Borgerlighetens misslyckanden

Det stora felet ligger inte i fenomenet "privatisering", utan att hela Lagen om offentlig upphandling måste skrivas om från grunden för att fungera på 2000-talet.

Det är helt sjukt vad stora förluster som görs pga av den extremt stelbenta struktur dessa upphandlingar kräver, inte bara inom tjänstesektorn.

/ Jobbat mot offentlig sektor
 
Riskkapitalister har inget att göra inom sjukvård, skola eller omsorg. Dessa områden kräver en helt annan syn på verksamheten än vad riskkapitalisternas vinstmaximering kräver. Därför får vi också situationer där kissblöjor ska vägas, döende patienter sätts framför tv;n utan vak, anställda tystas och där medlarfriheten starkt begränsas. Fast det tänkte dom nog inte på när dom hysteriskt ville avreglera allt i samhället "för att folk ska få friheten att tjäna pengar". :huvet
 
Riskkapitalister har inget att göra inom sjukvård, skola eller omsorg. Dessa områden kräver en helt annan syn på verksamheten än vad riskkapitalisternas vinstmaximering kräver. Därför får vi också situationer där kissblöjor ska vägas, döende patienter sätts framför tv;n utan vak, anställda tystas och där medlarfriheten starkt begränsas. Fast det tänkte dom nog inte på när dom hysteriskt ville avreglera allt i samhället "för att folk ska få friheten att tjäna pengar". :huvet


Eehh..

1. ALLA organisationer är vinstmaximerande. Enda skillnaden mellan privata och offentliga verksamheter är att de privata kan skjuta till mer dollars om det krävs investeringar för att förbättra resultaten. Offentliga skär ned ännu mer och håller ned kvaliteten ännu mer.

Riskkapitalistens roll i detta är knappast att byta blöjor. Det ansvaret ligger på lokal ledning om inte individnivå, precis som i offentligägd verksamhet.

2. Återigen. Pivatiseringen i sig är inte problemet, utan upphandlingsförfarandet.

3. Misskötta vårdfaciliteter är knappast unikt för privat verksamhet. Men precis som med Tele2 när det var nytt så är det roligare att sparka på det okända. "Svensken" är av naturen rasist (=förändringsfientlig).
 
När jag läser dina inlägg känns det som att du inte riktigt föstår skillnaden mellan privat och offentlig verksamhet samt de olika blandformerna däremellan. Jag varken hinner eller orkar förklara detta för dig från scratch just nu. Jag ska strax kolla på film och köpa pizza. Från ett vinstmaximerande företag utanför den offentliga sektorn.
 
Last edited:
Någon som tror att detta kommer innebära sänkta priser och bättre service?
http://bilprovningen.se/Externt/bpn...78ADD3EE91D35980C1257992003A6928!OpenDocument

Sänkta priser är inte något att räkna med, det forna monopolet är i det stora hela det enkla svaret till de låga priserna som varit och trots allt håller i sig än idag. I ett monopol med statlig majoritet som ägare (52%) är ett vinstintresse inte lika stort = det ska gå runt, kunna utvecklas och inte bekostas av skattemedel. 2010 var målet före skatt 65.7 miljoner kr och resultatet blev 148.4 miljoner kr. Detta förklaras till största del med att konkurrensen uteblev, har för mig att det spekulerades i 2-3% produktionsbortfall per månad efter att monopolet upphört men i praktiken var det 2-3% efter 6-10 månader eller något liknande.

Servicebiten behöver dock inte bli sämre, utökade öppettider och utökade tjänster är något som spås få en positiv utveckling då ett företag i monopol har i regel strama tyglar gällande utökade tjänster = ta fördel av ett monopol. Ur ett fattande beslut om detta läggs det ner mycket jobb för att det ska fungera bra, ett exempel är att titta på andra länder som genomgått samma process. För Finland gick det bra men prisökningen ifrågasätts än idag, i Danmark gick det inte så bra = där fick de göra om processen om jag har förstått det hela rätt. Sen om det kommer bli aktuellt med någon maxtaxa här hemma får fram framtiden visa.

I grund och botten är det samma arbete och kontroller som ska utföras oavsett vilket namn det står på skylten, transportstyrelsen står för regelverket och Swedac kontrollerar besiktningsföretagen precis som innan. Skolan som står för certifieringen (Training Partner) av personalen ägdes tidigare av Bilprovningen men kör idag i eget regi ackrediterat av Swedac, precis som innan.

