Det är även ont om bilar som gör 0-100 på 5s, drar 0,5l bensin och har plats för hela familjen.
Man kan inte få allt! Om man prioriterar bränsleförbrukning så finns det alternativ. Vill man ha en kompromisslös sporthoj som presterar som en rymdraket så finns det sådana, men då får man räkna med lite dyrare driftskostnader.
Nej, inte allt. Men om du tagit lite intryck ur tråden, som du läst?! så inser även du att dagens mc-motorer inte är bränsleoptimerade, annat än nära maxeffekt. Med annan motorstyrning går det att få ut mer mil på en tank utan att offra effekt. Större delen av tiden tar iaf inte jag ut 90%+ av motorns effekt.
Problemet är att de hojar som har lång räckvidd är tunga med stora tankar, eller konstant sega. Det går att plocka ut tillräckligt med mos för att kalla det sporthoj på bana, men dra mindre när allt moset inte sedan tas ut på landsvägen. Men det görs inte - än.
Eller påstår du att förbättringar inte kan gå åt två håll, samma effekt men lägre soppaslurp?! Var har effektfördubblingen sedan 80-talet kommit från i så fall? Soppaförbrukningen har inte alls ökat i samma takt. Hur länge sedan var mc-motorn färdigutvecklad enligt dig?
Sätt i en turbo på en i-VTEC e d och gör chassit lätt nog samt ge motorn mappar efter körläge så ska nog 0-100 på 5s samt 0.5 liter/milen på långsträck inte vara omöjligt. Återstår bara att hålla familjen liten nog att få plats.. Svårast det kanske?
Det handlar inte om att alltid köra en motor i snålläge - det handlar om att inte alltid köra motorn i rejsläge. Som dagens sporthoj enda bränsleoptimerade läge är. INGEN gathoj rejsar runt banåka-maxflås hela tiden.
Det är bränslebesparande att köra på bakhjulet pga att luften är tunnare där uppe och då blir luftmotståndet mindre för framhjulet.
Se på vilket trafikflygplan som helst.
Som flyger som bäst med maximal anfallsvinkel, nära stall. Tar du bort framhjulet sparar du ännu mer. Precis som trafikplanen, som fäller undan sitt..
