Bond jävlar! spannmål,jord

Status
Ej öppen för fler svar.
Kan nån förklara för mig hur man ska kunna tvätta av traktorn innan man åker ut på vägen om man kommer direkt från åkern?
Ska man han med en fuktig trasa? Har ni sett en traktor och vet ni hur däcken ser ut?

Nä det är inte rätt att bonden drar upp en massa skit på vägen eller spiller gödsel men i en del fall är det nog oundvikligt och jag tycker nog att man får acceptera att det är skit på allmän väg ibland annars är man bra naiv och världsfrånvänd. Man kan ligga ner, gråta och sparka med fötterna det kanske hjälper.

Jag fick ett långt fett framhjulssläpp idag, det låg massor av kodynga på vägen, fränt som fan luktade det.

Så här är det i Skåne varje sensommar/höst, bara att gilla läget.

:)

Ja.. att sopa efter sig skulle ju kunna vara nåt, om man har ett sopaggregat dvs..
men vart går gränsen? om man kommer en blöt dag från en grus/lerväg med sin bil, inte stannar man och sopar upp skiten (som förmodligen blir mkt mindre.. av EN bil iaf) efter sig då.. och jag är ganska säker på att de finns ett antal grusvägar intill större asfaltsvägar..

Faktum kvarstår också att man ser oftast hinder på vägen och hinner bromsa, ser man inte hindret (i detta fall solen i ögonen om jag inte misstar mig) ja, då har man kört för fort för stunden och rådande trafiksituation.

Nu ska jag inte säga att jag kör som lagens ängel, snarare tvärt om.
Enda skillnaden är om jag gör nåt liknande i trafiken "de-håller-på-att-gå-åt-helvete" så skriver jag inte om de här...

Visst, hittills har jag SETT hindret på vägen och hunnit bromsa, men vad händer den dagen jag inte gör det?

Den senaste lersträngen jag såg (häromdagen) kom från en traktor med dubbla bakhjul (dvs 2 på varje sida). Kan du fatta hur mycket gegga som får plats MELLAN hjulen?

Kan nån förklara för mig hur man ska kunna tvätta av traktorn innan man åker ut på vägen om man kommer direkt från åkern?
Ska man han med en fuktig trasa? Har ni sett en traktor och vet ni hur däcken ser ut?

Nä, det är väl ofrånkomligt att de drar upp skit på vägen, men det jag menar är att de borde ansvara för att det försvinner lika snabbt som det hamnat där.
Det är inte precis deras privata lilla vägstump och dessutom utgör skiten en trafikfara, inte minst för oss som kör tvåhjuligt.

Last edited:
Motorcyklar ska bara köras inom tullarna i stockholm!

För annars kan man ju drabbas av fullständigt normala saker som lera på vägen, vilda djur som ingen har koll på och blöta löv...

Bara för att de som inte orkar gå in på länken jag postade tidigare också ska kunna ta del av den informationen:

"16 § På väg får ej kastas eller lämnas något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken.
Den som förorsakat att något som kan medföra fara eller olägenhet för trafiken finns på vägen skall omedelbart avlägsna detta. Kan så ej ske skall han, tills han låtit undanröja faran eller olägenheten, uppmärksamma andra på förhållandet genom utmärkning eller dylikt."

"102 § Last skall vara anbringad så, att den ej kan utgöra fara för person, medföra skada på egendom, släpa eller falla på vägen, åstadkomma störande dammbildning eller liknande olägenhet, försvåra förandet av fordonet eller framkalla onödigt buller.
När det krävs med hänsyn till lastutrymmets eller lastens beskaffenhet, skall lasten vara fastgjord. Om det behövs skall den vara övertäckt. Kedja, rep, presenning eller annan anordning som tjänar till att hålla fast eller skydda lasten skall vara säkert angjord och får ej hänga lös utanför fordonet eller släpa på marken."

Med andra ord så har bönder (och givetvis även alla andra) en skyldighet att se till så att inte deras fordon sprider ut delar av sin last eller t.ex. lera från hjulen på vägen om det kan antas utgöra en fara för någon annan*. Om de ändå skulle göra det så måste de se till att får bort det från vägen asap eller märka ut faran.

Att de saknar sopaggregat, tycker att det är jävligt äckligt att mocka bort ett halvt gödsellass som de spillt på vägen, är för stressade på grund av att det är skördetid eller helt enkelt inte gör det för att de är lata och gnälliga bönder är inte godtagbara orsaker.

Visst ska man aldrig hålla en hastighet högre än att man kan stanna innan hinder/faror som går att förutse. Men det betyder inte att man konstant ska behöva åka omkring i krypfart bara för säkerhets skull. För att det kan ha passerat en traktorförare som skiter i andras liv och hälsa till förmån för sin egen lathet.

Ska man hårdra 16 § så innebär den att man kan åka dit för att ha kastat ut en godispåse genom bilfönstret och den har landat på vägen. Eller om man har klippt sin gräsmatta som ligger intill en väg och det har kommit ut gräs på vägen.

Att försöka hävda att bönderna inte gör något fel om de dräller spannmål på vägen eller drar upp lera på vägen är ungefär lika vettigt som att påstå att det är fullt okej att köra 250kmh på allmänna vägar med en sporthoj bara för att den är byggd för de hastigheterna. De allmänna vägarna är ju allmänna. Ett utrymme där vi ska samsas utan att utsätta varandra för faror**. Inte någon enskild persons lekstuga eller gårdsplan som man kan skita ner hur man vill.

*) Det är en viss skillnad på lera som har fastnat i fyra bildäck eller det som kan sitta i dubbelmontaget på en traktor (som Starstriker nämnde).

**) Vissa faror kan undvikas med en skyffel, piasavakvast, en pinne att peta med och fem minuters arbete.

Last edited:
Jag tycker du skall vara tacksam att det finns folk som vill åta sig jobbet att ordna så att du kan gå till affären och köpa mat.
Den maten du köper i affären kommer till stor del just från bönderna, åkern som jorden kom ifrån har förmodligen legat där i flera hundra år, lååångt innan det fanns asfalt och motorcyklar..

PS
Visste du att köttet du köper inplastat i affären består av döda djur som bonden har fött upp för din skull?
DS

Visste DU att mjölken inte kommer från kylskåpet ?? :tummenupp

Ännu ett lågvattenmärke på sporthoj.com!! Vaffan? är det bönderna som skall hängas/förbjudas/krossas/mördas..osv nu??

Tydligen, riktigt illa. Bara inget hindrar hojtrafiken är allt frid och fröjd. Eget ansvar existerar inte. Andra får inte göra fel. Hastighetsanpassning gäller bara bilar osv. :confused:

Nu är det ju så att det inte bara är hojar, som blir drabbade av det här, och det är ju precis som esquire skriver det är ju faktiskt lag på att man ska avlägsna skit som man dragit upp på vägen, lika för alla precis som det är lag på att alla ska hålla hastigheten, mc som traktor. sen verkar det som vissa anser att vissa bör stå över lagen pga ett visst yrke, kanske alla yrken borde få någon lag att stå över, racingförare skulle ju kunna strunta i hastighets bestämmelser poliser kan ju göra bankrån osv, ohållbart enligt mig.

Nu är det ju så att det inte bara är hojar, som blir drabbade av det här, och det är ju precis som esquire skriver det är ju faktiskt lag på att man ska avlägsna skit som man dragit upp på vägen, lika för alla precis som det är lag på att alla ska hålla hastigheten, mc som traktor. sen verkar det som vissa anser att vissa bör stå över lagen pga ett visst yrke, kanske alla yrken borde få någon lag att stå över, racingförare skulle ju kunna strunta i hastighets bestämmelser poliser kan ju göra bankrån osv, ohållbart enligt mig.

Jag tror att den dagen alla motorcyklister håller lagenlig hastighet, då kliver bonden ut med en rulle wet-wipes och rengör traktorn...

(för er som inte förstod, det kommer aldrig att hända)

Vilken överraskning det måste vara att åka på en väg i ett skogs- och/eller åkerområde på hösten och upptäcka lera på vägen... om man är blind och resultatet av syskongifte.

Kör man enligt skyltad hastighet (vilket är tanken med gränsen) finns marginaler för att undvika olycka. Alla överskridelser bokförs obönhörligen på det egna riskkontot.

Kul läsning fan va många jävla idioter det finns! borde inte bönderna hålla sig på landet? men vänta det e ju det de gör! :galen kan ni inte köra så håll er i stan och drick för fan inte mjölk eller ät något producerat av svenskt jordbruk då försvinner skiten!

Vilken överraskning det måste vara att åka på en väg i ett skogs- och/eller åkerområde på hösten och upptäcka lera på vägen... om man är blind och resultatet av syskongifte.

Kör man enligt skyltad hastighet (vilket är tanken med gränsen) finns marginaler för att undvika olycka. Alla överskridelser bokförs obönhörligen på det egna riskkontot.

Så du hävdar alltså att det inte går att vurpa om man kommer i 60 på en 70-väg om man kör på en massa lera eller liknande mitt i kurvan? :va

Förstår inte hur ni resonerar. Vilka exakt har ok att lägga ut saker på vägen, som kan skada andra människor, bara för det själva är lata?

Bönderna, tydligen.
Kassörskorna på ica?
-||- hemköp?
Rektorn på en skola?
Taxi-föraren?
osv.

Tycker ni att det är ok om jag lägger ut en planka mitt på vägen, för att jag inte orkar bära den längre? :gnissla

Förstår inte hur ni resonerar. Vilka exakt har ok att lägga ut saker på vägen, som kan skada andra människor, bara för det själva är lata?

Tycker ni att det är ok om jag lägger ut en planka mitt på vägen, för att jag inte orkar bära den längre? :gnissla

Bönderna LÄGGER inte lera på vägen, den trillar av, på samma sätt som bilar drar upp grus i kurvor, det rasar rost från Alfor eller skvalpar vatten ur brandbilar....

Precis som man på vissa vägar måste vara beredd på att det kommer en sporthoj på fel sida för han missbedömt kurvan när han försöker slå något idiotiskt rekord så får man vara beredd på att det på vissa vägar finns lite skit på vägen som inte ska var där.

Det är inte rätt, något av det, men man får nog vara beredd annars råkar man illa ut.

Bönderna LÄGGER inte lera på vägen, den trillar av, på samma sätt som bilar drar upp grus i kurvor, det rasar rost från Alfor eller skvalpar vatten ur brandbilar....

Ok, om säger såhär då. Tänkt att jag får ett stort hål i motorn, mitt i en skymd kurva. Detta medför att all olja rinner ut och täcker i princip halva vägen.

Är det ok att jag lämnar det där? Ja la inte dit det med meningen, men fortfarande jag som orsakat det och är ansvarig om någon vurpar på den (anser jag iaf).

och i samtliga fall, så är man skyldig att ta bort skiten efter sig,sen tillbud kan ju minimeras genom, rengöring lastsäkring mm och i alfans fall borde den inte klarat besiktningen ;)

kan ju tillägga att jag har haft jobb där jag korsat vägar med tunga fordon, och då snällt efteråt fått skyffla bort jord mm från vägen. för det kan bli så att det är DU som blir dömd för att lämnat jord på vägen som leder till en olycka.
jag skulle i fall inte må så bra ifall jag orsaka en mc förares död bara för att jag inte orkade skyffla bort skräp som jag dragit upp på vägen, om motorcyklisten kört tredubbla hastigheten är oväsentlig enligt mig.

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey