En sån ventil-pulsjet som du länkade till i första inlägget är inte speciellt avancerad, mest ett plåtrör med en reedventil längst fram. Nästan lite dyrt med 650 dollaros om man ser till vad man får för pengarna.
Ifall du köper en sån ska du se till att få med flera uppsättningar reedläppar, dom slits fort i såna här motorer och kan ta slut på under en minut om ventilpaketet är dåligt designat. Det är inte speciellt svårt att etsa ut egna reedläppar men det kräver att du kan få tag i rätt sorts fjäderstål.
Samma problem fast i kubik får man om man köper en begagnad flyg-jetmotor i okänt skick, skulle du råka tappa bort fel skruv måste du beställa en ny från tillverkaren för samma pris som en japansk medelklassbil...
Dessutom är det inte bara att trycka på en knapp och starta en sån turbinmotor heller, kontrollsystemet till motorn kan vara ett stort projekt att bygga (inte speciellt troligt att du får med styrboxar för att köra motorn manuellt i stativ) och bara batteribanken till startmotorn kommer kosta fläsk och lite till.
Snacka om neggo-inlägg från min sida, jag som borde jubla när fler visar intresse för jetmotorer. Klart du ska se dig om efter någon kul motor, men ibland kan det faktiskt vara bra att tänka efter före så du slipper bränna massa pengar i önödan...