Ok, nu förstår jag ditt resonemang och koppling till tråden

Man har alltså slussat ut 2000 poliser sedan Alliansen tog över? Ärligt talat tror jag inte att utbildningen som sådan är bristfällig utan rekryteringen. Rötägg inom poliskåren och andra yrken kommer man nog aldrig helt att kunna utrota. Det jag har märkt är att unga aspiranter ofta tittar för mycket på regelboken så att allt blir antingen svart eller vitt. En i bekantskapskretsen blev utbildad till polis här om året och han blev en riktig plåga att ha att göra med privat. Hela tiden ett behov att framhäva sina nyfunna kunskaper och peka finger om någon i vänskapskretsen säger något opassande som kränker hans yrkesroll. Han släpper alltså inte sin roll på fritiden ens om en diskussion uppstår. Men förhoppningsvis landar han när han fått lite mer erfarenhet av verkligheten och kan skilja på vad som är viktigt och mindre viktigt. Man kan dra paralleller till nyexaminerade militärer som precis genomgått sin grundutbildning som t ex kustjägare eller andra utbildningar som ger pluspoäng bland macho männen.