Borde man skaffa en jetbike???

En sån ventil-pulsjet som du länkade till i första inlägget är inte speciellt avancerad, mest ett plåtrör med en reedventil längst fram. Nästan lite dyrt med 650 dollaros om man ser till vad man får för pengarna.:)

Ifall du köper en sån ska du se till att få med flera uppsättningar reedläppar, dom slits fort i såna här motorer och kan ta slut på under en minut om ventilpaketet är dåligt designat. Det är inte speciellt svårt att etsa ut egna reedläppar men det kräver att du kan få tag i rätt sorts fjäderstål.

Samma problem fast i kubik får man om man köper en begagnad flyg-jetmotor i okänt skick, skulle du råka tappa bort fel skruv måste du beställa en ny från tillverkaren för samma pris som en japansk medelklassbil...:gnissla

Dessutom är det inte bara att trycka på en knapp och starta en sån turbinmotor heller, kontrollsystemet till motorn kan vara ett stort projekt att bygga (inte speciellt troligt att du får med styrboxar för att köra motorn manuellt i stativ) och bara batteribanken till startmotorn kommer kosta fläsk och lite till.

Snacka om neggo-inlägg från min sida, jag som borde jubla när fler visar intresse för jetmotorer. Klart du ska se dig om efter någon kul motor, men ibland kan det faktiskt vara bra att tänka efter före så du slipper bränna massa pengar i önödan...:tummenupp

En sån ventil-pulsjet som du länkade till i första inlägget är inte speciellt avancerad, mest ett plåtrör med en reedventil längst fram. Nästan lite dyrt med 650 dollaros om man ser till vad man får för pengarna.:)

Ifall du köper en sån ska du se till att få med flera uppsättningar reedläppar, dom slits fort i såna här motorer och kan ta slut på under en minut om ventilpaketet är dåligt designat. Det är inte speciellt svårt att etsa ut egna reedläppar men det kräver att du kan få tag i rätt sorts fjäderstål.

Samma problem fast i kubik får man om man köper en begagnad flyg-jetmotor i okänt skick, skulle du råka tappa bort fel skruv måste du beställa en ny från tillverkaren för samma pris som en japansk medelklassbil...:gnissla

Dessutom är det inte bara att trycka på en knapp och starta en sån turbinmotor heller, kontrollsystemet till motorn kan vara ett stort projekt att bygga (inte speciellt troligt att du får med styrboxar för att köra motorn manuellt i stativ) och bara batteribanken till startmotorn kommer kosta fläsk och lite till.

Snacka om neggo-inlägg från min sida, jag som borde jubla när fler visar intresse för jetmotorer. Klart du ska se dig om efter någon kul motor, men ibland kan det faktiskt vara bra att tänka efter före så du slipper bränna massa pengar i önödan...:tummenupp

Ingen fara, sitter nog mest och har för mycket tid över = tid att tänka på knäppa (roliga:)) projekt. Minns ju hur man var SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ jeffla imponerad av Arnold Sundqvist och hans jetbil för 40 år sedan. Och så ser man att man "bara" är 80 kkr från att bygga sin egen... Det blir ju liksom lite MER med en sådan än att bolta på ett lustgaskit på 945:an.

Kan känna vällusten över att någon gång i framtiden (när man är för gammal för racing) få leverera följande konversation i mina interlektuella "sittamedettglasrödvinihandenochvaravärldsbetraktare"-kretsar :

- Och vad pysslar du med nuförtiden då, nu när du slutat med roadracingen?
- Nja, inget speciellt, har just köpt en Westinghouse jetmotor och håller på att snickra på ett lämpligt chassie. Tänkte köra lite isåka om ett par vintrar. Och du?

Last edited:
"warning! Jet engines are dangerous!

Buy at your own risk

this engine runs at 140 decibels and glows red- cool!!" :tuttar

Edit: Hade jag vart kung på photoshop så hade jag monterat jetmotorn på takräcken på en 945a och klippt in ditt huvud.. Och hoppas att du börjar :D

Last edited:
a15d_3.JPG

Jag vill ha den stora i bakgrunden :D

Det behöver inte kosta hundra loppor att få tag i en hyfsad motor direkt, Ebay-priser är väl som blockets ungefär med helt sinnessjuka buy-now priser. Såg nyss en begagnad Allison 250 som säljaren ville ha 99.000USD för, ungefär 20 gånger så dyrt som andra motorer i liknande skick går för...:gnissla

Kolla in everettaero.com om du vill ha tag i motorer, en Rolls Royce Viper får du loss för drygt 2000 pund plus frakt.

