Borde man skaffa en jetbike???

Hmmm.. om jag bygger en ramp med kuggdrift till motorn så kan jag förmodligen lyfta 10 Golfar rätt upp, men det kommer inte att gå fort, och jag behöver nog ingen fallskärm ;)
 
fusk? Nädu, det är inte mer fusk än att köra med en 2400mm lång skoter i en 1740mm klass. Det kallas att tänka själv ;)

Så fram med korven!
 
Last edited:
En snabb googling berättar bara att den utvecklar 25.000hk, men hur och framför allt varför man räknar om dragkraft till hästkrafter är något jag inte begriper mig på. Det är väl mest för att få till imponerande siffror skulle jag tro.

Jag tror hur som helst inte att du ska börja din jetjockey-karriär i den änden av skalan, Arnold åkte väl baklänges förbi tidtagningen i 600km/h under ett av rekordförsöken med den motorn så jag skulle föreslå att du börjar med något lite mer modest...:D

Att Arnold var en riktig hjälte blir tydligt när man läser denna intressanta artikel skriven efter ett besök på Motala Motormuseum: http://vwmaffian.org/VW-Frends/VW-Frends_38.pdf
Måste dit!
Här mer kul läsning! Här står om "thrust power" på tre ton.. Skulle det kunna innebära att tre ton = 25000 hk ungefär??? I så fall skulle "din" motor ge 8000 hk!!!???
http://www.konditori100.se/garage/carmakes/k1casil2.htm
 
Att Arnold var en riktig hjälte blir tydligt när man läser denna intressanta artikel skriven efter ett besök på Motala Motormuseum: http://vwmaffian.org/VW-Frends/VW-Frends_38.pdf
Måste dit!
Här mer kul läsning! Här står om "thrust power" på tre ton.. Skulle det kunna innebära att tre ton = 25000 hk ungefär??? I så fall skulle "din" motor ge 8000 hk!!!???
http://www.konditori100.se/garage/carmakes/k1casil2.htm

Som sagt, hur man räknar om dragkraft till hästkrafter är för mig en gåta. Kanske man tar bränsleförbrukningen och räknar om till effekt i kW på något vis?
 
En sån ventil-pulsjet som du länkade till i första inlägget är inte speciellt avancerad, mest ett plåtrör med en reedventil längst fram. Nästan lite dyrt med 650 dollaros om man ser till vad man får för pengarna.:)

Gjorde det ont första gången du startade en:D
 
Som sagt, hur man räknar om dragkraft till hästkrafter är för mig en gåta. Kanske man tar bränsleförbrukningen och räknar om till effekt i kW på något vis?

Hmmmm.... En hästkraft definieras som den effekt som krävs för att vid Jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund. Hur definieras dragkraften för en jetmotor?
 
Hmmmm.... En hästkraft definieras som den effekt som krävs för att vid Jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund. Hur definieras dragkraften för en jetmotor?

stämmer verkligen det? så en hojmotor på100hk ska då klara att lyfta 75x100= 7500Kg en meter upp i luften på 1sek?

låter mycket
 
Hmmmm.... En hästkraft definieras som den effekt som krävs för att vid Jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund. Hur definieras dragkraften för en jetmotor?

För att lyfta 75kg en meter upp på en sekund lär det ju behövas flera hundra kilo dragkraft, så det måste ju vara någon annan sorts formel som används för omräkningen.

Dragkraft är helt enkelt den kraft en motor pressar/drar, en fiskvåg används till mindre motorer och lastceller till större.
 
Jag har en 5cyl modellmotor på 5hk, den ger 16kg statisk dragkraft (propeller), så i det fallet så motsvarar 1000kg drag 312hk
http://home.swipnet.se/jojje-lindskog/PT171.jpg

Så enkelt är det förmodligen inte, men det skulle förvåna mej om det slår fel på flera tusen hk:confused:

EU har löst problemet, sen 2009 är det förbjudet att använda hästkrafter som enhet i EU! ;)
 
Last edited:
Jag har en 5cyl modellmotor på 5hk, den ger 16kg statisk dragkraft (propeller), så i det fallet så motsvarar 1000kg drag 312hk
http://home.swipnet.se/jojje-lindskog/PT171.jpg

Så enkelt är det förmodligen inte, men det skulle förvåna mej om det slår fel på flera tusen hk:confused:

EU har löst problemet, sen 2009 är det förbjudet att använda hästkrafter som enhet i EU! ;)

Det går inte räkna så med jetmotorer eftersom den statiska dragkraften är så liten i förhållande till den totala energin i jetstålen.

Det där lät ju mer än lovligt flummigt, men grejen är att 16 kilo jetdragkraft är betydligt "kraftigare" än 16kg propellerdragkraft eftersom utloppshastigheten i jetstålen är så mycket större.

Ju fortare ett propellerplan flyger desto lägre blir den faktiska dragkraften eftersom en propeller genererar en stor volym luft med rätt låg hastighet.

En jetmotor däremot accelererar en relativt liten mängd luft till sjuka hastigheter, vår jetspark har en utblåsningshastighet på över 600m/s eller ca 2200km/h vilket gör att hur fort vi än kör ger motorn samma knuff eftersom sparkens hastighet framåt är obetydlig i förhållande till utblåsningshastigheten från motorn.

Alltså är en jetmotor mer effektiv i riktigt höga hastigheter, en ren jetmotor utan bypassfläkt och sånt blir effektiv först över mach1 ungefär.
 
Jo...
Men då får man väl räkna på energin istället, samma som du va inne på med bränsleförbrukningen. Någon riktigt exakt jämförelse mellan hk och drag finns nog inte, men på nått sätt måste det gå att komma nära, tom NASA måste ibland uppge hk så pöbeln kan förstå;) "The three space shuttle main engines generate the maximum equivalent of about 37 million horsepower. The fuel pump alone delivers as much as 71,000 horsepower, the oxygen pump delivers about 23,000."
 
Jag har en 5cyl modellmotor på 5hk, den ger 16kg statisk dragkraft (propeller), så i det fallet så motsvarar 1000kg drag 312hk
http://home.swipnet.se/jojje-lindskog/PT171.jpg

Så enkelt är det förmodligen inte, men det skulle förvåna mej om det slår fel på flera tusen hk:confused:

EU har löst problemet, sen 2009 är det förbjudet att använda hästkrafter som enhet i EU! ;)

Enligt en artikel på nätet hade den slutliga version av Sundqvists jetbil 25000 hk, eller 4 tons dragkraft. I praktiken beror väl en effektangivelse på en jetmotor hur fort den rör sig. Står den still har den ju i praktiken 0 hk.
 
jetmotor + vanlig 1kcc motor hade ju inte varit helt fel.
 
Jo...
Men då får man väl räkna på energin istället, samma som du va inne på med bränsleförbrukningen. Någon riktigt exakt jämförelse mellan hk och drag finns nog inte, men på nått sätt måste det gå att komma nära, tom NASA måste ibland uppge hk så pöbeln kan förstå;) "The three space shuttle main engines generate the maximum equivalent of about 37 million horsepower. The fuel pump alone delivers as much as 71,000 horsepower, the oxygen pump delivers about 23,000."

Jo det ger väl lite mer wow-faktor att slänga ur sig miljontals hästkrafter än att prata om X antal ton dragkraft, men det känns väldigt missvisande. Ungefär som att översätta en tredagars fjällvandring till 470.000 armhävningar....

Enligt en artikel på nätet hade den slutliga version av Sundqvists jetbil 25000 hk, eller 4 tons dragkraft. I praktiken beror väl en effektangivelse på en jetmotor hur fort den rör sig. Står den still har den ju i praktiken 0 hk.

Åffan, i så fall kommer min blivande hojmotor ge 330hk istället för de 150-160hk jag räknar med. Wohoo!:D
 
Som sagt, hur man räknar om dragkraft till hästkrafter är för mig en gåta. Kanske man tar bränsleförbrukningen och räknar om till effekt i kW på något vis?

Enligt Wiki definieras hk "den effekt som krävs för att vid Jordens yta lyfta 75 kilogram en meter rakt upp i luften på en sekund". En jethistorias egenvikt ej att förglömma.

Så det borde väl vara görligt med en omvandling, i teorin iaf.

Lustig kuriosa är att det var Herr James Watt himself, som införde begreppet hästkrafter för att beskriva hur många hästars arbete hans ångmaskiner kunde utföra.

EDIT: Såg att Herr mossberg hann före. :gnissla
 
Last edited:
Back
Top