Bomba trafikförsäkringföreningen!

valmers skrev:
Ett annat bra trick är att hålla reda på de fordon och försäkringar man är ansvarig för.

Glöm inte att du började tråden med att spy galla över TFF. Helt felaktigt.

,,tycker fortfarande att dem är VÄLDIGT jobbig,, med flera här på tråden.
,, men ska försöka ignorera fler överflödiga kommentarer/inlägg som dessa, och
lägga tiden på sånna som är lite mer intreserade av en lösning av detta, inte
av vad man borde gjort innan.

Avelin skrev:
,,tycker fortfarande att dem är VÄLDIGT jobbig,, med flera här på tråden.
,, men ska försöka ignorera fler överflödiga kommentarer/inlägg som dessa, och
lägga tiden på sånna som är lite mer intreserade av en lösning av detta, inte
av vad man borde gjort innan.
Lösning? Enkelt, betala. Tag ansvar för dina gärningar.

valmers skrev:
Du fattar alltså inte? Okej, jag ger upp.

Vilken tycker du gör mest skada?!
Allternativ 1: En stor tung bil, låt oss säga en volvo 240.
Allternativ 2: En "tung" 40 hp offroafhoj på hela 159kg (fulltankad 21 liters tank, olja etc)

Jag måste säga att jag sneglar på bilen då! Inte exakt siffra, men rotade inte du
fram att det var 69kr/dygnet för personbilar? Och dem ska ha 178kr/dygnet för min hoj.
Det är DET jag inte tycker om. FATTAR DU?!

valmers skrev:
Lösning? Enkelt, betala. Tag ansvar för dina gärningar.

Det är ett allternativ, tack för det. Men jag ska se efter andra allternativ
innan jag betalar resterande 2500kronorna.

Avelin skrev:
Vilken tycker du gör mest skada?!
Allternativ 1: En stor tung bil, låt oss säga en volvo 240.
Allternativ 2: En "tung" 40 hp offroafhoj på hela 159kg (fulltankad 21 liters tank, olja etc)

Jag måste säga att jag sneglar på bilen då! Inte exakt siffra, men rotade inte du
fram att det var 69kr/dygnet för personbilar? Och dem ska ha 178kr/dygnet för min hoj.
Det är DET jag inte tycker om. FATTAR DU?!
Nu är du väldigt nära att förstå. Fast du tänker tvärtom.

valmers skrev:
När du rammas av ett fyllo i en oförsäkrad bil, och du förlamas från bröstet och nedåt, kommer du säkert att förstå. Fast troligen inte förr.
Jag kommer aldrig att förstå varför någon som absolut inte hade med olyckan att göra skall straffas för densamma.

Vad blir nästa steg? Att de som kör mot rött ljus ska betala böter motsvarande alla olyckor som sker vid just rött ljus delat på hur många som körde mot rött just det året!!!!!!!

Och det är ju en väldigt dum princip......bättre att de som blivit påkörda får betala själv eller hur?

Ehhh.....Var i mitt inlägg hittade du det :va

Det enda jag säger är att jag har ju lika lite skuld i den tänkta olyckan som du och borde få betala därefter dvs via bilskatt eller liknande.

Att det finns en straffavgift är helt ok, principen Helge..
Men att den kan få så orealistiska konsekvenser är fel.

Sök på forumet, finns fler som blivit orättvist behandlade av TFF.
Då hittar du säkert en lösning som inte innebär att du behöver betala hela avgiften.
Alternativet är att du ringer till TFF och säger att det inte var meningen.
Sista alternativet måste ju vara bomberna du pratar om i rubriken.
Lycka till.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Sök på forumet, finns fler som blivit orättvist behandlade av TFF.
Då hittar du säkert en lösning som inte innebär att du behöver betala hela avgiften.
Alternativet är att du ringer till TFF och säger att det inte var meningen.
Sista alternativet måste ju vara bomberna du pratar om i rubriken.
Lycka till.
//Tobbe

,, ringt TFF har jag gjort, och jag har försökt förklara att dem YTTLIGARE 14dagar
elelr vad det nu var, är på grund av att det inte gick att ställa av mitt fordon
via telefon, inte via internet. Endast med brev, som i sin tur vart runt hela europa
men mera innan det kom fram (ca 10 dagar efter jag postade brevet).
Dem var jätte trevliga att prata med, men kunde inget göra.
Men lik fan tycker jag att det är lite orimliga pengar jag ska betala. Hade vart "nöjd" med
1200kr . Om det funnits någon på vv när jag ringde, som kunde hjälpa mig
med avställningen så hade det snabbt o enkelt vart löst redan då. Men det
fanns ingen då, så jag blev tillsagd att det bara är att skicka brev o hoppas
det går fort. Tycker det borde kunnas ställa av då man pratar med en från
kundtjänst och sedan dem vänta på en bekräftelse inom ett par dagar.
Slipper det gå 2-4dagari rent pappersarbete!

valmers skrev:
Nu är du väldigt nära att förstå. Fast du tänker tvärtom.

:rofl :rofl :rofl

Jag har som jag tidigare nämnt själv torskat på detta. Det var när jag var 16 och köpt min 125:a, fattade inte riktigt då hur allt hängde ihop då det var mitt första registrerade fordon, tog ett par dagar att ställa av hojen (hade inte körkort klart). Fick därför ett brev av nämnda TFF en tid senare.

Än i dag tycker jag inte att det kom konstigt sent. Har hänt någon enstaka gång att jag blivit sen med någon räkning som jag inte har på autogiro och standard bland alla som fakturerar är att vänta en vecka eller så för att se om betalningen kommer sent från banken, det sparar dem mycket pengar på då de slipper skicka onödiga påminnelser samtidigt som pengarna kommer in i alla fall. TFF agerar nog likadant, det är ju knappast för att tjäna mer pengar och framförallt inte för att blåsa oss. De som önskade att TFF skulle skicka en påminnelse innan de är utan försäkring har nog inte förstått att de då inte har med TFF att göra, de har ju inte gjort något fel vid den tidpunkten. Säger sig självt att de inte kan höra av sig förrän vi klantat oss och dessutom med faktureringsglappet ovan så blir det lite att slanta.

R1 wannabe skrev:
Jag kommer aldrig att förstå varför någon som absolut inte hade med olyckan att göra skall straffas för densamma.

Vad blir nästa steg? Att de som kör mot rött ljus ska betala böter motsvarande alla olyckor som sker vid just rött ljus delat på hur många som körde mot rött just det året!!!!!!!
Ööö...va? Nu måste du förklara.

pjohan skrev:
Tillåter de körning på bana? Då kan de ju vara ett schysst alternativ till TH och IF...

De tillåter det som omfattas av lagen, ungefär som de flesta andra försäkringsbolag således.

Pejo skrev:
Bra poäng! 170spänn för trafikförsäkring en dag på bana är inte helt orimligt!
För bara 20kr/dag extra får man påminnelser om att tanka, peta näsan och knyta skorna.

valmers skrev:
Ööö...va? Nu måste du förklara.
Öööö näe....kan inte....tappade bort mej själv där också :)

Skämtåsido du har din uppfattning och jag har min.
Tycker du verkar vara en trevlig prick även om vi inte tycker lika :tummenupp

Kul tråd, jag har åkt på nån vecka nångång jag med, då var man sur förstås.
Men tänker man efter lite lite grann själv så förstår man ju varför det är så här.
De kan ju inte veta exakt hur det blev fel i just ditt fall, ska de sitta med utredningar på varje glömsk person så blev det nog ganska dyrt.

I ett fall är det du som har glömt försäkra men du har inte kört, i ett annat är det fyllot Olle som kör o krockar med sin oförsäkrade bil.
Bara att svälja.

Silwer skrev:
Kul tråd, jag har åkt på nån vecka nångång jag med, då var man sur förstås.
Men tänker man efter lite lite grann själv så förstår man ju varför det är så här.
De kan ju inte veta exakt hur det blev fel i just ditt fall, ska de sitta med utredningar på varje glömsk person så blev det nog ganska dyrt.

I ett fall är det du som har glömt försäkra men du har inte kört, i ett annat är det fyllot Olle som kör o krockar med sin oförsäkrade bil.
Bara att svälja.
Fast du ska inte tro att skygglappligan låter sig övertygas av detta självklara.

valmers skrev:
Fast du ska inte tro att skygglappligan låter sig övertygas av detta självklara.

,, men det är ju faktiskt allt skit runt om som jag är mest upprörd över nu. För verkligen
ALLT som kan gå fel, har gått fel för mig.
(Det gick inte ställa av hojen som det skulle. Posten tar 2veckor på sig. Vet
låter som det är såå synd om mig,, men just nu tycker jag det! 3500kr räcker
ju mer än väl att fixa mina nygamla motard! Vill ju åka på den oxå! :( )

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph