Bond jävlar! spannmål,jord

Status
Ej öppen för fler svar.
Det är väl någon form av delat ansvar.
Man är ju som fordonsförare skyldig att anpassa hastighet och körstil efter väglag och övriga omständigheter.
Samtidigt så är den som sprider ut jord, skit eller annat på vägbanan skyldig att städa upp efter sig.

Så med andra ord är det bådas fel om man kör omkull på ett sådant ställe. Det svåra är ju att den enda som man vet vem det är är ju snubben som ligger på rygg i diket. Vilken bonde som varit där och kört är ju svårt att bevisa i efterhand.

Jag har för mig att man måste skylta om man håller på med arbete som medför att man drar upp smuts på vägen. Försöker hitta info om det men det är inte lätt att få ut något vettigt från VVs hemsida.

Bond , jo kan tolkas lite fel. Ja vi skåningar pratar lite konstigt här nere :D
Bond
Bunde
Bonde
Bonna
Rabbe paugar

Japp det var mer menat som en varningstråd oxå.

Vad snäll och omtänksam jag är...he he

Ganska säker på att han syftade på sär
skrivningen.

Korsande bygg- eller arbetsfordon brukar man sätta upp skyltar för, smuts på banan vet jag inte. Någon form av varning hade inte skadat dock.
Hittar du inget på VV så kan du höra av dig till SMC så får de försöka driva frågan vidare om det nu skulle vara aktuellt.

Som fd bonde så tycker jag att det är rätt att säga till om det ligger "nåt" på vägen..
Jordbruket har lite egna regler vad gäller bredder och längder på sina fordon men transport av gods på vagnar gäller samma som övrig trafik..och man får inte orsaka fara för annan trafik,hur skulle det se ut om alla lastbilar skulle råka spilla lite här och där.
Jag har själv legat sömnlös många nätter när det regnat eller inte men det blir inte bättre att man grisar ner för andra.

samma här i stan, två gånger på fyra dagar, ringde snuten så vips va det borta dagen efter.

Har mailat en fråga till VV nu, får se om man får något svar inom de närmaste veckorna. Senast 20080904 ska jag få ett svar enl. autosvaret :hihi

Ibland blir jag riktigt förvånad här på SPORTHOJ.COM!

Denna tråd handlar om en person som inte kan säkra sin last innan denne beger sig ut på allmän väg. Detta orsakar ett riskmoment för motorcykelförare där påföljden av dennes brist på omdöme kan orsaka en trafikolycka, där utgången kan bli riktigt tråkig!

Flertalet i denna tråd ser inte detta som huvudproblemet, utan påpekar brister hos motorcykelföraren! Det har även förekommit svar som påpekar att samhället ska vara tacksamma att det finns människor som har valt ett arbete som vilket annat...

Om fallet skulle ha vart annorlunda. Det kunde ha vart en boende jordbrukare intill en välbesökt motorcykelväg, där hastigheten oftast överskrids långt över gällande hastighet som till slut tröttnat på motorcyklisternas framfart utanför dennes hus. Om denne medvetet skulle slängt ut spannmål/grus etc på vägen. Hur hade DIN reaktion vart då???

Vad skillnade på trådämnet samt mitt exelmpel?
INGET, då båda fallen visar bristande omdöme av jordbrukaren!

Det är böndernas jävla ansvar att rengöra däcken och INTE ha överlass så det rinner över !! samma sak som om lastbilschaffisar tappar last(böter+ev indraget körkort) fan samma sak varje år:mad: :mad: sen att det är så jävla jobbigt att göra det då får vi väl köpa spannmål och kött från irland istället och bygga kurviga asfaltsvägar på åkrarna :D

Ibland blir jag riktigt förvånad här på SPORTHOJ.COM!

Denna tråd handlar om en person som inte kan säkra sin last innan denne beger sig ut på allmän väg. Detta orsakar ett riskmoment för motorcykelförare där påföljden av dennes brist på omdöme kan orsaka en trafikolycka, där utgången kan bli riktigt tråkig!

Flertalet i denna tråd ser inte detta som huvudproblemet, utan påpekar brister hos motorcykelföraren! Det har även förekommit svar som påpekar att samhället ska vara tacksamma att det finns människor som har valt ett arbete som vilket annat...

Om fallet skulle ha vart annorlunda. Det kunde ha vart en boende jordbrukare intill en välbesökt motorcykelväg, där hastigheten oftast överskrids långt över gällande hastighet som till slut tröttnat på motorcyklisternas framfart utanför dennes hus. Om denne medvetet skulle slängt ut spannmål/grus etc på vägen. Hur hade DIN reaktion vart då???

Vad skillnade på trådämnet samt mitt exelmpel?
INGET, då båda fallen visar bristande omdöme av jordbrukaren!

Jag hade tyckt att det var tråkigt men inte blivit förvånad då jag är medveten om ett koncept som kallas "orsak" och "verkan".

Istället för att sitta och gnälla får man inse att det är skördetid för bönderna och det är nu dom lämnar av all spannmål. Det kommer vara långsamma traktorer på vägarna, skit på vägarna och irriterade bilister och motorcyklister. Tänk på det och anpassa farten .

Betalar vi inte en skyhög vägskatt i sverige just för att vägarna skall underhållas och givetvis hållas rena och hela.
Jag kan ju gräva ett stort jävla hål i gatan och åker nån stackare ner i hålet ja då har dom hållt för hög hastighet för att dom såg det för sent.
Nä bönder får så jäkla mycket EUbidrag för allt man kan tänka sej, så drar dom upp skit eller tappar sin last så får dom fan ta upp det efter sej. Skulle dom mot att förmodan inte ta upp skiten så är en varningsskylt inte för mycket begärt.

Ja, vem ansvarar egentligen för att skiten försvinner från vägen?

Inte fan vill jag att mina skattepengar för att nån bonde dragit upp en 300-meterssträng av lera efter sin traktor. Det är ju mer eller mindre "avsiktligt" eftersom bonden VET att han grisar ner om han kommer från en geggig åker.

Är det däremot en olycka etc så kan ju vägverket rycka in.

Senast igår hamnade jag mitt i kladdet efter nån oduglig bonde som dragit med sig halva åkern ut på landsvägen. Jag blir förbannad.

Förmodligen lägger man ut spannmål på vägen som man (om man inte lägger det på vägen) får betalt för.. eller som används som foder till djur..
skulle jag "stoppa" en galen mc förare skulle ja lagt ut nåt som är gratis.. typ grus eller en planka...
Jag förstår trådskaparen till viss del, men jag håller inte med..

Skulle jag arbeta som bonde skulle då inte jag tvätta av traktorn eller släpet varje gång ja kör ut på en väg.. då skulle man ju inte få göra annat än och tvätta, skulle ja få välja att köra med överlast 10 gånger eller normallast 13 gånger skulle jag lätt välja det första alternativet. det förkortar ju arbetsdagen med kanske 30-60minuter..

Nu är jag i normala fall ingen "moraltant"...men:
Ingen som läst Teoriboken?
Där varnas om just sånt här!

Förbannar ni över gud när det är halt pga regn, eller frost eller snö också?

Man ska anpassa farten efter underlaget och sikten (bland annat).
Hade du solen i ögonen och inte hann se det du körde över, då körde du helt enkelt för fort!
Samtidigt så kan varenda 15-16åring som tar traktorkort läsa i traktorboken att lasten ska placeras och säkras så att den bland annat inte blir till fara för medtrafikanter eller riskerar att falla av.

De kan även läsa att man ska rengöra däcken så inte lera, gödsel och liknande dras upp på vägen och att om man inte kan undvika att smutsa ner vägen så måste man genast rengöra vägen efter sig.

Rekommenderad läsning: Vägtrafikkungörelse (1972:603)
Särskilt 16§ och 102§.

Istället för att sitta och gnälla får man inse att det är skördetid för bönderna och det är nu dom lämnar av all spannmål. Det kommer vara långsamma traktorer på vägarna, skit på vägarna och irriterade bilister och motorcyklister. Tänk på det och anpassa farten .
Problemet här var inte jordbrukstraktorer på vägarna och irriterar genom att vara långsamma. Problemet var jordbrukstraktorer som drar upp skit på vägen och tappar last.

Själv kör jag hellre på ren is me slicks än vanliga racedäck på utspilld säd - ngt halare att köra finns fan i mig inte... Har varit riktigt nära vurpor/krasch pga av det!

Som sagt:mad:

Bifogat

• 1_1_12.gif
    1_1_12.gif
    3.1 KB · Visningar: 519
Skulle jag arbeta som bonde skulle då inte jag tvätta av traktorn eller släpet varje gång ja kör ut på en väg.. då skulle man ju inte få göra annat än och tvätta, skulle ja få välja att köra med överlast 10 gånger eller normallast 13 gånger skulle jag lätt välja det första alternativet. det förkortar ju arbetsdagen med kanske 30-60minuter..

Jovisst. Jag skulle göra det samma, men vad är det som säker att de inte kan ta sitt sopaggregat och sopa bort skiten efter att de grisat ner hela vägen?
Det är ungefär som att jag skulle börja ställa ut mina sopor på gatan eftersom det är bekvämare så?

Jovisst. Jag skulle göra det samma, men vad är det som säker att de inte kan ta sitt sopaggregat och sopa bort skiten efter att de grisat ner hela vägen?
Det är ungefär som att jag skulle börja ställa ut mina sopor på gatan eftersom det är bekvämare så?

Ja.. att sopa efter sig skulle ju kunna vara nåt, om man har ett sopaggregat dvs..
men vart går gränsen? om man kommer en blöt dag från en grus/lerväg med sin bil, inte stannar man och sopar upp skiten (som förmodligen blir mkt mindre.. av EN bil iaf) efter sig då.. och jag är ganska säker på att de finns ett antal grusvägar intill större asfaltsvägar..

Faktum kvarstår också att man ser oftast hinder på vägen och hinner bromsa, ser man inte hindret (i detta fall solen i ögonen om jag inte misstar mig) ja, då har man kört för fort för stunden och rådande trafiksituation.

Nu ska jag inte säga att jag kör som lagens ängel, snarare tvärt om.
Enda skillnaden är om jag gör nåt liknande i trafiken "de-håller-på-att-gå-åt-helvete" så skriver jag inte om de här...

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP