Borde körskolorna lära ut hur man vurpar?

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Det kan nog ligga något i det, men om vi talar nu om någon som precis har tagit sitt körkort och hjälpligt kan ta sig fram i trafiken stel som en pinne av rädsla för att krascha i första bästa kurva. Då tror jag faktiskt att en dag i nybörjargrupp hos SMC kan göra underverk. Väljer sedan eleven att fortsätta att fortbilda sig via SMC och delta i andra bandagar. Då kanske man kan börja diskutera det du nu tar upp. Det tar dock ett tag att få upp en viss färdighet. Det måste väl ändå ligga i allas intresse att folk känner sig bekväma att manövrera sitt fordon oavsett om det är cykel, moped, motorcykel eller bil. Hur ofta ser man inte osäkra förare där ute oavsett fordonsslag som skulle behövt en förarutbildning som kanske släpper lite på deras rädsla och spärrar lite. Alla är inte närsynta gamlingar utan personer i alla åldrar utan fysiska men.

Det var väl inte riktigt det TS menade när han skrev det. I såfall ge mig ett exempel på någon som lär dig att vurpa på "rätt sätt".
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är vad jag alltid har sagt.

Kan man köra bra på bana så ökar hastigheten på vanlig gata. O kör man generellt fortare så ökar risken att klota..inte bara pga hög hastighet tillsammans med kanske en vägsträcka man aldrig kört förut.
Utan pga att man ökar risken att få high/lowsider med hög hastighet när det väl ligger ett potthål/grus/löv eller annat ovetande framför däcket
Majoriteten av de som klotat som jag känner är riktigt grymma på att köra fort med knäskrap o allt vad det innebär.
Dock är det svårt att lösa en highsider pga lösgrus, när de brassar på i dubbla min hastighet

I mitt fall är det snarare tvärtom, jag kör inte snabbare på gata för att jag kör bana, jag började köra bana för att det började gå för fort på gata för att vara riktigt bekvämt. På bana kan jag fortsätta pressa gränserna utan att riskera lika mycket, följden har blivit att jag tar det lugnare på gata. Det går iofs fortfarande ganska fort stundtals, men jag ligger inte på alls samma hastigheter, och mina egna gränser ligger längre bort. Det är helt enkelt inte bekvämt att ligga och pressa gränser på gata längre.
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Haha, klockrent... Jag tycker även man ska känna på hur det känns och frontalkrocka i 70 km/h när man tar bilkörkortet!. :tummenupp Om man inte vet hur det känns vet man inte vad som väntar. :hihi

Bra tänkt Sherlock visst borde du många royalties på detta. Minst en Darwin award hängande runt din hals. :krama
:krama Direkt kommer en som ska dra det till ytterligheter.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
I vilka lägen hinner man kliva av en hoj efter man har insett att den är på väg ner?

I BMWs boxermotors fall när den ligger o kanar på ena topplocket.

På övriga 2hjulingar, då det är bredsladd och farten kommit ner till en rimlig nivå.

Jag är för att folk ska lära sig vurpa, eller iaf att lära sig hoppa av o komma bort från hojen. Är också för att lära sig grus, vad som händer då det blir sladd, o hur spännande frambromsen uppför sig i sådana lägen.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Det är så det ska vara...visar på ett klokt o moget beteende!

Edit: Lät som jag var 60 år gammal eller nått med det inlägget..ändrar det till:

" - Bra där, köra satan passar bäst på bana"

I mitt fall är det snarare tvärtom, jag kör inte snabbare på gata för att jag kör bana, jag började köra bana för att det började gå för fort på gata för att vara riktigt bekvämt. På bana kan jag fortsätta pressa gränserna utan att riskera lika mycket, följden har blivit att jag tar det lugnare på gata. Det går iofs fortfarande ganska fort stundtals, men jag ligger inte på alls samma hastigheter, och mina egna gränser ligger längre bort. Det är helt enkelt inte bekvämt att ligga och pressa gränser på gata längre.
 
Last edited:

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
:krama Direkt kommer en som ska dra det till ytterligheter.

Roligt att du tyckte så... Men du kunde ju gärna då svara här hur man ska göra när man "vurpar". :arsele Det vore väldigt intressant för mig att veta eftersom jag "vurpat" ett antal ggr och undrar hur jag ska undvika det.

För du skriver ju att körskolorna ska lära ut det så du sitter du ju nog inne med "hemligheten". :hihi
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Roligt att du tyckte så... Men du kunde ju gärna då svara här hur man ska göra när man "vurpar". :arsele Det vore väldigt intressant för mig att veta eftersom jag "vurpat" ett antal ggr och undrar hur jag ska undvika det.

För du skriver ju att körskolorna ska lära ut det så du sitter du ju nog inne med "hemligheten". :hihi
Ingen hemlighet. Alla gånger jag klotat berodde det på att jag körde för fort. Man kan inte alltid undvika att vurpa, händer det så händer det. Men det kanske kan vara till hjälp om man vet vad man ska göra, NÄR det går åt helvete? Det är min fråga.

Som du säkert inte förstod av första inlägget, så propsar jag inte på att man SKA göra det, utan funderar på om det skulle kunna vara till nytta? På något vis? Under lika kontrollerade former som övriga utbildningen såklart, när det gäller att inte eleven ska slå sig. (Och det gör de så bra nu med hojar som knappt går att köra framåt, reglage sönderböjda till oigenkännlighet o.s.v.)