[YOUTUBE-ID]MjIjdnNg3XU[/YOUTUBE-ID]

http://www.everettaero.com/viper102pic.html

Bara att handla och börja bygga, vi ses på Speed Weekend nästa år!:tummenupp

Det behöver inte kosta hundra loppor att få tag i en hyfsad motor direkt, Ebay-priser är väl som blockets ungefär med helt sinnessjuka buy-now priser. Såg nyss en begagnad Allison 250 som säljaren ville ha 99.000USD för, ungefär 20 gånger så dyrt som andra motorer i liknande skick går för...:gnissla

Kolla in everettaero.com om du vill ha tag i motorer, en Rolls Royce Viper får du loss för drygt 2000 pund plus frakt.

[YOUTUBE-ID]MjIjdnNg3XU[/YOUTUBE-ID]

http://www.everettaero.com/viper102pic.html

Bara att handla och börja bygga, vi ses på Speed Weekend nästa år!:tummenupp

Coolt! Men vill man inte ha en med efterbrännkammare? För det har väl inte den på bilden eller? Det blir liksom mera TRYCK då (läs oväsen) väl?
Som den här: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/WEST...otors_Aviation_Parts_Gear&hash=item45f5e5240b
Är detta dyrt?

Ebay har ju mycket kul... Här är en komplett bil:)
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/CORV...5892423?pt=Race_Car_Parts&hash=item4153a05bc7

Förresten, var det typ ett sådant här köp du började ditt turbinbygge med?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/GIGA...r_Truck_Parts_Accessories&hash=item5d2bd55abc

Last edited:
Coolt! Men vill man inte ha en med efterbrännkammare? För det har väl inte den på bilden eller? Det blir liksom mera TRYCK då (läs oväsen) väl?

Ha ha, med nästan ett ton i dragkraft tror jag att det lever om så det räcker...:D

Förresten, var det typ ett sådant här köp du började ditt turbinbygge med?

Garrett med 9.5cm exducermått, det ser faktiskt ut att vara en liknande turbinaxel som jag har. Fast min är nog fan lite större ändå för jag har för mig att mitt exducermått ligger över decimetern.

Ha ha, med nästan ett ton i dragkraft tror jag att det lever om så det räcker...:D

Nu får du vara tydligare här; vilken har ett tons dragkraft? Den du syftade på eller Westinghousesnurran? Och ett tons dragkraft, är det mycket? Vad hade Arnold Sundqvist i sin?

Nu får du vara tydligare här; vilken har ett tons dragkraft? Den du syftade på eller Westinghousesnurran? Och ett tons dragkraft, är det mycket? Vad hade Arnold Sundqvist i sin?

En RR Viper har ca 800kg dragkraft och det var den jag menade.

Huruvida det är mycket eller lite är väl upp till var och en att ha åsikter om, men jag tycker det är rejält mycket dragkraft. Det räcker till för att lyfta en Golf 1:a rakt upp i alla fall.

En RR Viper har ca 800kg dragkraft och det var den jag menade.

Huruvida det är mycket eller lite är väl upp till var och en att ha åsikter om, men jag tycker det är rejält mycket dragkraft. Det räcker till för att lyfta en Golf 1:a rakt upp i alla fall.

Det drar!!! Men Arnold då, i sin maskin på 70-talet (som väl hade en Westinghouse), hur mycket dragkraft har den?

Det drar!!! Men Arnold då, i sin maskin på 70-talet (som väl hade en Westinghouse), hur mycket dragkraft har den?

En snabb googling berättar bara att den utvecklar 25.000hk, men hur och framför allt varför man räknar om dragkraft till hästkrafter är något jag inte begriper mig på. Det är väl mest för att få till imponerande siffror skulle jag tro.

Jag tror hur som helst inte att du ska börja din jetjockey-karriär i den änden av skalan, Arnold åkte väl baklänges förbi tidtagningen i 600km/h under ett av rekordförsöken med den motorn så jag skulle föreslå att du börjar med något lite mer modest...:D

Så för att testa draget i hojen så riktar man den rakt upp, binder fast den i en Golf, och ger järnet, flyger man då iväg så är det godkänt!
Då kan man äntligen få nytta av fallskärmen, ni vet den som bilar brukar bromsa med :)

Så för att testa draget i hojen så riktar man den rakt upp, binder fast den i en Golf, och ger järnet, flyger man då iväg så är det godkänt!
Då kan man äntligen få nytta av fallskärmen, ni vet den som bilar brukar bromsa med :)

Exakt, fixar du det med Bonnevillen håller jag dig med öl och korv hela Mantorp-helgen till sommaren!:tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman