Jag tycker egentligen att det är lite ankdamm över detta...
Visst, sitter du i en regering, alternativt har ambitioner att göra det så är det självklart att du ska sträva efter att leva efter lagar och bestämmelser, hur opraktiskt/dyrt/krångligt det nu må vara (givetvis bör alla göra det, egentligen, men i vissa fall skulle man inte få något gjort, det vet vi alla).
Men det ligger lite i vad Reinfeldt säger när han ifrågasätter om det verkligen är relevant "här och nu" om man betalat små belopp "vid sidan om" för 20 år sedan innan man hade en susning om att man en gång i framtiden skulle sitta på en politisk post...
Jag har betalat svart när det känts rätt, jag har också valt att betala vitt för samma typ av tjänster för att jag ansett att risken för krångel varit för stor, även om det kostat stora hål i plånboken. Alla jag känner resonerar lika, oavsett partifärg så ur min synvinkel så är det självklart att man hittar folk i politiken med diverse svarta betalningar i bagaget.
Vad som däremot förvånar mig är att människor kan vara så urbota sabla korkade att när man får ett erbjudande om en förtroendepost väljer att INTE berätta från början vad man tar med sig till posten... ALLA VET att journalister och motståndare gräver fram allt skit man kan hitta...
Sen läste jag igår en ledare från skattebetalarnas förening som jag tyckte belyste orsakerna till svartjobb ganska bra, färgad och vinklad av deras åsikter, självklart, men bra ändå.
http://www.kvp.se/debatt/1.913918/darfor-skattefuskar-moderaterna
Sen för att ironisera lite:
Sittande regerings skattefusk är ju hittills på ren amatörnivå, vi pratar om tusenlappar här och där, förra regeringen har ju trollat med avsevärt mycket högre belopp och intressantare "affärer" genom tiderna... Där kan man tala om proffs...
/Danne