Borgarna

Status
Ej öppen för fler svar.
Mr. Me skrev:
2476758Dom i dom fattigare kommunerna vill att vi andra ska betala för dom.

På mitt jobb är nog endast 40% stockholmare sedan barnsben. Övriga 60% har andra småkommuner/landsting i landet betalat för. SKola, tandvård, barnomsorg o.s.v.

Men det är Sthlm som får alla pengarna i form av skatt nu när vi kommit ut på arbetsmarknaden.

Wagge skrev:
2476776 Det är faktiskt ingen rättighet att ha ett dyrt intresse...

Jag hade gärna velat ha en helikopter att flyga omkring i, men jag har faktiskt inte råd...

.......ja, herregud...var det svårt att fatta?

korvgubbe skrev:
2476778 På mitt jobb är nog endast 40% stockholmare sedan barnsben. Övriga 60% har andra småkommuner/landsting i landet betalat för. SKola, tandvård, barnomsorg o.s.v.

Men det är Sthlm som får alla pengarna i form av skatt nu när vi kommit ut på arbetsmarknaden.
Det ligger någonting i det, hur många är det inte som växer upp och utbildar sig på mindre orter och sedan flyttar in till storstäderna för arbete? Skulle alla skattepengar som genereras i t.e.x Stockholm bara tillfalla stockholmarna så skulle det ju inte fungera...

bikeemike skrev:
2476305 jo men å andra sidan så var väll telefon dyrare?

Jovisst var det dyrare att ringa förr. Innan man skriker halsen av sig för det höga elpriset bör man betänka att den största elproducenten fortfarande ägs av staten.

Wagge skrev:
2476718 Du tycker alltså att de som har det taskigt ställt ekonomiskt ska hjälpa till att finansiera din hobby?

:fakta

:mattias

Ska man dra det till sin spets ja eftersom de inte vill betala för mig när jag olyckas vill så vill jag inte betala för deras promikuösa och ohälsosamma leverna...

Zilversurfer skrev:
2476753 Kan du utveckla detta, ngt konkret som verkligen kommer göra det sämre för JUST ensamstående föräldrar.

Det räcker väl med att bilförsäkringen stiger och det blir en extra karensdag högre avgifter till a-kassa. Och för dom som inte har ett jobb så är risken stor att dom kommer bli i stora drag tvungna att ta ett dåligt betalt arbete...

Skattesänkningar i all ära men jag tror ju att dom pengarna kommer ätas upp ganska fort...

Sen gäller det väl inte just bara småbarnsföräldrar men eftersom många verkar tycka det är just synd om dom och pensionärer pga att dom pröjsar vårt intresse så skrev jag så...

Men som sagt så är det jag skriver inte helt säkert... Det är ju ingen av oss här som vet hur det kommer bli... Men som det låter på dom nu styrandes politik så drar ju alla här sina slutsatser av detta... Men jag hoppas på att det blir bra iaf:tummenupp

K.L skrev:
2476801 Och för dom som inte har ett jobb så är risken stor att dom kommer bli i stora drag tvungna att ta ett dåligt betalt arbete...
Så hellre arbetslös än ett dåligt betalt arbete? I så fall så är nog antingen det alldeles för bra att vara arbetslös eller så är den dåliga lönen ALLDELES för dålig...?

Mr. Me skrev:
2476758 Ja det gör det. Dom i dom fattigare kommunerna vill att vi andra ska betala för dom. Medans de i de rika kommunerna vill behålla sina pengar som DE SJÄLVA har tjänat och kan ta ansvar för sina utgiffter och betala själva när de vill ha nåt.

Och dom fattiga kommunernas gruv och vattendrags intäkter blir kvar i dom eller:D

Wagge skrev:
2476814 Så hellre arbetslös än ett dåligt betalt arbete? I så fall så är nog antingen det alldeles för bra att vara arbetslös eller så är den dåliga lönen ALLDELES för dålig...?

