Steffo K
3 hojar på 35 år. Byter inte gärna.
Jag inser att jag är lite kantig och trist i denna tråden, ta inget djup på det..snälla
För att leda in diskussionen på lite annat kan vi kanske ta en annan angreppsvinkel på problemet. TS problemställning kokar ner till verkningsgrad. Där ingår allt som vi hittills avhandlat som friktion/luftmotstånd, effektkurva, utväxling och massa. Men hursomhaver är det en körglad hoj vi utgår i från, men som vi vill ha högre verkningsgrad ur. Ish vid de stunder hojen inte pressas på sin toppeffekt. Det är ju en sporthoj vi snackar om, men troligen inte den vassaste hojen i klassen.
Kan vi spåna fram olika sätt en mc-motor kan öka sin verkningsgrad på?
I-VTEC (ger dessutom en fantastisk vridkurva som börjar lågt i registret).
Överväxel för landsvägstuggande.
Bättre aerodynamik.
Variabel kompression.
Jag hävdar ju dock att åtminstonde min hoj var förbannat bränslesnål original. Den var mappad så snålt att om jag inte vetat att det var original så hade jag ringt förre ägaren och skällt ut honom. Den låg långt över 15 i A/F-värde över hela registret och på låg last runt 17 om jag inte minns fel.