Borgarna

Status
Ej öppen för fler svar.
K.L skrev:
2476832 Arbetslösheten kommer nog att minska men det kommer nog tillkomma fler låglönejobb än höglönejobb...

Varför tror alla att man måste stanna livet ut i ett låglönejobb. Varför ser inte folk det som en möjlighet att ta sig in på arbetsmarknaden för att senare avancera. Jag anser hur som helst att det är bättre att ta vägen in på arbetsmarknaden via ett låglönejobb än ett plus-jobb eller en AMS-åtgärd.

korvgubbe skrev:
2476873 Dessutom får ju den lågavlönade MER kvar i plånboken än om denne hade varit arbetslös vilket är själva målet.
Så sant, hellre arbetande med 2000:- mer kvar vid slutet av månaden än arbetslös. Vilket i sin tur leder till mindre utgifter i form av bidrag och mer inkomst i form av skatt. Hur mycket tjänar inte vi alla (staten) på det?

goodspeed skrev:
2476891 Jag anser hur som helst att det är bättre att ta vägen in på arbetsmarknaden via ett låglönejobb än ett plus-jobb eller en AMS-åtgärd.
Givetvis!

Last edited:
Hårding skrev:
2476561 Varför är det alltid så jäkla synd om Agda 65 eller den ensamstående föräldrern som aldrig vill betala för någon annan?, båda två får väl säkert en hel del bidrag eller hur Jag vill inte betala för Agdas nya tänder eftersom hon käkat godis hela sitt liv så hon får väl dricka sig mätt på vårdhemmet, och de där ensamstående föräldrarna skulle väl tänkt på finansieringen av sitt barn innan de började ha sex eller skilde sig...

:mattias
Nu har jag pratat med Agda och hon tyckte att det var ok att betala för oss och hade för tillfället inte behov av nya tänder.:banana

korvgubbe skrev:
2476854 Ja, men hur mycket bidrog man med tillbaka till där man växte upp?! hur många lämnar inte sina födelseorter med oerhörda "skatteskulder"?!

Hela systemet är ju uträkat på att vi under våra första 18-20 år lever på samhället för att sedan som vuxna betala igen...

Det är rätt enkel matematik att se hur det blir för de komuner som har hög utflyttning av unga vuxna.....
Lika enkelt är det att se vilken vinst det är för storstadsregionerna som tar emot högutbildade vuxna som redan "kostat färdigt". Det är ju pengar in på pluskontot från dag ett...
Jag antar att du menar kostnader för skolgång osv med "skatteskulder"? Det är där det jag skrev om den statliga skatten kommer in.

Sen är det väl inte riktigt hela sanningen att vi lever på samhället de första 18-20 åren... föräldrarna har ju en skaplig del av den kostnadskakan, oftast iaf.

Storstadsregionerna utbildar ju faktiskt en hel del folk som kommer utifrån oxå, inte alla som läser på SU, KTH, Chalmers eller MAS är födda där. Men visst flyttar det in en hel del färdigutbildade människor från de mindre orter som har högre utbildningar till storstäderna. Fast å andra sidan så skapar väl ett universitet/högskola en hel del jobb på en mindre ort?!

Nu ska jag gå och jobba och dra in lite skattepengar till den mellansvenska staden Örebro :)

goodspeed skrev:
2476891 Varför tror alla att man måste stanna livet ut i ett låglönejobb. Varför ser inte folk det som en möjlighet att ta sig in på arbetsmarknaden för att senare avancera...
:tummenupp

Last edited:
newstead skrev:
2476904 Jag antar att du menar kostnader för skolgång osv med "skatteskulder"?

föräldrarna har ju en skaplig del av den kostnadskakan, oftast iaf.

Fast å andra sidan så skapar väl ett universitet/högskola en hel del jobb på en mindre ort?!

Nu ska jag gå och jobba och dra in lite skattepengar till den mellansvenska staden Örebro :)

Jo, självklart menade jag "skatteskulder" (inom situationstecken) som den "skuld" man har efter att ha haft gratis skolgång, fri tandvård, subventionerad barnomsorg, aktivitetsbidrag när man idrottat, varit på ungdomsgårdar och senare fått studiebidrag o.s.v.

Visst betalar föräldrarna en del men "skulden" uppstår ändå.

