Biturbo
Min går i etthundra!
Varför ska vi ha moms öht?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tanken är väl att lägre skatter och enklare system i en bransch med otroligt mycket skattefusk skall få fler att välja att köra med rena papper?
Kan någon övertyga mig om att sänkt restaurangmoms är ett bra förslag?!
Finns det någon som tror att det kommer göra någon som helst skillnad för någon annan än restaurangägarna?!
Även om damen för stunden jobbar i just restaurangbranchen så känns det som ett skämt att sänkt restaurangmoms skulle göra någon skillnad på vare sig pris eller antalet anställda i branchen. Möjligen kan det i viss mån förebygga fortsatta prishöjningar men det kommer ju egentligen inte ge mer än högre marginal för ägarna.
Du menar alltså att de redan idag har så enorma marginaler eller?

Som man brukar säga, tanken är god.
Tyvärr tar det nog en evighet att vända den skutan av skattesmitare och utnyttjande människor.
Nej och skatt och sådan skit, det är bättre att allt får ha sin egen gilla gång.
Skall staten gå in och sänka skatter för alla brancher som lider av små marginaler?!
Varför inte gå in och sänka skatten för grisbönder? De har ju enormt svårt för tillfället.
...eller sänka skatten för fordonstillverkare, eller skräddare, eller för kemtvättar, eller för videouthyrare....
Nu är det ju inte svart/vitt... utan det finns nyanser också.
Vad är det som säger att vår höga moms och skatt som vi har idag är det som är bäst för landet? Kanske vore mer lönsamt för både stat och näringsidkare att ha lägre beskattning och då skapa fler jobbtillfällen. Det finns ju länder där det funkar... trot eller ej.![]()
Sen bönder, seriöst... har inte de ett gäng EU-bidrag redan som det är?
Ur ett rent företagsekonomiskt perspektiv har ju de privata investerarna lyckats, dvs. (om man ska tolka artikeln) klarat av att leverera samma kvalitet fast till en lägre kostnad (=vinst för bolagen), emedan de kommunala motsvarigheterna av olika orsaker ofta, men inte alltid, går med förlust. Inte därmed sagt att det inte finns svartfötter inom den privata sfären som faktiskt har utbildningen underordnad och vinsten överordnat. Lycksökare finns i alla branscher tyvärr.
Men för att citera en tidigare VD jag arbetat under: "-Om jag drev mitt bolag som kommunerna driver sina verksamheter hade vi gått i konkurs för länge sen."
Gourmetmörad om jag får be!![]()
Problemet är just att lyckosökare kommit in i en branch där de inte hör hemma. Jag tycker inte att reformen har fungerar. Det är inte rätt att skattepengar slussas via privatskolor till skatteparadis där vinsterna inte beskattas. I huvudsak är det investmentbolag som tagt över allt fler verksamheter. Vi skattebetalare ska inte bidra med pengar till den typen av verksamheter. Det är min åsikt.
Så är det ju alltid när det sker förändring och öppning av någon marknad, men dessa "lycksökare" brukar allt som oftast städas bort genom diverse regleringar och kvar finns de privata som vill driva skolor för att det är vad de vill göra och tror sig kunna göra det bättre utan inblandning av kommun.
Som man brukar säga "Rom byggdes inte på en dag".
Så skall man försöka vända skutan eller helt enkelt skita i det och låta det fortgå istället?
Ser man till städbranschen t.ex. så är i alla fall min uppfattning att med RUT så har det blivit klart mer vitt i branschen mot förut vilket ger de som arbetar där klart bättre villkor vad gäller pension och dylikt.
Nu är det ju inte svart/vitt... utan det finns nyanser också.
Vad är det som säger att vår höga moms och skatt som vi har idag är det som är bäst för landet? Kanske vore mer lönsamt för både stat och näringsidkare att ha lägre beskattning och då skapa fler jobbtillfällen. Det finns ju länder där det funkar... trot eller ej.
Eller bokhandlare, städfirmor, utbildningsföretag osv osv...
Sen bönder, seriöst... har inte de ett gäng EU-bidrag redan som det är?
EDIT: Vad man än gör så finns det alltid andra områden där man inte gör något... men man måste börja någonstans.

jag tror inte ens klorin hade kunnat bleka dig![]()
Min frågeställning handlar snarare om det faktum att man utser en viss bransch och ger dem reducerad moms. Sånt brukar alltid leda till gråzoner, skall det bara vara restauranger med sittplatser? Skall det gälla "take away"? Varför får inte "frukostvagnen" som säljer inplastade mackor reduktion?....
Nu är det bara exempel men jag tycker det är märkligt att man på allvar tror att sänkt restaurangmoms kommer ge någon klar effekt på hur många som kommer jobba och verka i branschen.
På mat som äts i restaurangen/pizzerian/"fyll på med valfritt matställe" är det 25% moms, på hämtmat är det redan 12%, därför finns ofta de garderobsstora pizzeriorna med tre stolar som mer är tänka för de som sitter och väntar på sin pizzakartong än för sittande matgäster. Och visst en sänkt moms kanske skulle leda till att enstaka krögare börjar köra med "vitare" papper, helt vita papper på en restaurang ser jag som ytterst otroligt...
Vad jag inte tror på är att en sänkt moms skulle leda till sänkta priser, något som framkommit ganska tydligt när massmedia intervjuat folk inom restaurangbranchen "våra priser är bra, de behöver inte sänkas" var det vanligaste svaret. Inga sänkta priser ger inte fler gäster och kräver således inte mer personal. En sänkning gynnar således enbart restaurangägarna och skapar inte fler jobb...
Att sedan jobb inom hotell/restaurang är låglönejobb på gränsen till slaveri med lätt ersättning är en annan sak...
Är inte en av huvudanledningarna att öka trygghet och miljö för arbetskraften inom restaurangsektorn? Eller rättare sagt tanken bakom det.
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |
|
|
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?
Rykten om nya klassiska Duc... |