Boris garagetråd

Metallsprutningen Stigs motormekaniska la på liknade mässing till färgen och de va bet mjukare än hårdförkromade ytan som är org på Honda xr xl maskinerna. Trimkammen höll skitbra efter den besprutningen och släporna slets inte i någ stor utsträckning man behövde inte ställa ventilspelet stup i kvarten som vi rädd för med de mjuka materialet. Man borde höra med Stig vad de va han la på för de va enormt bra material för släplyftarmotorer med vassa kammar.
Hade jag haft bättre minne kunde jag berättat för dig vilka olika tillsatsmaterial som är vanliga vid flamsprutning läst boken för länge sen, såklart. Det är förmodligen nickel och kobolt i, kanske även lite koppar.
 
Nu är vevjiggen i drift. Gjorde en jättebeställning på stakkitt och gjorde hela högen med vevar i behov av renovering. Blev riktigt bra och fungerar över förväntan. Det blir rakt direkt och sen får man justera höjden manuellt.

Tack till de medlemmar som donerade råmaterial och kom med uppslag och idéer.
973008958112eeb91c204e3d566bc3a2.jpg
d39310064a210e9ee7f5dafb588da9c6.jpg
41c711c579a9b46ece209453536ed8ac.jpg
444f1d64f5efde20e1868a3d8eeff947.jpg
 
Helgen som gick renoverades en LC4 motor anno <2002. Hade enl ägaren börjat låta illa och var nu ibland svår att dra runt. Ni kan aldrig gissa vad som hände sen? Eller vad är det Aftonbladet brukar skriva?
IMG_20190306_152333.jpgIMG_20190306_161739.jpgIMG_20190308_100436.jpg

Staklagret hade skurit och blivit så varmt att veven blånerats. Rullarna i staklagret är svarta och platta.:banana:banana Att motorn fortfarande snurrade berodde på 4mm spel i staken.
 
Halv trådkapning. Boris, du verkar minst sagt insatt de halvtyska produkterna. Jag har nu köpt en ktm 250 2t freeride. I manualen står det att motorn i princip skall renoveras vid 100 timmar !!!!!. Hur orolig behöver jag vara ? Kommer bara lufsa runt i gubbtempo. Åker väldigt mycket hoj. Kommer det att ruinera mig ?
/Lasse
 
Här var det länge sedan jag skrev. Just nu håller jag på och pillar med elektronik. KTM har några enduromodeller med vad de kallar TPI Transfer Port Injection där soppan sprutas in direkt i cylinderns transferport och oljan separat i vevhuset. Och som vanligt så blir det en hel del kompromisser när avgaskraven skall uppfyllas. Hojen får för lite olja vilket ger taskig livslängd på kolvar och vevstakslager.

Tack och lov finns där driftiga killar som listat ut hur man tar sin in i ECU för att programmera om. Så jag har skaffat mig utrustning för att programmera om alla mapparna i ECU för att både kunna ge mer olja så de håller längre och skrämma upp tändning/bränsle för lite mer effekt och trevligare gång. Så på sistone har det tillbringats mer tid framför datorn än med olja på fingrarna.
hex2.JPG

Denna veckan så är jag i Luleå för betatestning av mappar på snowbike där man har lite andra krav än på endurohojen. Mycket högre medelbelastning då det går tungt i snön och insugstemperaturen är något lägre.
IMG_20190102_123048.jpg
 
Halv trådkapning. Boris, du verkar minst sagt insatt de halvtyska produkterna. Jag har nu köpt en ktm 250 2t freeride. I manualen står det att motorn i princip skall renoveras vid 100 timmar !!!!!. Hur orolig behöver jag vara ? Kommer bara lufsa runt i gubbtempo. Åker väldigt mycket hoj. Kommer det att ruinera mig ?
/Lasse
Det är jag också nyfiken på då även min Freeride 250r närmar sig 100 timmar.
 
Här var det länge sedan jag skrev. Just nu håller jag på och pillar med elektronik. KTM har några enduromodeller med vad de kallar TPI Transfer Port Injection där soppan sprutas in direkt i cylinderns transferport och oljan separat i vevhuset. Och som vanligt så blir det en hel del kompromisser när avgaskraven skall uppfyllas. Hojen får för lite olja vilket ger taskig livslängd på kolvar och vevstakslager.

Tack och lov finns där driftiga killar som listat ut hur man tar sin in i ECU för att programmera om. Så jag har skaffat mig utrustning för att programmera om alla mapparna i ECU för att både kunna ge mer olja så de håller längre och skrämma upp tändning/bränsle för lite mer effekt och trevligare gång. Så på sistone har det tillbringats mer tid framför datorn än med olja på fingrarna.
View attachment 459124

Denna veckan så är jag i Luleå för betatestning av mappar på snowbike där man har lite andra krav än på endurohojen. Mycket högre medelbelastning då det går tungt i snön och insugstemperaturen är något lägre.
View attachment 459123
Ser ut som Peters hoj det där :)

Fråga, hur laddar du in dina mappar i en TPI?
 
bitbox och en adaptersladd.
Hur ser man till att man inte förlägga den lilla SenseLock dongeln? Med tanke på att den bärbara åker med hit & dit när den används. Kräver den internetförbindelse hela tiden eller kan den behålla "licensen" i minnet under en kortare stund ute på bystan, typ som VLK och KMS för Windows Enterprise licenser?
 
Hur ser man till att man inte förlägga den lilla SenseLock dongeln? Med tanke på att den bärbara åker med hit & dit när den används. Kräver den internetförbindelse hela tiden eller kan den behålla "licensen" i minnet under en kortare stund ute på bystan, typ som VLK och KMS för Windows Enterprise licenser?
Har funderat på om jag skall limma den i USB porten eller hur fan jag skall göra..... Den kommunicerar bara med dongeln vid start av programmet men kräver internetkommunikation vid varje läs/skriv. Fungerar utmärkt med mobil hotspot från mobilen.
 
kräver internetkommunikation vid varje läs/skriv.
Aj. I princip köper man ett abonnemang på obestämd tid, dvs så länge firman finns som kan betala för serverdriften. Det funkar ju så länge det inte finns alternativ. Fast å andra sidan lär det inte bli någon mer EFI-hoj för mig än b1'an från -81. :näsblod
 
Aj. I princip köper man ett abonnemang på obestämd tid, dvs så länge firman finns som kan betala för serverdriften. Det funkar ju så länge det inte finns alternativ. Fast å andra sidan lär det inte bli någon mer EFI-hoj för mig än b1'an från -81. :näsblod
Precis.... Det är samma ECU (Contitech M3C) som till några Ducati och där har någon fixat en gratis programvara som inte kräver en massa donglar och skrot. Så väntar på att någon driftig anpassar den för KTM.
 
Hej Boris!

Vilka KTM:er kommer med RFS motorn? Hört att dessa är robusta maskiner och letar man något äldre så ska man satsa på dessa.
 
Hej Boris!

Vilka KTM:er kommer med RFS motorn? Hört att dessa är robusta maskiner och letar man något äldre så ska man satsa på dessa.
Googla... Ktm rfs motor years...

Mellan 2000 å 2007... För exc dvs enduro modellen.. Finns i 250 400 450 520/525...
 
Idag har jag varit ute och betatestat mappning till 390 Adventure. Fin höstdag i Skåne och den lilla hojen levererade över förväntan även med ett tungt vindfång som mig till förare.
91e1dca12c995a1a7720b42664b8c2ee.jpg
b1d4ea58b47449ce83b1de5f46271bd5.jpg
 
Back
Top