Borde körskolorna lära ut hur man vurpar?

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Ja, vad tycker ni? Vore det inte rätt schysst att visa fiskarna hur det känns, så dom vet vad dom ger sig in på?

Halka omkull i säg 70 blås eller nåt sånt där. Va?

Sen kanske dom inte slår sig när dom klotar på riktigt, eller blir vakna nog att inte hamna i såna situationer, där dom kan slå sig?

Borde fan få royalty på det där...
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Tror inte så många hade ställt upp på det.

Däribland jag själv :crash
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Vore inte helt fel om man kunde komma på ett liknande koncept såsom halkbanan fast för mc. Men inte för att "lära sig klota", utan snarare känna exakt hur det känns innan det släpper.

Realistiskt ser jag det som väldigt svårt att införa det med tanke på skaderisken. Bättre vore det kanske att starta något specifikt privat. Där de får skriva på papper om skaderisken. Då kan man lägga till fler moment, typ hur man hanterar grus i kurvor, krash-tekniker: exempelvis om du håller på att low-sida ta då chansen att att glida ut det istället för att high-sida och krasha-helvet.
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Jag har ofta sagt till sprättande ungtuppar att en 10k vurpa med sömn i sin egen säng på natten gör alla gott i slutändan, och jag står fortfarande för det.

Men att lära ut det känns lite galet, dom flesta klarar det på egen hand.
 
Last edited:

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Folk har dött av att vurpat i 30 blås så njaaa

Jag ser bara fördelar med det. Visst kan man slå sig, men man får ju givetvis ha en sorts hoj som minskar skaderisken. Och skydd som tar bort det mesta.

Sa ju inte att man ska riskera sitt liv för att bita i gruset med flit. Dwt är skrämmande nog att göra det. Kolla på alla dom där fanheterdomprogrammen med den där heterhanboxaren, där dom utmanas att gå på nån kabel med dubbla fallsäkringar? Dom kan visst slå sig också. Kanske ovanligt men man vet ju.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Tanken är ju god men tveksamt om det gått ihop ekonomiskt, skinnställen lär ju kasseras stup i kvarten, för o inte tala om hjälmar :p
Och självklart det där macho-mongot som tvunget ska brassa helvet och totalklotar hela hojen (och sig själv) :crash
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Det finns ju någon trafikskola som använder en liknande hoj för att rädda eleverna när de får testa lite mer. De visade upp sig på MC-mässan förra året.
DSC_0075.jpg
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
fast dom jeffla pinnarna är ju ivägen när man ska göra knäskrap o impa på brewdarna :tuttar som står o kollar :huvet
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Vad jag hörde förr med halkbana för bil så fick man ju bland annat lära sig att upphäva sladd med mera. Så är ju inte dagens halkbana och tänk, de är Viktigare att lära sig att förebygga sladden än att upphäva den, eller rättare sagt de lär inte överhuvudtaget ut att upphäva sladd, man lär sig bara att man lätt kan få sladd och skall se upp och ha större säkerhetsmarginaler på dåligt väglag.

Jag tror de är lite samma med mc. häller lära eleverna att de finns faror och man skall se upp o ta de lugnt istället för att visa dom vart gränsen går precis innan de vurpar. (antar att man känner den gränsen när man känner på att vurpa).

Så personligen är jag Inte för iden med att man skall lära sig hur man vurpar =)
Lär er att inte vurpa istället ! =) det är den billigaste och säkraste vägen :fakta


OT: Jag vet att de var så "förr" när man inte hade ABS på trafikskolans hojar (när jag tog AM för många herrans år sedan) så fick vi via min trafikskola 2st mc lektioner på lika olika platser (fast vi körde moped klass 1), då skulle vi öva att köra i grus och testa o låsa framhjul och bakhjul (separat) samt häva låsningen, de sa de till oss då att man gjorde för mc oxå (dvs de övningsmomentet). Någon som tog kort för en sådär 10 år sedan och hade något minne av det?
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Jag tror de är lite samma med mc. häller lära eleverna att de finns faror och man skall se upp o ta de lugnt istället för att visa dom vart gränsen går precis innan de vurpar. (antar att man känner den gränsen när man känner på att vurpa).

Det är annorlunda med bil dock, där behöver man köra riktigt vårdslöst för att få sladd, även i vinterväglag, med tanke på att de flesta fordon är framhjulsdrivna.

Att lära sig hur det känns när det är påväg att släppa är riktigt bra kunskap. Själv fick jag lära mig den hårda vägen genom att krasha helvet. Sen på senare tid har jag övat på att köra på sladd, man lär sig rätt snabbt.

Det viktigaste är ändå att vara lugn och att inte reagera för mycket. I sin essence kan man säga att man inte ska reagera överhuvud taget. Byggande från den logiken så tror jag man kan rädda många från att krasha, för är man bara lugn när det släpper finns det goda chanser att rädda sladden, eller alternativt att low-sida. Det värsta man kan göra när man får sladd på hoj är att försöka häva sladden, då får du en high-sider, vilket är i princip det värsta som kan hända. Vid en high-side kan man köra i 30 och fortfarande få allvarliga skador. Low-sida kan du göra i 200, och om du bara inte träffar någonting så får du några blåmärken som värst.

