Borde körskolorna lära ut hur man vurpar?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Körskolorna skulle kunna lära ut en del teoretiska moment där man går igenom olika scenarion och mentalt förbereder eleverna hur de kan göra i olika scenarion. Är man mentalt förberedd har man nog fler valmöjligheter i själva ögonblicket och man kan ta beslut några avgörande ögonblick tidigare. Sedan om det räddar ens liv eller förvärrar situationen. Det är en annan fråga.

Det blir lite svårt rent praktiskt att demonstrera för eleverna eller ge dem möjligheten att själva får prova på. Man får väl ge sig ut på havet på en vattenskoter eller jetski för de praktiska bitarna att trilla av/släppa taget. Att testa att glida på asfalt kan man ju lösa på annat sätt senare. Behöver ju inte praktiskt hoppa av en motorcykel i farten. Man kan ju hålla en lina och släppa den precis när det behagar en själv.

I den här diskussionen kan ställa sig frågan om man är mottaglig för den typen av information när man precis lärt sig att hantera motorcykeln hjälpligt och fått en rad annan teoretisk kunskap. Risken är att man får för mycket information på en gång i samband med mc-utbildningen.

Tanken är god, men jag tror det är bäst att det stannar vid just en tanke. Man behöver inte införa hur mycket teoretisk och praktisk kunskap som helst. Man ska inte behöva vara stjärnfysiker för att ta ett simpelt mc-kort eller bilkort för den delen heller. Curlingsamhället går lite för långt ibland kan det tyckas.

Ett tag var jag själv inne på att man skulle kunna erbjuda de som tar körkort en kurs på bana med SMC. I ett tidigt skede lär man sig mer på en dag på en sådan kurs än under hela mc-utbildningen och en säsong på landsväg. Många mentala spärrar kan släppa - även krasch spärren om man har otur eller är övermodig.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Tog den här bilden på Gillingebanan när jag körde Risk2an där i somras. De höll på testa den för att kunna köra på halkbanan som ett moment i risktvåan

IMG_20130703_083227.jpg
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Hear hear.

Fler borde få en närmare uppfattning om hur jäkla fort det går snett, och hur ont det gör, i sansade farter...
Jag klockade en tall nyligen i Hallsbergs förnämliga endurospår, lagom attack på 3a:n, 30-40 km/h kanske.

Det gjorde ont. Trots riktigt tuffa skydd, det vi har på gatan är i klass med pyjamas i jämförelse.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Vore inte helt fel om man kunde komma på ett liknande koncept såsom halkbanan fast för mc. Men inte för att "lära sig klota", utan snarare känna exakt hur det känns innan det släpper.

Realistiskt ser jag det som väldigt svårt att införa det med tanke på skaderisken. Bättre vore det kanske att starta något specifikt privat. Där de får skriva på papper om skaderisken. Då kan man lägga till fler moment, typ hur man hanterar grus i kurvor, krash-tekniker: exempelvis om du håller på att low-sida ta då chansen att att glida ut det istället för att high-sida och krasha-helvet.
Du menar alltså en bandag....

Jag har klotat 3ggr i låg fart och det är inget jag önskar någon att prova. Att köra mc är helt enkelt en sån sak där du ska lära dig köra nära eller under gränsen ungefär som fallskärmshopp och friåkning.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Strålande idé Bottox men varför stanna där? Det borde vara obligatoriskt för alla gamla gubbar och kärringar att ta ett syntest vid 75 års ålder, samtidigt skulle dom få prova på hur det känns att småkrocka i 55 km/h så skulle vi snart bli av med ett stort irritationsmoment i trafiken.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
I arméns mc-utbildning ingår det ju att lära sig, iaf teoretiskt, hur man ska göra om man kör rakt in i ett hinder, tex en snövall, inte helt dumt.

Inom segelflyget införde man för 15 år sen en punkt på checklistan man går igenom vid start: Linbrott! Man blir uppboxerad av ett bogserplan, och går linan av på låg höjd finns det stora risker, och man har lite olika saker man kan göra beroende på vilken höjd det händer på. Forskningen hade visat att om man gick igenom alla procedurer i huvudet innan start så trodde hjärnan att den hade färsk erfarenhet och då ökade chanserna att reda ut det avsevärt.