Sitter du inne med svaret till det, eller vill du fortsätta att vara dryg?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ingen hemlighet. Alla gånger jag klotat berodde det på att jag körde för fort. Man kan inte alltid undvika att vurpa, händer det så händer det. Men det kanske kan vara till hjälp om man vet vad man ska göra, NÄR det går åt helvete? Det är min fråga.

Som du säkert inte förstod av första inlägget, så propsar jag inte på att man SKA göra det, utan funderar på om det skulle kunna vara till nytta? På något vis? Under lika kontrollerade former som övriga utbildningen såklart, när det gäller att inte eleven ska slå sig. (Och det gör de så bra nu med hojar som knappt går att köra framåt, reglage sönderböjda till oigenkännlighet o.s.v.)

Sitter du inne med svaret till det, eller vill du fortsätta att vara dryg?

Det finns väl bara en sak som gäller när det går åt helvete, vilket stämmer överens i alla lägen, inte bara på hoj och i bil... Gör inga stora manövrar, gör inget överilat. Generellt sett är det de kraftiga reaktionerna som *verkligen* får det att gå åt helvete, oftast har det bara skitit sig lite lagomt, men så gör man nåt innihelvetesdumt och så smäller det av bara satan istället.
Svårt att inte överagera när man får panikreaktion, så det är den man ska träna bort, resten ger sig generellt sett...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
I BMWs boxermotors fall när den ligger o kanar på ena topplocket.

På övriga 2hjulingar, då det är bredsladd och farten kommit ner till en rimlig nivå.

När en boxer glider på ena tutten så gäller det att trycka ner framhjulet i backen och vänta till farten har gått ner nog för att det ska betta igen. Tro mig, jag har inte kraschat någon boxer än!

Håller man i en bredsladd så länge att farten sjunker under tiden så har man uppenbarligen kontroll nog att rida ut den.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Det var väl inte riktigt det TS menade när han skrev det. I såfall ge mig ett exempel på någon som lär dig att vurpa på "rätt sätt".

Kan du utveckla din tanke lite med det här inlägget för jag förstod inte riktigt vad du menar. Utgår du från trådskaparens inlägg när jag besvarar Magnus Moss inlägg. I ett tidigare inlägg på första sidan skrev jag lite mer mina tankar runt förslaget i fråga. Du kan ju läsa det och återkomma. Jag skrev ingenstans att det finns rätt sätt att krascha på. Bara att man kan göra mentala förberedelser som kan ge en fler valmöjligheter när man väl står inför ett faktum att en krasch är oundviklig.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
I vilka lägen hinner man kliva av en hoj efter man har insett att den är på väg ner?
Med sådär drygt 5 lowsiders bakom mig: Alltid.
Det är inget jag gör medvetet.
Utan när hojen börjar falla inåt åker innerbenet ut av sig själv för att stötta.
Kanske en följd av att jag cyklat väldigt mycket på vanlig trampcykel, också på vintern.
 
Last edited:

Tjita1

Guest
Haha, klockrent... Jag tycker även man ska känna på hur det känns och frontalkrocka i 70 km/h när man tar bilkörkortet!. :tummenupp Om man inte vet hur det känns vet man inte vad som väntar. :hihi

Bra tänkt Sherlock visst borde du många royalties på detta. Minst en Darwin award hängande runt din hals. :krama
Iallafall där jag körde halkan (riskett och risktvå satt ihop då) fick man prova att "frontalkrocka" i 7 km/h, och det var nog så spännande, tycker jag. Man satt fastspänd i en släde som gled utför en ramp och in i ett stopp, och "utmaningen" var att hålla huvudet kvar mot nackstödet. Det klarade ingen.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstationen
Hoj
Zebraröd Honda Eldblad
Jag är skeptisk!
Om man ska lära sig att vurpa kan man lika gärna ta in hela paketet: hur beter sig en hoj med dåliga däck, hur beter sig en hoj när den börjar spinna, hur beter sig hojen om man vattenplanar m.m.

Detta skulle enbart göra A-kort dyrare och skrämma ännu fler från att ta det.
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jag tänkte ofta på detta när jag gick på skolan 2012. Inte att vurpa, men att lära sig sladda och slira typ gruskörning, just för att få lite erfarenhet av att småsladda med hojen. När vi övade på grusvägar så tränade vi på att låsa fram- och bakbroms, men då i syfte att få abs:en att slå in, inte att sladda. Där hade jag frivilligt kunnat propsa på sladdträning. Det som i själva verket hände var att min instinkt som nybörjare var så totalt anti-sladd, anti-vurp att jag inte ens lyckades få abs:en att gå in. Det var fan min ryggmärg som bromsade, inte mina händer, så det blev så mjukt, så mjukt. (Det där fick jag ordning på sen på bromsträning på asfalt).

Summa summarum: för en sån som mig, trots att vilja fanns, så funkade bara "lär dig allt som innebär att undvika risk för omkullkörning" på körskolan. Jag gillar aktiv körning, så misstolka inte, men instinkten att inte få sladd-slir-vurp satt/sitter stenhårt. Och jag tror inte jag var/är ensam om det.

Lösning: smc-kurser och liknande efter taget körkort.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top