Det positiva är i min mening att fordonsägaren kan vända sig till det företag denne tycker sig få bäst service där även pris och öppettider troligtvis kommer att spela in utöver geografisk tillgänglighet och lediga tider för den delen. Personligen tror jag dock inte det kommer särskilt många små/egenföretagare i branschen, möjligen franchising i sådant fall. Bilprovningens utförsäljning av stationer handlar om två kluster med ca 55-70 stationer i varje, sista ordet är möjligen inte sagt i fördelningen, vilket talar sitt tydliga språk att det inte är några små aktörer som köper ett sådant kluster.
 
Jag betalar 480kr för mindre än 10 minuters arbete som utförs på min bil. Jag tycker inte det är ett lågt pris.

Av den enkla anledningen att din "bil" i själva verket är registrerad som lätt lastbil. Sen hurvida det är billigt eller inte är naturligtvis individuellt men jämförelsepriset håller dock måttet, därav till det lägre.
 
Av den enkla anledningen att din "bil" i själva verket är registrerad som lätt lastbil. Sen hurvida det är billigt eller inte är naturligtvis individuellt men jämförelsepriset håller dock måttet, därav till det lägre.

Ok, men en personbil kostar fortfarande 300kr för 5 minuters arbete. Eller låt oss säga att dom faktiskt undersöker din bil i 10 minuter. Då betalar du 1800kr/timme.
 
Ok, men en personbil kostar fortfarande 300kr för 5 minuters arbete. Eller låt oss säga att dom faktiskt undersöker din bil i 10 minuter. Då betalar du 1800kr/timme.

Visst är det så, men om det tar 20 eller 30 min så är kostnaden densamma. Sen finns det inte en enda station som snittar 10 min per kontrollbesiktning, bara att fråga valfri platschef då det är troligen inget de håller hemligt. Sen har olika stationer olika lång produktionstid, till stor del beroende på utformningen av stationen men priset är dock detsamma.

Som sagt, hurvida det är billigt eller inte är individuellt men jämförelsepriset är lågt och då jämför man hittills med andra länder och snart kommer jämförelsen kunna göras i större utsträckning mellan företag. Har man då största intresset för det lägsta priset vänder man sig förmodligen dit där det finns men det kommer troligtvis inte bli billigare än det som varit under ett monopol.
 
Jag tror risken är mindre nitiska kontrollanter för att behålla kunder. Det man antligen underkänt innan blir kanske igenomsläppt nu. Jag tycker mig ha märkt en attitydskillnad hos kontrollanterna och det gillar jag inte riktigt.

Ett monopol jag tycker är okej.
 
Jag betalar gärna 500 kr om jag får köra rakt igenom bilhallen utan kontroll...

Men jag tycker det är lite märkligt över lag att man från statens håll ska släppa ifrån sig kontrollfunktionen. Det känns lite oroande att det i privat regi kan finnas andra incitament än att få säkrare trafik.

Tycker att nästa monopol att släppas kan vara byggnadslov som verkar ta en massa tid och kostar stora pengar i onödan. Där kan marknadskrafterna bidra till att sänka priserna rejält (eller så blir det nästa mut-bransch)
 
Kan man anta att det just nu sitter ett gäng riskkapitalister någonstans i vårt avlånga land(eller kanalö) och bara myser över Bilprovningens uppstyckning som de snart får lägga vantarna på medan något blåögt gäng bolibompapolitiker fortfarande tror att stationerna skall tas över av grabbarna på golvet och bli lokalt ägda?

Men visst vi kunder kommer få betala dyrt i slutändan, men det är priset alla får betala för att vi i storstad skall få besikta bilen kvällstid...
 
Och det tror du att du kan göra när bilprovaren och bilverkstaden bredvid har samma ägare?

Det skulle vara förbjudet att vara ägare till både verkstad och bilprovning. Men kan man verkligen hindra någon från att ha aktier i bägge bolagen? Svårt för fondhandlare i så fall?
 
Det skulle vara förbjudet att vara ägare till både verkstad och bilprovning. Men kan man verkligen hindra någon från att ha aktier i bägge bolagen? Svårt för fondhandlare i så fall?

Min erfarehet av "tvåsläckningsverkstäder" är att de är väldigt seriösa.
Tror att det blir samma med privatägd bilprovning.
 
Nyheter
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Back
Top