High-sider;
highsider_10.jpg
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
är ju inte bara hormonstinna 20åringar som tar A-kort, skulle vilja se tanten med 50årskris tvingas vurpa i 70 :smasha och sen behöva höftledsoperationer och grejer :huvet riktigt korkad tanke oavsett, typ som att behöva crasha en bil i 70km/h för att få känna bälterna skära in i axeln och krockkudden slå till i ansiktet när man tar B-kort
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Att fysiskt krascha är kanske att ta det lite väl långt, men att gå igenom hur man hanterar hojen när det släpper, och hur man ska agera när det inte går att rädda tror jag kan vara väldigt nyttigt. Visst, det är svårt att veta när det är läge att hoppa av, och vilka grejer man kan rädda, men att ha tränat upp tanken på att helt enkelt bara kliva av tror jag skulle kunna rädda många benbrott och allmänt trasiga personer.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
OT: Jag vet att de var så "förr" när man inte hade ABS på trafikskolans hojar (när jag tog AM för många herrans år sedan) så fick vi via min trafikskola 2st mc lektioner på lika olika platser (fast vi körde moped klass 1), då skulle vi öva att köra i grus och testa o låsa framhjul och bakhjul (separat) samt häva låsningen, de sa de till oss då att man gjorde för mc oxå (dvs de övningsmomentet). Någon som tog kort för en sådär 10 år sedan och hade något minne av det?

Fick öva på att låsa både fram och bak både på grus och torr/blöt asfalt när jag hade koll på bromsningarna. Vi uppmuntrades även att testa hur långt vi kunde åka med låst framhjul innan hojen började vika sig. Mycket nyttigt och ingen kraschade.

Lyckades däremot lägga hojen i ca 50-70 km/h i en av de första bromsövningarna jag gjorde.

Min lärare hade rejäla burar på hojarna och tyckte det var ok om någon vurpade ibland: Bättre att känna på det på en asfaltsplan med hjälp till hands än i trafiken tyckte han.
Detta var -98 men det var knappast en del av utbildningsplanen, vi fick lära oss massor av nyttiga saker som andra missade. På den tiden lärde många trafikskolor fortfarande ut att man skulle bromsa med raka, stela armar :dummer




Att lära sig hur det känns när det är påväg att släppa är riktigt bra kunskap. Själv fick jag lära mig den hårda vägen genom att krasha helvet. Sen på senare tid har jag övat på att köra på sladd, man lär sig rätt snabbt.

Det viktigaste är ändå att vara lugn och att inte reagera för mycket. I sin essence kan man säga att man inte ska reagera överhuvud taget. Byggande från den logiken så tror jag man kan rädda många från att krasha, för är man bara lugn när det släpper finns det goda chanser att rädda sladden, eller alternativt att low-sida. Det värsta man kan göra när man får sladd på hoj är att försöka häva sladden, då får du en high-sider, vilket är i princip det värsta som kan hända. Vid en high-side kan man köra i 30 och fortfarande få allvarliga skador. Low-sida kan du göra i 200, och om du bara inte träffar någonting så får du några blåmärken som värst.

Man lär sig att inte slå av tvärt när man är beredd på en ev sladd men 100-tals bandagar och 30 vurpor senare så var min senaste en highsider efter en helt oförberedd sladd i olja på utvarvet i snigeltempo. Överlevnadsreaktionerna sitter djupt i ryggmärgen.:crash
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Att fysiskt krascha är kanske att ta det lite väl långt, men att gå igenom hur man hanterar hojen när det släpper, och hur man ska agera när det inte går att rädda tror jag kan vara väldigt nyttigt. Visst, det är svårt att veta när det är läge att hoppa av, och vilka grejer man kan rädda, men att ha tränat upp tanken på att helt enkelt bara kliva av tror jag skulle kunna rädda många benbrott och allmänt trasiga personer.

I vilka lägen hinner man kliva av en hoj efter man har insett att den är på väg ner?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I vilka lägen hinner man kliva av en hoj efter man har insett att den är på väg ner?
Jag har flera gånger hunnit sparka bort mig när jag har lowsideat. Nu menar jag inte att kliva av är att fälla ner sidostödet, kolla så att den står stadigt, sätta ner vänsterfoten, svinga över högerbenet och sakta ta ett kliv bakåt, utan att bara släppa styret och skjuta ifrån med benen, så att man slipper hamna under den. Visst, jag kanske har tränat lite extra efter alla år med cykel, MTB och racer, inkl SPD(-SL), men så svårt är det inte.
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Kan iaf vara bra att förstå att det kan vara läge att släppa hojen och inte följa med den in i trottoarkanten, lyktstolpen eller ner i lekakulorna för den delen. Behöver ju inte handla om att "hoppa av" innan kraschen är ett faktum utan vara vaken nog att inte åka med skrotet och potentiellt skada sig än mer.

Öva på att trilla - nej tack, klarar det så bra själv.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kan iaf vara bra att förstå att det kan vara läge att släppa hojen och inte följa med den in i trottoarkanten, lyktstolpen eller ner i lekakulorna för den delen. Behöver ju inte handla om att "hoppa av" innan kraschen är ett faktum utan vara vaken nog att inte åka med skrotet och potentiellt skada sig än mer.

Öva på att trilla - nej tack, klarar det så bra själv.

Ibland kan det löna sig att kliva på hojen så man slipper asfaltseksemen.....
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Klart det är en dum ide, annars hade de redan gjort det. Men kul o spåna i det, tänk om?
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top