De småorter jag pratar om är INTE studieorter eftersom de oftast klarar sig rätt bra. Jag pratar om än mindre kommuner i bl.a. norra sverige. Det är väl klart det blir hål i kassan när huvuddelen av de unga vuxna flyttar ut så snart de uppnått arbetsför ålder. Kvar blir en överrepresentation av nya kullar av barn (som kostar allt det ovan nämnda) samt pensionärer (som även de kostar)

Studieorterna tjänar ju dessutom rätt bra med pengar på sina studenter i form av statliga bidrag och på allt studenterna bränner på orten. Dessutom attraherar högskolor och universitet företag som gör att en del studenter stannar på studieorten när de börjar arbeta.(så plötsligt får de in skatt från ex-studenter som de redan tjänat pengar på och inte lagt en krona på barnomsorg/grundskola/tandvård/föreningsbidrag o.s.v.)

Jag pluggade f.ö själv i Örebro! :tummenupp

Last edited:
newstead skrev:
2476904

Jag bränner ungefär 200 000 Svenska skattekronor* varje dag :P (bara så du vet vart dina pengar går ;))

*Jobbar på ett företag som säljer medicintekniska produkter till sjukhusen, bla Sverige. Tex dränage till Urologi som en del råkar ut för när de vurpar med MC:n.

Jessan skrev:
2476901 :mattias
Nu har jag pratat med Agda och hon tyckte att det var ok att betala för oss och hade för tillfället inte behov av nya tänder.:banana
Haha! Ja då är det ju lugnt, då slipper man sälja hojen då kanske? :)

flugan skrev:
2476792 ........ Innan man skriker halsen av sig för det höga elpriset bör man betänka att den största elproducenten fortfarande ägs av staten.

Det visar på ett tydligt sätt hur AMATÖRER ställer till det när dom "Privatiserar"...
och det eftersom dom i grund och botten inte har förstått vad en
marknadsekonomi bygger på så blir det så här.......

Marknadsekonomi = Köpare på ena sidan...Säljare på andra sidan.
Köparen har möjlighet att välja mellan olika säljare.......och kan välja
den som erbjuder BÄSTA produkten utifrån pris/kvalitet/övrigt....

Den RÖD/RÖD/GRÖNA varianten på marknadsekonomi =
Säljare = Vattenfall.......men...
Köpare = Vattenfall.......och...
Säljare = Vattenfall.......klurigt ..eller hur?

Vattenfall = Staten...säljer elen på NORDPOL's SPOTMARKNAD...hm..
Vattenfall = Staten...säljer elen till "Förbrukarna"....

Vad finns insitamentet att få konkurens på priserna på el.....??
När alla andra aktörer(den fria konkurensen) som säljer el till oss
förbrukare bara har NORDPOL att köpa från....?

STOPP nu!

MILJÖPARTIET finns ju med som garant för MILJÖN...eller hur...??

Absolut....Vi lägger ner Barsebäck....höjer priserna på NORDPOL....köper
BRUNKOLSKRAFTVERK i TYSKLAND för pengarna.........snacka om att
bita sig i arslet!

KentW

Wagge skrev:
2476776
Jag hade gärna velat ha en helikopter att flyga omkring i, men jag har faktiskt inte råd...

Du får spara riktigt duktigt så kommer du nog att ha råd en dag skall du se..Man skall nära sina drömmar..:tummenupp

Att hävda att man tycker att det är fel att " en småbarnsförälder skall behöva finansiera ditten och datten åt mig" är bara en borgerlig omskrivning för att man själv inte vill bidraga till att andra har en rimlig levnadsstandard ( tänker då på arbetslösa och sjuka ). Ren egoism alltså.

Däremot så kan det ligga något i detta förslag, att de motorstarkaste skall ta mer av skadekostnaden.
Med handen på hjärtat så är det väl redan så idag, en RF 900 har 8000:- (några år gammal uppgift ) i trafikförs, och min egna lilla "moppe" 2600:-

Kent W skrev:
2476938 Det visar på ett tydligt sätt hur AMATÖRER ställer till det när dom "Privatiserar"...
och det eftersom dom i grund och botten inte har förstått vad en
marknadsekonomi bygger på så blir det så här.......

Marknadsekonomi = Köpare på ena sidan...Säljare på andra sidan.
Köparen har möjlighet att välja mellan olika säljare.......och kan välja
den som erbjuder BÄSTA produkten utifrån pris/kvalitet/övrigt....

Den RÖD/RÖD/GRÖNA varianten på marknadsekonomi =
Säljare = Vattenfall.......men...
Köpare = Vattenfall.......och...
Säljare = Vattenfall.......klurigt ..eller hur?

Vattenfall = Staten...säljer elen på NORDPOL's SPOTMARKNAD...hm..
Vattenfall = Staten...säljer elen till "Förbrukarna"....

Vad finns insitamentet att få konkurens på priserna på el.....??
När alla andra aktörer(den fria konkurensen) som säljer el till oss
förbrukare bara har NORDPOL att köpa från....?

STOPP nu!

MILJÖPARTIET finns ju med som garant för MILJÖN...eller hur...??

Absolut....Vi lägger ner Barsebäck....höjer priserna på NORDPOL....köper
BRUNKOLSKRAFTVERK i TYSKLAND för pengarna.........snacka om att
bita sig i arslet!

KentW
var tvungen att logga in för att ge dig en :tummenupp Äntligen någon som ser lite längre än nästippen. /blå

goodspeed skrev:
2476857 En stor skillnad som jag finner mellan högerblocket och vänsterblocket är att högern oftare spelar med öppna kort. Hos vänsteralliansen mörkar man gärna detta. Hur mycket talade S/V/Mp om att de INTE skulle genomföra denna förändring om de fick makten? Även när det är förslag som inte är helt populära hos allmänheten så tycker jag det är ärligt att köra med öppna kort.

Till exempel har vi ÄFS som (S) drev igenom, hur mycket hörde vi talas om detta innan det genomfördes?
(Om du fortfarande inte vet vad detta är, ta då genast reda på det).

Vp:s Lars Ohly är höginkomsttagare, bor i Sthlm City i Bostadsrätt. Hans dotter (som han hävdar att han inte har någon bestämmanderätt över. dock vill han bestämma över resten av Svenskarna) går i Friskola. Han motionerar för att rika skall flyttas över till segregerade områden för att minska invandringens effekter.
Då frågar jag mig; varför går han inte själv först och visar på gott exempel genom att leva som han lär? Vänstern är riktiga hycklare, men utåt sätt säger de sig företräda solidaritet och rättvisa.

Rösta rött, lev blått och jobba Svart, det är tydligen devisen i det solidariska Sverige.

Smakar det så kostar det och allt är inte en mänsklig rättighet att bara för att grannen har det så ska jag ha det. Rätta munnen efter matsäcken och om du anser att matsäcken är för liten gör då något åt saken (om du inte är oförmögen att arbeta, då skall du självklart få den hjälp du behöver). Annars får man acceptera att läget är som det är.

Sedan måste jag bara få skriva något om denna skräckpropaganda angående 60krs-löner. Här på Irland har vi en lagstadgad minimilön på €7,80 (ca 72kr), det är dock väldigt få som jobbar för denna lön, mestadels Polacker som jublar över den. Istället är företagen mycket måna om sina anställda därför att om jobbet inte passar så är det bara att gå över gatan till nästa arbetsgivare. Trivs personalen så gör de ett bra jobb, och lönen är en del av trivseln på jobbet.

Om högern nu kan få ner arbetslösheten så kommer möjligheten till lönedumpning att minska i och med att antalet arbetslösa som slåss om samma jobb minskar.

/Utlandssvensk

Jag vet "inte citera långa texter"
Men detta är nog en av de klokaste inläggen hittils i denna tråd :tummenupp

D_Sundsvall skrev:
2476951 Att hävda att man tycker att det är fel att " en småbarnsförälder skall behöva finansiera ditten och datten åt mig" är bara en borgerlig omskrivning för att man själv inte vill bidraga till att andra har en rimlig levnadsstandard ( tänker då på arbetslösa och sjuka ). Ren egoism alltså.
Aum...? Nej. Tror nog alla som är normalt funtade vill hjälpa de som är gamla, sjuka, m.m., till en rimligt levnadsstandard. Eller?

Vi kan ju alltid dela upp Sverige!

Förslagsvis strax norr om Stockholm... kanske i höjd med Gävle?

Det skulle bli himmelriket för oss! Slippa slussa alla stålar till storstadsregionerna. Vi kan leva på våra naturtillgångar som tex el, malm, skog. Okej vi kommer inte att ha några kärnkraftverk men vattenkraften räcker till. Blir säkert över lite el som vi kan sälja till Fjollträsk för.. tja... en 4-5kr per kWh.:D
Mmmm... tänk vad mycket fina vägar och skolor det skulle kunna bli!
Bäst av allt är att vi kunde ha ett rött styre som vi själva valt.

Åter till försäkringsfrågan.

Har ni glömt att premiehöjningen drabbar alla inte bara oss med sakintresse, tex varutransporter, bussresor, allt som flyttas och körs med fordon.

En sak som jag funderar över är hur blir det med ej trafikförsäkringspliktiga transportmedel tex, cyklar, dessa är inte direkt skadefria och dom är många.

StephanD skrev:
2477015
Har ni glömt att premiehöjningen drabbar alla inte bara oss med sakintresse, tex varutransporter, bussresor, allt som flyttas och körs med fordon.

ja, men arbetsgivaravgifterna sänks så kostnaden för alla chauförer sjunker.

StephanD skrev:
2477015
En sak som jag funderar över är hur blir det med ej trafikförsäkringspliktiga transportmedel tex, cyklar, dessa är inte direkt skadefria och dom är många.

Det är väl som med cyklar som med fotboll. De fåtalet kostsamma skador som cyklingen orsakar är en bråkdel av hälsovinsten som uppstår när folk aktiveras och börjar motionera. Smhället skulle tjäna många miljoner varje år om bara en liten del av svenskarna bytte bilen mot cykel för att ta sig till jobbet.

* För oerhört många sthlm:are skulle de dessutom komma snabbare till jobbet.
* Miljön skulle bli bättre
* köerna skulle minska

När fan ska ni sluta med att använda fotboll, cykling och andra exempel?!?! De är ju så pinsamt dåliga exempel att de inte ens är värda att argumentera emot. INSE att hälsovinsten och den kostnadsbesparing det innbär slår kostnaderna för korsband, hjärnskakningar och skrubbsår med råge...

Last edited:
korvgubbe skrev:
2477016 ja, men arbetsgivaravgifterna sänks så kostnaden för alla chauförer sjunker.

:va Hur gick det med jobben då som en sänkning av arbetsgivaravg skulle skapa utrymme för om dessa pengar ska täcka Försäkringshöjningar.

Nej. jag tror inte de blås politik, omvänd Robyn hood

Maggy skrev:
2477009 Vi kan ju alltid dela upp Sverige!

Det skulle bli himmelriket för oss! Slippa slussa alla stålar till storstadsregionerna. Vi kan leva på våra naturtillgångar som tex el, malm, skog. Okej vi kommer inte att ha några kärnkraftverk men vattenkraften räcker till. Blir säkert över lite el som vi kan sälja till Fjollträsk för.. tja... en 4-5kr per kWh.:D

Bara för att ni bor brevid kraftverket betyder inte att ni äger det:mattias ...eller kan jag glida förbi den lokala mataffären och plocka på mig gratismat bara för att jag bor brevid den?

Maggy skrev:
2477009 Vi kan ju alltid dela upp Sverige!

Jag hoppas verkligen ni i "rika norrland" är snälla mot oss fattiga sthlmare :D
du har inte hört talas om robin hood skatten va? :pannkyss

StephanD skrev:
2477029 :va Hur gick det med jobben då som en sänkning av arbetsgivaravg skulle skapa utrymme för om dessa pengar ska täcka Försäkringshöjningar.

Ja, för många blir det en plus/minus-nollsummering. För vissa blir det billigare och för vissa blir det dyrare.

Men poängen är att fler ska få det billigare att jobba.
Fler ska få mer pengar över.
De som att syssla med kostsamma intressen/verksamheter får använda skattebesparingen/arbetsavgiftsbesparingen till att betala detta.

För de som ägnar sig åt riskfyllda sysslor blir det lite dyrare, för övriga blir livet billigare. Var man försöker så mycket som möjligt täcka sina egna kostnader.

Självklart skall samhället subventionera skola, omsorg, vård o.s.v. Där vill jag att vi alla drar vårt strå till stacken och ger alla samma chans.

Hojåkning och annat är i mina ögon inget som jag kräver att andra ska subventionera.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!