Bränslepumpsbekymmer zx9r -95

sunkann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Grums
Hoj
r1 -01
Har start bekymmer med min zx9r jag köpte i vintras. Vet inte mkt om den. Ägaren hade startat den innan jag kom till platsen. Den var igång länge så borde tömt förgasarna om den inte fick mer bensin.
Hade svårt att få igång den för en månad sen men det gick, då fick den gå på tomgång en stund bara.
Nu får jag inte igång den. Har plockat av förgasarna rengjort munstycke. Kan ha varit lite bränsle i 4 förgasaren. Hade ingen tändstiftnyckel som passade så monterade ihop med ny bränsle och försökte igen utan resultat.
Har nu tagit ur tändstiften, kändes knappt dragna. Den ger gnista på alla 4 stift.
Inget bränsle i 4 förgasaren.
Nu pumpar inte bränslepumpen vid startförsök. 12.1v på batteri som ger 10.5v när startmotor går med tändstiften ur och 7.9v till pumpen. Tar jag separata trådar rakt på batteri så pumpar den och ger ifrån sig högt ljud.
Skall det vara full spänningen till pumpen eller skall det vara ett spänningsfall efter pumprelät?
Vad är nästa steg?, nytt relä till pumpen eller hur går jag vidare.
 

moddlaren

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Start kablar från bilbatteri funkar allt då är det ett nytt batteri du behöver. Går den konstigt efter att ha stått länge behöver du antagligen riva förgasarbryggan och rengöra den då bensin blir till chellack o tätar samtliga munstycken.
 

gundj

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Så dags nu, men ett råd till alla ovana hojköpare, om säljaren har startat hojen när ni kommer eller om motorn är varm, sätt er i bilen igen och åk till nästa objekt.
 

zerous

Medlem
Gick med
19 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
ZZR1400, Eldriven 1982 Kawasaki GPZ750R1, Eldriven 1991 Cagiva Mito, 1991 Suzuki GSX1100F
Om pumpen går med batteri så är det inte fel på pumpen. 7,9 volt är för lite, försök mäta med voltmetern var du tappar spänning till pumpen.

Hade samma bränslepumpbekymmer med en zzr1100 jag köpte nyligen där förra ägaren bytt tändlås och inte pressat ihop kablar, utan bara lagt kardeller på varandra och tejpat över. Så fort jag åtgärdat den dåliga anslutningen började pumpen fungera

Här hittar du schemat för hur bränslepumpen matas.


Mät ifall du har spänningsfall på plus och minussidan och sedan en motståndsmätning på båda sidorna så du ser ifall du har en dålig kontakt någonstans.

Som du ser matas pumpen, via tändningslåset, kopplingbox, stopp, startbrytaren och sedan pumprelä.
 
Last edited:

sunkann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Grums
Hoj
r1 -01
Så dags nu, men ett råd till alla ovana hojköpare, om säljaren har startat hojen när ni kommer eller om motorn är varm, sätt er i bilen igen och åk till nästa objekt.
Håller fullständigt med om det handlar om mer pengar än man kan förlora, i detta fall var priset för bra att avstå samt att allt verkade fungera bra när det gick så att säga.
 

sunkann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Grums
Hoj
r1 -01
Om pumpen går med batteri så är det inte fel på pumpen. 7,9 volt är för lite, försök mäta med voltmetern var du tappar spänning till pumpen.

Hade samma bränslepumpbekymmer med en zzr1100 jag köpte nyligen där förra ägaren bytt tändlås och inte pressat ihop kablar, utan bara lagt kardeller på varandra och tejpat över. Så fort jag åtgärdat den dåliga anslutningen började pumpen fungera

Här hittar du schemat för hur bränslepumpen matas.


Mät ifall du har spänningsfall på plus och minussidan och sedan en motståndsmätning på båda sidorna så du ser ifall du har en dålig kontakt någonstans.

Som du ser matas pumpen, via tändningslåset, kopplingbox, stopp, startbrytaren och sedan pumprelä.
Tackar jag får ladda upp batteriet fullt och mäta vidare vart spänningsfallet är.
 

sunkann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Grums
Hoj
r1 -01
Start kablar från bilbatteri funkar allt då är det ett nytt batteri du behöver. Går den konstigt efter att ha stått länge behöver du antagligen riva förgasarbryggan och rengöra den då bensin blir till chellack o tätar samtliga munstycken.
Tackar får ladda upp batteriet fullt och test, jag har köpt nytt. Även testa med bilbatteri som du nämner
 

sunkann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Grums
Hoj
r1 -01
Var spänningsfall över relät. Löste det genom att kabel till pumpen fick dra ett eget relä så pumpen fick egen matning från batteriet.
 
Nyheter
Bike grusbusar i Sörmländska skogarna!

De sex vassaste grusbusarna...

Bildkavalkad Norrtälje

Foto: Manfred Holz Nu ha...

Finbesök från Tyskland x 2!

Jörg Lohse och tiotusenmila...

Dags för World Adventure Week

WORLD ADVENTURE WEEK inleds...

ExploreBike: Track Days med Yamaha R7

Track Days med Filip Backlu...

1 av 3 använder inte blinkers

Riksförbundet M Sveriges lo...

MCM Classic ute på reportage

Foto: Manfred Holz Vi be...

Nyheter från Roadracing SM

Safari Racing Teams depåupp...

Bike på dragracing på Tierp Arena!

Kungaklassen Top Fuel bjude...

Händelserikt MotoGP på Sachsenring

Fabio Quartararo vann helge...

Top