Vi kanske skulle undvika massor med olyckor om vi varje gång vi sätter oss på hojen tänker till lite:
Om älg/barnvagn/unge/bil: Blicken rakt fram, bromsa bestämt så länge som möjligt, och om nödvändigt, släpp bromsen, titta förbi hindret, sväng undan.
På krokväg: Om kurvan svänger för mycket för din fart, bromsa innan, håll grundgas genom kurvan och titta in i kurvan, dit du ska!
Då kanske man slipper dom där stirra-panikartat-på-hindret-vurporna :)
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Tog den här bilden på Gillingebanan när jag körde Risk2an där i somras. De höll på testa den för att kunna köra på halkbanan som ett moment i risktvåan

View attachment 397575

Jag körde på Gillinge förra året. Tydligen ansåg han vår grupp så pass säker så vi fick korsa halkbanan i låg fart och testa ABS där. Jädrar vad det smattrade, trots det så började det släppa lite i sidled så det var bara att släppa bromsen helt och fortsätta rakt fram.
 

moddlaren

Guest
Kör cross ett par pass så har garanterat 90% provat att vurpa på ett eller annat sätt o med olika mängder smärta mycket lärorikt..

Har vurpat ett 100tal gånger utan tvekan o fort har det gått då och då med en hel del frakturer som dock läker relativt snabbt..

I dag på jobbe trampade jag snett över en armerings stege.. höjden ca 10cm och resultatet får jag veta ungefär kl 17. Det lutar åt en rejäl muskelbristning i vaden alternativt skadad hälsena:-((

och ta mej FN så hade jag hellre tagit denna skadan med en vurpa på en av hojarna än det här skitlöjliga sned trampet..
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
I den här diskussionen kan ställa sig frågan om man är mottaglig för den typen av information när man precis lärt sig att hantera motorcykeln hjälpligt och fått en rad annan teoretisk kunskap. Risken är att man får för mycket information på en gång i samband med mc-utbildningen..

Misstänker att du har rätt, sen är det defakto så att kör man som de lär ut på körskolan är risken väldigt liten att man kraschar. De flesta klotar för att de kör för fort, oavsett om det är för att de krockar med en bil eller liknande.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag har varit ute på lite skolor och pratat mopedsäkerhet tillsammans med Länsförsäkringar, Trafikverket, Polisen och Räddningstjänsten. Vi satt då och pratade om förarutbildning och mannen från trafikverket menade att förarutbildning typ banåka är kontraproduktivt; den typen av förare som gör sådant blir inte säkrare trafikanter. Tvärtom, med den ökade kompetensen så flyttar de fram gränserna och kraschar och då i högre farter än om de inte skulle hastighetstränat.
Och jag kan inte tvärsäkert säga att han har fel! Mina slalomvurpor blir bara fetare och fetare i takt med att jag lär mig!:fakta

Så, om man dessutom fick lära sig att vurpa skulle man kanske (eller snarare troligen) köra ännu fortare! Och bli ännu farligare!
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Tycker det låter som en toppen idé om man vill att ännu färre skall ta kortet!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har varit ute på lite skolor och pratat mopedsäkerhet tillsammans med Länsförsäkringar, Trafikverket, Polisen och Räddningstjänsten. Vi satt då och pratade om förarutbildning och mannen från trafikverket menade att förarutbildning typ banåka är kontraproduktivt; den typen av förare som gör sådant blir inte säkrare trafikanter. Tvärtom, med den ökade kompetensen så flyttar de fram gränserna och kraschar och då i högre farter än om de inte skulle hastighetstränat.
Och jag kan inte tvärsäkert säga att han har fel! Mina slalomvurpor blir bara fetare och fetare i takt med att jag lär mig!:fakta

Så, om man dessutom fick lära sig att vurpa skulle man kanske (eller snarare troligen) köra ännu fortare! Och bli ännu farligare!

Slutsatsen är att all praktisk körning med bil eller motorcykel bör tas bort i körkortsutbildningen. Och uppkörningen blir teorin + 1 varv runt kvarteret. För ju sämre föraren är på att köra dessto långsammare går det och dessto mindre allvarliga blir skadorna ! Samma gäng som år efter år ansett att det är inga problem använda mobil i bil. Påverkar inte körningen mer än att prata med någon i bilen. :D
Sverige är fantastiskt,
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/frias-fran-rattfylleri-pa-grund-av-sitt-folkslag_8880850.svd
 
Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har varit ute på lite skolor och pratat mopedsäkerhet tillsammans med Länsförsäkringar, Trafikverket, Polisen och Räddningstjänsten. Vi satt då och pratade om förarutbildning och mannen från trafikverket menade att förarutbildning typ banåka är kontraproduktivt; den typen av förare som gör sådant blir inte säkrare trafikanter. Tvärtom, med den ökade kompetensen så flyttar de fram gränserna och kraschar och då i högre farter än om de inte skulle hastighetstränat.
Och jag kan inte tvärsäkert säga att han har fel! Mina slalomvurpor blir bara fetare och fetare i takt med att jag lär mig!:fakta

Så, om man dessutom fick lära sig att vurpa skulle man kanske (eller snarare troligen) köra ännu fortare! Och bli ännu farligare!

Det kan nog ligga något i det, men om vi talar nu om någon som precis har tagit sitt körkort och hjälpligt kan ta sig fram i trafiken stel som en pinne av rädsla för att krascha i första bästa kurva. Då tror jag faktiskt att en dag i nybörjargrupp hos SMC kan göra underverk. Väljer sedan eleven att fortsätta att fortbilda sig via SMC och delta i andra bandagar. Då kanske man kan börja diskutera det du nu tar upp. Det tar dock ett tag att få upp en viss färdighet. Det måste väl ändå ligga i allas intresse att folk känner sig bekväma att manövrera sitt fordon oavsett om det är cykel, moped, motorcykel eller bil. Hur ofta ser man inte osäkra förare där ute oavsett fordonsslag som skulle behövt en förarutbildning som kanske släpper lite på deras rädsla och spärrar lite. Alla är inte närsynta gamlingar utan personer i alla åldrar utan fysiska men.
 

jonas.persson

Ny medlem
Gick med
8 May 2013
Ort
Malmö
Hoj
04 Aprilia RS50 ombygd för 70 racing
Alla som kör på bana ett tag och verkligen tagit reda på gränsen går för vad man kan och inte kan, har ju vurpat ett X antal gånger. Men kan ni säga att ni minns exakt vad ni gjorde när de gick fel (dom första fem gångerna)?

Så samma sak här du trillar en gång på körskolan och fem år senare så kommer du i samma situation. Minns du då tror du vad du ska göra för klara dig så bra som möjligt. Jag minns inte riktigt vad som hände mig i första vurpan i alla fall. Plötsligt låg man där och kom ingen stans märkte jag bara.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Dumt...skaderisken är för hög.
Till o med om man skulle köra på en stoooor mjuuuuk röd matta som brukade finnas i skolans gymnastiksalar så hade skaderisken vara hög.
Tänk va många tjejer som hade punkterat fötterna med fotpinnen. För killar kör ju som alla vet som gudar :)
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Det är vad jag alltid har sagt.

Kan man köra bra på bana så ökar hastigheten på vanlig gata. O kör man generellt fortare så ökar risken att klota..inte bara pga hög hastighet tillsammans med kanske en vägsträcka man aldrig kört förut.
Utan pga att man ökar risken att få high/lowsider med hög hastighet när det väl ligger ett potthål/grus/löv eller annat ovetande framför däcket
Majoriteten av de som klotat som jag känner är riktigt grymma på att köra fort med knäskrap o allt vad det innebär.
Dock är det svårt att lösa en highsider pga lösgrus, när de brassar på i dubbla min hastighet


Jag har varit ute på lite skolor och pratat mopedsäkerhet tillsammans med Länsförsäkringar, Trafikverket, Polisen och Räddningstjänsten. Vi satt då och pratade om förarutbildning och mannen från trafikverket menade att förarutbildning typ banåka är kontraproduktivt; den typen av förare som gör sådant blir inte säkrare trafikanter. Tvärtom, med den ökade kompetensen så flyttar de fram gränserna och kraschar och då i högre farter än om de inte skulle hastighetstränat.
Och jag kan inte tvärsäkert säga att han har fel! Mina slalomvurpor blir bara fetare och fetare i takt med att jag lär mig!:fakta

Så, om man dessutom fick lära sig att vurpa skulle man kanske (eller snarare troligen) köra ännu fortare! Och bli ännu farligare!
 
Last edited:

T-Bag

Demented Moron
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
ZX-10R 2011
Haha, klockrent... Jag tycker även man ska känna på hur det känns och frontalkrocka i 70 km/h när man tar bilkörkortet!. :tummenupp Om man inte vet hur det känns vet man inte vad som väntar. :hihi

Bra tänkt Sherlock visst borde du många royalties på detta. Minst en Darwin award hängande runt din hals. :krama
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top