ha stått länge behöver du antagligen riva förgasarbryggan och rengöra den då bensin blir till chellack o tätar samtliga munstycken.
 
Så dags nu, men ett råd till alla ovana hojköpare, om säljaren har startat hojen när ni kommer eller om motorn är varm, sätt er i bilen igen och åk till nästa objekt.
 
Om pumpen går med batteri så är det inte fel på pumpen. 7,9 volt är för lite, försök mäta med voltmetern var du tappar spänning till pumpen.

Hade samma bränslepumpbekymmer med en zzr1100 jag köpte nyligen där förra ägaren bytt tändlås och inte pressat ihop kablar, utan bara lagt kardeller på varandra och tejpat över. Så fort jag åtgärdat den dåliga anslutningen började pumpen fungera

Här hittar du schemat för hur bränslepumpen matas.


Mät ifall du har spänningsfall på plus och minussidan och sedan en motståndsmätning på båda sidorna så du ser ifall du har en dålig kontakt någonstans.

Som du ser matas pumpen, via tändningslåset, kopplingbox, stopp, startbrytaren och sedan pumprelä.
 
Last edited:
Så dags nu, men ett råd till alla ovana hojköpare, om säljaren har startat hojen när ni kommer eller om motorn är varm, sätt er i bilen igen och åk till nästa objekt.
Håller fullständigt med om det handlar om mer pengar än man kan förlora, i detta fall var priset för bra att avstå samt att allt verkade fungera bra när det gick så att säga.
 
Om pumpen går med batteri så är det inte fel på pumpen. 7,9 volt är för lite, försök mäta med voltmetern var du tappar spänning till pumpen.

Hade samma bränslepumpbekymmer med en zzr1100 jag köpte nyligen där förra ägaren bytt tändlås och inte pressat ihop kablar, utan bara lagt kardeller på varandra och tejpat över. Så fort jag åtgärdat den dåliga anslutningen började pumpen fungera

Här hittar du schemat för hur bränslepumpen matas.


Mät ifall du har spänningsfall på plus och minussidan och sedan en motståndsmätning på båda sidorna så du ser ifall du har en dålig kontakt någonstans.

Som du ser matas pumpen, via tändningslåset, kopplingbox, stopp, startbrytaren och sedan pumprelä.
Tackar jag får ladda upp batteriet fullt och mäta vidare vart spänningsfallet är.
 
Start kablar från bilbatteri funkar allt då är det ett nytt batteri du behöver. Går den konstigt efter att ha stått länge behöver du antagligen riva förgasarbryggan och rengöra den då bensin blir till chellack o tätar samtliga munstycken.
Tackar får ladda upp batteriet fullt och test, jag har köpt nytt. Även testa med bilbatteri som du nämner
 
Var spänningsfall över relät. Löste det genom att kabel till pumpen fick dra ett eget relä så pumpen fick egen matning från batteriet.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top