Boost bottle?

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Är det nått ni använder? Skulle en sådan fylla någon funktion på en en cylindrig motor?
 

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
Boost bottle, Powerbox, YEIS finns flera namn. Den utvecklades från början av yamaha nån gång på -80 talet har jag för mig till deras crossar.

Funkar endast på två-taktsmotorer med reedventil och består helt eneklt av en box i rätt storlek och en slang. Den kopplas sen in mellan förgasaren och reedventilen.

Den funker som så att när reedventilen stängs så kommer luft-bensin blandningen att studsa mot reedventlen och gå till baka mot förgasaren. När luft-bensin blandningen då går tillbaka mot förgasaren så kommer den att störa flödet av ny luft-bensin blandning när reedventilerna öppnar igen.

Om man då monterar en power box så kommer luft-bensin blandningen istället för att gå tillbaka till förgasaren gå upp i powerboxen. När då reedventilerna öppnar igen så kommer det att sugas in luft-bensin blandning både från powerboxen och från förgasaren.

En powerbox ger en liten effektökning på lägrevarv och arbetar bäst vid ett specielt varvtal. Det finns ett par program som man kan räkna ut en avstämd(=special anpassad efter en viss motor), det programet som jag använder är utvecklad av Bimotion. De har en hemsida där man kan ladda ner programet som är ett gratis program som även innehåller en del andra 2-takts uträkningar.

/edvin
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Såna däringa finns på hojar utan reeds oxå, kommer ihåg dt125lc -82.
Finns pulser att utjämna även utan reeds.
Undrar t.o.m. om det inte finns 4t med nåt sånt.
/u
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Ah, resonanslåda. Well... det lär man inte känna i arslet utan mer bara synas på dynobänken. Ligger man på topp å fajtas kan det kanske vara värt det. Frågan är hur det blir på höga varvtal vid maxeffekten, trots allt kommer resonansanslutning och dess inverkan på luftflödet skapa en viss turbulens, negativt, iaf vid fullgas.
 

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
andersbrink skrev:
Ah, resonanslåda. Well... det lär man inte känna i arslet utan mer bara synas på dynobänken. Ligger man på topp å fajtas kan det kanske vara värt det. Frågan är hur det blir på höga varvtal vid maxeffekten, trots allt kommer resonansanslutning och dess inverkan på luftflödet skapa en viss turbulens, negativt, iaf vid fullgas.
du märker det under arslet också. Inte mycket men det ger jämnare gång över låg och mellanregistret, renare gång på lågvarv och lite extra axx.
Sen så sänker den bensinförbrukningen också. Hur? Det vet jag inte...

EDIT: Glömde säga att ju mer kraft i motorn, desto mer effekt ger powerboxen
 

Kobolt

Hellre DÖD, än RÖD!
Gick med
27 Jan 2005
Ort
Stockholm, huddinge
Hoj
--
ulf_lundin skrev:
Såna däringa finns på hojar utan reeds oxå, kommer ihåg dt125lc -82.
Finns pulser att utjämna även utan reeds.
Undrar t.o.m. om det inte finns 4t med nåt sånt.
/u
Den borde ju faktist ge kraft till alla typer av motorer som ger en, vad heter det nu? När luft-bensin blandning studsar tillbaka vid något ställe så du har nog rätt. Att den bara ger effekt vid reedventils motorer är det jag har lärt mig men jag kan ju ha fel
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Kobolt skrev:
Sen så sänker den bensinförbrukningen också. Hur? Det vet jag inte...

Det går att förklara med att resonansburken tar hand om en del av baktrycket som orsakar "double carburetion", dvs på låga varv - först sugs bränsleblandning in den normala vägen, sen spottar motorn tillbaks luft över emulsionstuben och du får en för fet blandning vid låga varvtal för samma uppfettade blandning sugs sen in igen vid nästa insugscykel. Märks mest på trimmade motorer med lite längre öppettider på portar/ventiler.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Lite, lite OT ( bil )men det finns insugsrör ( med koniskt filter ) som har en förtjockning på, som ska ge lite extra bensin/luft när man gasar på efter ett avslag på gasen.

Kostar många tusenlappar, någon som tror på att det V E R K L I G E N ger någon som helst effektskillnad?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Kobolt skrev:
nått liknande det ja, fast ändå rätt långt ifrån

Iden med boost bottle är just att utnytja Helmholtz fenomenet fast mina erfarenheter av det är inga vidare, det må ge lite mer i den absoluta botten innan pipan börjar lira men sen är den mest ivägen och sabbar bestyckningen och ger turbulens på fullgas.... Sitter det orginalmomterat kan man väl låta den sitta men att eftermontera känns dumt du kommer att få mer problem med bestyckningen än vad det ev kan ge...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
ulf_lundin skrev:
Såna däringa finns på hojar utan reeds oxå, kommer ihåg dt125lc -82.
Finns pulser att utjämna även utan reeds.
Undrar t.o.m. om det inte finns 4t med nåt sånt.
/u

På den tiden jag trimmade SAAB V4 med korsinsug så var det någon tjomme som byggde avstämda "orgelpipor" som fungerade efter samma princip, man borrade in en pipa i varje insugsrör.
Det gjorde att man fick mycket bättre gasrespons vid pådrag, se där, "responssystem" redan på rally v4ornas tid :D

Johannes eller vad han heter som jobbar på SAAB kan väl forska lite i det, någon av gubbarna från den tiden kanske inte har gått i pension.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
ulf_lundin skrev:
Såna däringa finns på hojar utan reeds oxå, kommer ihåg dt125lc -82.
Finns pulser att utjämna även utan reeds.
Undrar t.o.m. om det inte finns 4t med nåt sånt.
/u

En DT125LC-82 har reedventil också. De flesta av yamahas tvåtaktare från tidigt 70-tal och framåt har det.

Folk har redan förklarat vad Boost-bottle gör så nog om det. på flercylindriga tvåtaktare har man ofta skippat själva behållaren och har bara rör mellan insugsrören som gör samma sak. Så det behöver tydligen inte vara så avancerade pryttlar.
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top