Hur fungerar slidmatning på 2 taktare

Vad är detta? har någon tagit över GSXR100 kontot eller har han blivit frågvis på äldre dagar :va

Slidmatning går ut på att där sitter en skiva i insuget som roterar med motorvarvet(driven på kugg från veven). Skivan har sedan en form vilken reglerar under vilken period insuget till motorn är öppet...

Fördelen är att det är lättare att reglera öppethållandet vilket ger olika effektkaraktestik samt att där inte blir någon blowback som hos reed/kolvstyrda insug.....
 
Borsiin JR skrev:
Vad är detta? har någon tagit över GSXR100 kontot eller har han blivit frågvis på äldre dagar :va

Slidmatning går ut på att där sitter en skiva i insuget som roterar med motorvarvet(driven på kugg från veven). Skivan har sedan en form vilken reglerar under vilken period insuget till motorn är öppet...

Fördelen är att det är lättare att reglera öppethållandet vilket ger olika effektkaraktestik samt att där inte blir någon blowback som hos reed/kolvstyrda insug.....
Tack!
Har någon en skiss som visar förloppet.
 
Tror de illustrerar det i lelleskatalogen annars är google med sökordet rotary valve troligen rätt bra
 
Borsiin JR skrev:
Tror de illustrerar det i lelleskatalogen annars är google med sökordet rotary valve troligen rätt bra
Tackar, jag hittade några bilder, verkar ju va en smart lösning för att slippa reed.
 
Slidmatning

Fördelen är att det är lättare att reglera öppethållandet vilket ger olika effektkaraktestik samt att där inte blir någon blowback som hos reed/kolvstyrda insug.....[/QUOTE]


HÖRRÖ...
Reedmotorn är den enda som hindrar blowback.
En vass slidmatad motor med tider mellan 190-220 graders insugsöppettider har ett kraftigt gasmoln framför förgasaren innan pipan börjar dra.
MVH
Roffe
 
VRM Roffe skrev:
HÖRRÖ...
Reedmotorn är den enda som hindrar blowback.
En vass slidmatad motor med tider mellan 190-220 graders insugsöppettider har ett kraftigt gasmoln framför förgasaren innan pipan börjar dra.
MVH
Roffe
Men det tar ju en stund för reedventilen att stänga, så det blir blowback där med. Alla typer har nog mer eller mindre blowback. Här är en ventil som tydligen ska ge mindre blowback än en reedventil: http://www.snowtechmagazine.com/articles/2001/eid/eid.php
 
VRM Roffe skrev:
Fördelen är att det är lättare att reglera öppethållandet vilket ger olika effektkaraktestik samt att där inte blir någon blowback som hos reed/kolvstyrda insug.....


[/QUOTE]Vi har det gröna monstret som du trimmade för strippen :D
J-r vad den moppen gick, nu är cyllen dock spräckt.
 
Vi har det gröna monstret som du trimmade för strippen :D
J-r vad den moppen gick, nu är cyllen dock spräckt.[/QUOTE]

Jasså heheheh har ni lyckats ha ihjäl den stackarn nu..........
:hihi
Nåja det finns mera cyllar att köpa.
/R
 
när vi nu ändå är inne på blowback och liknande så har ag en fråga ang. powerbox

Hur mycket av blowbacken "försvinner" om man sätter dit en rätt avstämd powerbox? Samt blir det någon skillnad beroende på hur powerboxens anslutning placeras?
 
Kobolt skrev:
när vi nu ändå är inne på blowback och liknande så har ag en fråga ang. powerbox

Hur mycket av blowbacken "försvinner" om man sätter dit en rätt avstämd powerbox? Samt blir det någon skillnad beroende på hur powerboxens anslutning placeras?

Blowbacken är ett resultat av porttider och hur pipan är avstämd.
Högvarviga motorer kanske börjar dra vid 7-8000 varv och innan där är pipan alldeles för kort för att fungera bra.
Det medför att den skjuter tillbaka väldigt mycket tryck i vevhuset vilket medför även att fäskgaser strömmar ut genom förgasaren.
Placeringen av utjämningsburken skall vara mellan reeden och förgasaren.
Den hjälper till i låg och mellanregistret innan pipan tar tag.
MVH
Roffe
 
VRM Roffe skrev:
Blowbacken är ett resultat av porttider och hur pipan är avstämd.
Högvarviga motorer kanske börjar dra vid 7-8000 varv och innan där är pipan alldeles för kort för att fungera bra.
Det medför att den skjuter tillbaka väldigt mycket tryck i vevhuset vilket medför även att fäskgaser strömmar ut genom förgasaren.
Placeringen av utjämningsburken skall vara mellan reeden och förgasaren.
Den hjälper till i låg och mellanregistret innan pipan tar tag.
MVH
Roffe
vet hur den funkar men tänkte mer på om det gör någon skillnad om slangen till den placeras på sidan eller under eller överst i insuget
 
Roffe: Funkar powerbox ? Eller är avstämningen så känslig att det är mest tur
om ger nåt ?
Och vad händer om man börjar modda motorn ?

Det där är väl en ren Helmholtz-resonator, och t.ex. q-värdet är väl rätt
svårstyrt. Finns det såna som är trimbara ?
/u
 
Kobolt skrev:
vet hur den funkar men tänkte mer på om det gör någon skillnad om slangen till den placeras på sidan eller under eller överst i insuget

Burken måste alltid vara överst.
 
GSXR1100R skrev:
Jag har sökt utan att finna svar.

Låna någon gammal Ciao och kolla :) Där används ena sidan av vevpartiet för att öppna och stänga matningen. Enkelt, men inte så effektivt. De pluggade versionerna var dessutom så "fult" gjorda att pluggen gick lite på sidan av sliden - borrade man ur pluggen, så läckte det.
 
VRM Roffe skrev:
Vi har det gröna monstret som du trimmade för strippen :D
J-r vad den moppen gick, nu är cyllen dock spräckt.

Jasså heheheh har ni lyckats ha ihjäl den stackarn nu..........
:hihi
Nåja det finns mera cyllar att köpa.
/R[/QUOTE]
Vi har lagt mopperejsingen på hyllan nu, men satan va den gick. varvade ur på 6:an utan problem, numera är den repsollackad.

Gjorde även min värsta highsider på bana med detta monster när kolven skar i en kurva med fullt flås på 4:an :näsblod
 
Borsiin JR skrev:
Tror de illustrerar det i lelleskatalogen annars är google med sökordet rotary valve troligen rätt bra
Jo, den finns där. Dock har jag funderat om de inte har blandat ihop bilderna?
Borde inte 1-3 vara Reedventil, 1-4 Slidventil och 1-5 Kolvventil :confused:
Eller är det jag som är dum i huvudet? :gnissla
 

Bifogat

  • 1_3.jpg
    1_3.jpg
    85.5 KB · Visningar: 663
  • 1_4.jpg
    1_4.jpg
    91.2 KB · Visningar: 817
  • 1_5.jpg
    1_5.jpg
    67.9 KB · Visningar: 939
Så här kan en aprilia RSV250 slid se ut.
 

Bifogat

  • 100_10841.JPG
    100_10841.JPG
    28.3 KB · Visningar: 279
Burkar

ulf_lundin skrev:
Roffe: Funkar powerbox ? Eller är avstämningen så känslig att det är mest tur
om ger nåt ?
Och vad händer om man börjar modda motorn ?

Det där är väl en ren Helmholtz-resonator, och t.ex. q-värdet är väl rätt
svårstyrt. Finns det såna som är trimbara ?
/u

Nja.... man kan pilla ut lite bättre vrid om man hittar rätt volym.
Dock är det så att den dras med samma fenomen som en effektpipa,
att den funkar bäst vid ett varvtal.
Sen när pipan tar tag så har den spelat ut sin roll.

Tävlingsmotorer körs sällan vid varvtal där den arbetar så det är mycke skrik för lite ull som man säger när man klipper grisen.......

Jag har inte provat den typen av insug men jag är nyfiken.

MVH
Roffe
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top