Nu pratar jag om dom som lever på gränsen av sin ekonomi såklart... Då är varje krona guld värd... Då är det inte kul och vara tvungen att ta ett arbete som är sämre betalt och måsta kanske köra mer med den allt mer kostsamma bilen... Arbetslösheten kommer nog att minska men det kommer nog tillkomma fler låglönejobb än höglönejobb...

Wagge skrev:
2476784 Det ligger någonting i det, hur många är det inte som växer upp och utbildar sig på mindre orter och sedan flyttar in till storstäderna för arbete? Skulle alla skattepengar som genereras i t.e.x Stockholm bara tillfalla stockholmarna så skulle det ju inte fungera...
Fast om man bor i Stockholm så är det ju i Stockholm man utnyttjar sjukvård, infrastruktur osv., oavsett om man växt upp någon annanstans så att kommunalskatten tillfaller stockholmarna tycker jag inte är mer än rätt. Den statliga skatten däremot bör väl kanske fördelas över de kommuner där det behövs...

Maax skrev:
2476040
Är ju allmänt känt att folk som röstar blått ser till sin egna lilla värld, enstaka sakfrågor.......
Är denna tråden ett bevis för det? Menar du att whine om att man inte har råd med en R1 i stan när det dör folk i vårdköerna (ja det gör faktist det, numera är det kö till strålbehandling för cancersjuka) är att INTE se till egen sak?

Sen att inte se utanför sig egen lilla värd. Att tro att arbetsgivarens största intresse är sparka sina anställda eller att det är avtalsrörelsen som bevarar naturrersursen 'arbete' fri från arbetsgivare är verkligen att leva i en vanföreställd värld.

newstead skrev:
2476842 Fast om man bor i Stockholm så är det ju i Stockholm man utnyttjar sjukvård,.

Ja, men hur mycket bidrog man med tillbaka till där man växte upp?! hur många lämnar inte sina födelseorter med oerhörda "skatteskulder"?!

Hela systemet är ju uträkat på att vi under våra första 18-20 år lever på samhället för att sedan som vuxna betala igen...

Det är rätt enkel matematik att se hur det blir för de komuner som har hög utflyttning av unga vuxna.....
Lika enkelt är det att se vilken vinst det är för storstadsregionerna som tar emot högutbildade vuxna som redan "kostat färdigt". Det är ju pengar in på pluskontot från dag ett...

Last edited:
En stor skillnad som jag finner mellan högerblocket och vänsterblocket är att högern oftare spelar med öppna kort. Hos vänsteralliansen mörkar man gärna detta. Hur mycket talade S/V/Mp om att de INTE skulle genomföra denna förändring om de fick makten? Även när det är förslag som inte är helt populära hos allmänheten så tycker jag det är ärligt att köra med öppna kort.

Till exempel har vi ÄFS som (S) drev igenom, hur mycket hörde vi talas om detta innan det genomfördes?
(Om du fortfarande inte vet vad detta är, ta då genast reda på det).

Vp:s Lars Ohly är höginkomsttagare, bor i Sthlm City i Bostadsrätt. Hans dotter (som han hävdar att han inte har någon bestämmanderätt över. dock vill han bestämma över resten av Svenskarna) går i Friskola. Han motionerar för att rika skall flyttas över till segregerade områden för att minska invandringens effekter.
Då frågar jag mig; varför går han inte själv först och visar på gott exempel genom att leva som han lär? Vänstern är riktiga hycklare, men utåt sätt säger de sig företräda solidaritet och rättvisa.

Rösta rött, lev blått och jobba Svart, det är tydligen devisen i det solidariska Sverige.

Smakar det så kostar det och allt är inte en mänsklig rättighet att bara för att grannen har det så ska jag ha det. Rätta munnen efter matsäcken och om du anser att matsäcken är för liten gör då något åt saken (om du inte är oförmögen att arbeta, då skall du självklart få den hjälp du behöver). Annars får man acceptera att läget är som det är.

Sedan måste jag bara få skriva något om denna skräckpropaganda angående 60krs-löner. Här på Irland har vi en lagstadgad minimilön på €7,80 (ca 72kr), det är dock väldigt få som jobbar för denna lön, mestadels Polacker som jublar över den. Istället är företagen mycket måna om sina anställda därför att om jobbet inte passar så är det bara att gå över gatan till nästa arbetsgivare. Trivs personalen så gör de ett bra jobb, och lönen är en del av trivseln på jobbet.

Om högern nu kan få ner arbetslösheten så kommer möjligheten till lönedumpning att minska i och med att antalet arbetslösa som slåss om samma jobb minskar.

/Utlandssvensk

Last edited:
Masen skrev:
2474829 Gött alla ni som röstade på alliansen.
Nu kommer premierna höjas dryga 2000 kr på en sporthoj:mad: . Börjar ångra sig???:confused: :va

Det som är tråkigt var när de intervjuade representanter från försäkringsbolaget, så menar de att höjningen dels skall bekosta deras admistrativa omkostnader, sen redovisningen var upp till regeringen att påvisa vart pengarna/hur de skall fördelas på personskador vid trafikolyckor som tidigare betalts av socialförsäkringen, jag personligen tror det inte blir någon skillnad där, största skillnaden blir försäkringsbolagens större vinster.

Nu kommer inte jag själv drabbas lika hårt som ex en 24 åring från Stockholm, där de visat exempel från 11 000 kr årligen till 22 000 kr.

K.L skrev:
2476832 Arbetslösheten kommer nog att minska men det kommer nog tillkomma fler låglönejobb än höglönejobb...
Troligtvis, men det ska ju LÖNA SIG att arbeta om man jämför det med att vara arbetslös.

goodspeed skrev:
2476857 Smakar det så kostar det och allt är inte en mänsklig rättighet att bara för att grannen har det så ska jag ha det. Rätta munnen efter matsäcken och om du anser att matsäcken är för liten gör då något åt saken (om du inte är oförmögen att arbeta, då skall du självklart få den hjälp du behöver). Annars får man acceptera att läget är som det är.
/Utlandssvensk
:fakta

Last edited:
K.L skrev:
2476832 Arbetslösheten kommer nog att minska men det kommer nog tillkomma fler låglönejobb än höglönejobb...

Ja, men sjunker akassan en aning samtidigt som skattetrycket lättar så kommer antalet lågavlönade öka och arbetslösa minska.

Dessutom får ju den lågavlönade MER kvar i plånboken än om denne hade varit arbetslös vilket är själva målet.

Maax skrev:
2476040 Det jag tycker är så jävla fantastiskt är att en snubbe som får 26% av landets röster...just det, 26%, faktiskt kan bli statsminister. :död

Majoriteten som bestämmer? skulle inte tro det.
Ja, alliansen fick majoriteten av rösterna. Persson har ju knappast haft egen majoritet tidigare...

Maax skrev:
Är ju allmänt känt att folk som röstar blått ser till sin egna lilla värld, enstaka sakfrågor...
Är ju allmänt känt att alla som röstar rött är Leninfanatiker :rolleyes:

Maax skrev:
( Gäller alla utom faktiska moderater = höginkomsttagare, ca 10 - 15% av Sveriges befolkning ) 10-15% som i dagsläget bestämmer över resterande 85 -90%...helt jä**a otroligt.
Det är konstigt att dom inte bara fick 10-15% av rösterna då...

Maax skrev:
Och nej, jag räknar inte med resten av stödpartierna för högern, eftersom dom snällt gör vad moderaterna säger åt dom att göra.
Eller hur? Det handlar inte om stödpartier i den formen som det varit i vänsterregeringen där beslut stått och fallit på huruvida det passat V och MP utan nu handlar det om en politik som fyra partier kommit överens om att föra innan valet. De partier du kallar för stödpartier är för övrigt högerpolitiska vilket isf gör dom till stödpartier för sin egna politik... möjligen kan man kalla C för ett mittenparti med tyngden på högerfoten.

:pannkyss

Status
Ej öppen för fler svar.
Back