Bostadspris tråden ( spinnoff lyxfällan )

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
3mille på 18.000kr i månaden klarar man väl om det är ett bolån.

Idag kan man ju knappt köpa en vettigt kåk under 2.5 mille.. Så lån kommer väl 97% att skaffa sig.

Dock är det en jävla skillnad på ETT bolån och en jävla massor med krediter på allt möjligt.

Jodå, man kan köpa många väldigt vettiga kåkar för under en halvmiljon, men kanske inte på Lidingö.

Bara för att bostadspriserna på vissa orter är hysteriska betyder inte det att det är det över hela landet.

Jag skulle tro att ett rikssnitt på huspriser hamnar runt 2 mille, kan man tänka sig att bo ocentralare betalar man mindre.

Jodå, man kan köpa många väldigt vettiga kåkar för under en halvmiljon, men kanske inte på Lidingö.

Bara för att bostadspriserna på vissa orter är hysteriska betyder inte det att det är det över hela landet.

Jag skulle tro att ett rikssnitt på huspriser hamnar runt 2 mille, kan man tänka sig att bo ocentralare betalar man mindre.

Du lär ha svårt att hitta en kåk för halvmiljonen någonstans i storstockholm.. :gnissla

Du lär ha svårt att hitta en kåk för halvmiljonen någonstans i storstockholm.. :gnissla

Precis vad jag skrev alltså, kan man tänka sig att bo lite ocentralare så finns det gott om hus för under halvmiljonen.

Sverige består av väldigt mycket mer än storstockholm.

Hade jag bara ett jobb som jag kunde sköta hemifrån/varsomhelst så skulle jag flytta till någon liten håla där man kan köpa sig ett litet hus med stort garage för en struntsumma, ty jag skiter fullständigt i att det blir lite långt till stureplan.

På såna orter kan man bo för växelpengar.
Där jag bor nu kostar husen 2 mille och uppåt, vilket ju inte heller är att anse som dyrt, men tänk vad mycket roligt man skulle kunna ha för mellanskillnaden.

Precis vad jag skrev alltså, kan man tänka sig att bo lite ocentralare så finns det gott om hus för under halvmiljonen.

Hade jag bara ett jobb som jag kunde sköta hemifrån/varsomhelst så skulle jag flytta till någon liten håla där man kan köpa sig ett litet hus med stort garage för en struntsumma, ty jag skiter fullständigt i att det blir lite långt till stureplan.

Där jag bor nu kostar husen 2 mille och uppåt, vilket ju inte heller är att anse som dyrt, men tänk vad mycket roligt man skulle kunna ha för mellanskillnaden.

Exakt, i Kramfors kan du köpa hela kommunen för två mille.

Bara de kan bli färdiga med den där förbannade tågrälsen blir det ju kanonläge att bo vart man vill mellan h-sand och ume.

För att förtydliga:

Om man nu råkar få jobb i ume där hus är dyyyrt, och kan leva med ~1h tåg på morgonen (var det väl sagt?), kan man köpa en helschysst kåk i kramfors för 300-500k

Misstänker situationen är liknande i södra sverige där kollektivtrafiken är "aningen" bättre.

Last edited:

Tror vi har lite olika syn på ocentralt :gnissla Ocentralt för mig är nån obskyr förort till sthlm. Inte ett hus mitt i ingenstans i djupaste norrland :)

Bara de kan bli färdiga med den där förbannade tågrälsen blir det ju kanonläge att bo vart man vill mellan h-sand och ume.

För att förtydliga:

Om man nu råkar få jobb i ume där hus är dyyyrt, och kan leva med ~1h tåg på morgonen (var det väl sagt?), kan man köpa en helschysst kåk i kramfors för 300-500k

Misstänker situationen är liknande i södra sverige där kollektivtrafiken är "aningen" bättre.

Då får du passa på nu isåfall... för priserna ligger inte kvar på samma nivå när det faktiskt blir möjligt att ta sig ifrån hålan på ett bekvämt sätt. Det är då de skjuter i pris.

Jag skulle nog hellre försöka få tag på ett jobb i kramfors, det räcker ju med en 75% tjänst, få mer fritid och kunna köpa lite roliga hojar som man kan försäkra på sig själv snuskbilligt.

Men alla värderar vi olika, helt klart finns det gott om människor som vill bo dyrt i stockholm och jobba mycket för att ha råd.

Det är inte lika många som vill bo billigt och jobba lite och därför har vi en mager glesbyggd.

Om man bara flyttade ut alla jobb som kan skötas med en telefon och en dator från storstäderna ut på lansdsbyggden så skulle folk bo där också.

Då får du passa på nu isåfall... för priserna ligger inte kvar på samma nivå när det faktiskt blir möjligt att ta sig ifrån hålan på ett bekvämt sätt. Det är då de skjuter i pris.

Jo, vi har ju vårat på det torra.

Men det är som sagt risken. Men när det finns massor med hålor och två större städer på en 20mils sträcka blir de nog inte helt fyllda över en natt.

Om man bara flyttade ut alla jobb som kan skötas med en telefon och en dator från storstäderna ut på lansdsbyggden så skulle folk bo där också.

Vilket är exakt vad faderkakan har gjort :)

Umeå är ju löjligt dyrt nu på lägenheter och villor. Hur mkt kostar inte de nybyggda lägenheterna mellan gamla bron och tegsborn liksom? Miljonsummor. Även Holmsund är ju i tremilleklassen :död

Oops, missade det. Med det så blir det 13 879:- kvar i plånboken, men fortfarande så måste hans kommun vara grymt mycket bättre då han får hela 15 000:- kvar i plånboken :rolleyes:
Kul om de får restskatt att återbetala.. :näsblod

För att förtydliga:

Frågan man ställer sig då är: Hur kul är egentligen Kramfors. Och ja - jag har besökt hålan!

Stockholm däremot är hysteriskt överprisat. Radhuset i Lyxfällan hade förmodligen även en fet avgift, det var väl bostadsrätt?

/ Jens

Frågan man ställer sig då är: Hur kul är egentligen Kramfors. Och ja - jag har besökt hålan!

Stockholm däremot är hysteriskt överprisat. Radhuset i Lyxfällan hade förmodligen även en fet avgift, det var väl bostadsrätt?

/ Jens

Frågan är väl hur mycket är en 60 kvm-2:a värld? Eller ett radhus? Det är tjatigt att säga att marknaden styr men så är det.

Min bild av hur det ligger till, som har köpt och sålt en hel del lägenheter är att om många är med långt upp i budgivningen så ligger objektet rätt i pris medan om större delen av budgivarna rasat bort för en halv miljon sedan och det endast är du och en annan som bjuder som dårar så är det inte i linje med marknadsvärdet. I så fall är det något annat som en fånig nisch, spektakulär planlösning eller annan löjlig detalj som fått en fast i habegäret. Har man däremot lyckats skrämma iväg övriga budare medelst ett första bud på 80% av förmodat marknadsvärde så ligger man bra till.

Jag personligen lägger hellre 2 miljoner på en stabil marknad som någorlunda stadigt knallar uppåt än 500 k på ett högst osäkert kort.
Sen styr ju ens livssituation en hel del. Jobb, vänner, mm.

Men visst är miljoner för en glugg i väggen mycket pengar.

edit:

Radhuset i Lyxfällan hade förmodligen även en fet avgift, det var väl bostadsrätt?

Varför köper man ett radhus som bostadsrätt?:va

Last edited:
Kom ihåg var du kommer ifrån din snobbiga Lidingöbo! :tungan:D

Haha jag är inte snobbig :D

Men i väsby får du ju inte ett radhus för under 2 mille heller :tungan

Tror inte någon som bor i Stockholm med omnejd skulle ränka norrland och dylikt som ocentralt boende :gnissla

Last edited:

Det går att hitta skitkåkar för halvmiljonen utanför sthlm och då är det inte långt geografiskt men tillräckligt för att närheten till sthlm ska vara onödig. Dvs man kan inte ta bulle hem efter en bläcka, man sitter lik-förbaskat en timme i kö, rusningstid åt respektive håll, mm. Och vore det bara för att leva så skulle jag sikta på att lägga den halva miljonen på en finare kåk långt åt helsike norr ut där miljön är fin och köldknäpparna hårda.

MEN. En fin kåk i sthlmsområdet tingar mycket vilket gör det till en potentiell investering. Har man en kåk så är en stor det i nybyggnationsbyrokratin avklarad och man kan lägga pengar på renovering.

Ex. Köper man en tomt i utanför Sthlm för 2 mille och lägger ner 1.5 på en ny kåk så kan man få iväg huset för 5 vilket inte bara ger en vinst utan även underlag till förmånliga lån. Köper man däremot en tomt i Gammböle för 50.000 och lägger 1.5 mille på kåken så får man 500.000 på hemnet för skiten.

Jag håller med om att det är trist då det finns ett helt land att bo i och storsdatsborna tjänar på att det finns folk ute i stugorna :robbinhodskatt
men så jäkligt är det ju ändå.

Köper man däremot en tomt i Gammböle för 50.000 och lägger 1.5 mille på kåken så får man 500.000 på hemnet för skiten.

Ja det fascinerar mig att folk är beredda att bygga i norrland då man aldrig ens nästan får tillbaka pengarna man investerat. Jag flyttade till umeå för ett år sedan och där finns mängder av BR byggda på 90-talet som kostar nära nog inget. Ändå bygger man nytt i grannområdet och försöker ta ut produktionskostnaden av de som köper stället med deviser om att priserna i umeå bara går upp....

Haha jag är inte snobbig :D

Men i väsby får du ju inte ett radhus för under 2 mille heller :tungan

Tror inte någon som bor i Stockholm med omnejd skulle ränka norrland och dylikt som ocentralt boende :gnissla

Jag har bott i Umeå och det är inte centralt. Till och med Stockholm är typ en stor fin stad utslängd någonstans i ödemarken.

Men det beror självklart på vad man har för definition av centralt. :) Tittar du ur Europa-perspektiv, eller att ha nära till nya innestället nummer ett? I Umeå hade man för bövelen 30 mil till Sundsvall för att gå på IKEA. :gnissla

Min syster och hennes man räknade på det och kom fram till att ett hus här i Lund, trots det är mycket dyrare, ändå skulle bli billigare i långa loppet med tanke på pendlingskostnader, att de skulle behöva två bilar, längre tid att ta sig till ställen och så vidare...

Diskussioner kring bostadspriser brukar bli långa så jag lyfter ur de inläggen från lyxfällantråden så fortsätter vi här.

Jag har bott i Umeå och det är inte centralt. Till och med Stockholm är typ en stor fin stad utslängd någonstans i ödemarken.

Men det beror självklart på vad man har för definition av centralt. :) Tittar du ur Europa-perspektiv, eller att ha nära till nya innestället nummer ett? I Umeå hade man för bövelen 30 mil till Sundsvall för att gå på IKEA. :gnissla

Min syster och hennes man räknade på det och kom fram till att ett hus här i Lund, trots det är mycket dyrare, ändå skulle bli billigare i långa loppet med tanke på pendlingskostnader, att de skulle behöva två bilar, längre tid att ta sig till ställen och så vidare...

Skulle nog säga att centralt / ocentralt i första hand utgår ifrån stadskärnan där man bor :)

För en norrlänning är ju inte stockholm centralt heller så klart!

Last edited:
Ja det fascinerar mig att folk är beredda att bygga i norrland då man aldrig ens nästan får tillbaka pengarna man investerat. Jag flyttade till umeå för ett år sedan och där finns mängder av BR byggda på 90-talet som kostar nära nog inget. Ändå bygger man nytt i grannområdet och försöker ta ut produktionskostnaden av de som köper stället med deviser om att priserna i umeå bara går upp....

Jo. men ekonomi för folk är ofta ganska kortsiktig. En "ekonomisk" bilaffär innefattar en NY Ford Fikus flexifuel som bara drar 0,6l trots värdeminskning på hundratusentals färdigskattade pengar så fort bilen är infisen. Trots att man kunde flådglidit i en nästan ny 740i klart billigare totalt sett om man kunnat leva med att den gått 4.000 mil vid köp.

Samma sak gäller bostäder. En tomt för 100.000 i Bräknehoby är ju klart billigare än en tomt för en mille i Lännersta. Visst men det är ingen bra affär.

Sen är det ju tråkigt att det är så. :urbanisering

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...