Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
fusk? Nädu, det är inte mer fusk än att köra med en 2400mm lång skoter i en 1740mm klass. Det kallas att tänka själv
Så fram med korven!
En snabb googling berättar bara att den utvecklar 25.000hk, men hur och framför allt varför man räknar om dragkraft till hästkrafter är något jag inte begriper mig på. Det är väl mest för att få till imponerande siffror skulle jag tro.
Jag tror hur som helst inte att du ska börja din jetjockey-karriär i den änden av skalan, Arnold åkte väl baklänges förbi tidtagningen i 600km/h under ett av rekordförsöken med den motorn så jag skulle föreslå att du börjar med något lite mer modest...![]()
Att Arnold var en riktig hjälte blir tydligt när man läser denna intressanta artikel skriven efter ett besök på Motala Motormuseum: http://vwmaffian.org/VW-Frends/VW-Frends_38.pdf
Måste dit!
Här mer kul läsning! Här står om "thrust power" på tre ton.. Skulle det kunna innebära att tre ton = 25000 hk ungefär??? I så fall skulle "din" motor ge 8000 hk!!!???
http://www.konditori100.se/garage/carmakes/k1casil2.htm
En sån ventil-pulsjet som du länkade till i första inlägget är inte speciellt avancerad, mest ett plåtrör med en reedventil längst fram. Nästan lite dyrt med 650 dollaros om man ser till vad man får för pengarna.![]()
Som sagt, hur man räknar om dragkraft till hästkrafter är för mig en gåta. Kanske man tar bränsleförbrukningen och räknar om till effekt i kW på något vis?
Hmmmm.... En hästkraft definieras som den effekt som krävs för att vid Jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund. Hur definieras dragkraften för en jetmotor?
Hmmmm.... En hästkraft definieras som den effekt som krävs för att vid Jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund. Hur definieras dragkraften för en jetmotor?
Jag har en 5cyl modellmotor på 5hk, den ger 16kg statisk dragkraft (propeller), så i det fallet så motsvarar 1000kg drag 312hk
http://home.swipnet.se/jojje-lindskog/PT171.jpg
Så enkelt är det förmodligen inte, men det skulle förvåna mej om det slår fel på flera tusen hk
EU har löst problemet, sen 2009 är det förbjudet att använda hästkrafter som enhet i EU!![]()
Jag har en 5cyl modellmotor på 5hk, den ger 16kg statisk dragkraft (propeller), så i det fallet så motsvarar 1000kg drag 312hk
http://home.swipnet.se/jojje-lindskog/PT171.jpg
Så enkelt är det förmodligen inte, men det skulle förvåna mej om det slår fel på flera tusen hk
EU har löst problemet, sen 2009 är det förbjudet att använda hästkrafter som enhet i EU!![]()
Jo...
Men då får man väl räkna på energin istället, samma som du va inne på med bränsleförbrukningen. Någon riktigt exakt jämförelse mellan hk och drag finns nog inte, men på nått sätt måste det gå att komma nära, tom NASA måste ibland uppge hk så pöbeln kan förstå"The three space shuttle main engines generate the maximum equivalent of about 37 million horsepower. The fuel pump alone delivers as much as 71,000 horsepower, the oxygen pump delivers about 23,000."
Enligt en artikel på nätet hade den slutliga version av Sundqvists jetbil 25000 hk, eller 4 tons dragkraft. I praktiken beror väl en effektangivelse på en jetmotor hur fort den rör sig. Står den still har den ju i praktiken 0 hk.
Som sagt, hur man räknar om dragkraft till hästkrafter är för mig en gåta. Kanske man tar bränsleförbrukningen och räknar om till effekt i kW på något vis?
Enligt Wiki definieras hk (...)
EDIT: Såg att Herr mossberg hann före.![]()
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |